اشتباه قیمت‌های دستوری برای زعفران

نزدیک به دوسال از ورود زعفران به بورس کالا می گذرد که در این مدت توانست جایگاه خود را در بورس به خوبی تثبیت کند.

به گزارش صدای بورس، عرضه زعفران در بورس علاوه بر شفافیت قیمتی موجب حذف دلالان شده و به کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا کمک شایانی داشته است. حجم بالای معاملات زعفران در مقایسه با دو کالای دیگر یعنی پسته فندقی و زیره سبز نشان از رونق گرفتن نسبی این کالای صادراتی در بورس دارد. در حال حاضر،کشاورزان بدون واسطه می توانند محصول خود را از طریق گواهی کردن آن به فروش برسانند و تجار هم توانسته بهترین جنس مورد نظر را از انبارهای بورس کالا تهیه کنند. در این میان اما از سال گذشته قیمت‌ها در بازار نقدی زعفران همواره نزولی بوده و این امر سبب سرخوردگی و نارضایتی شدید کشاورزان شده است. به عقیده فعالان صنعت زعفران، عدم مدیریت صحیح صادرات و موانع به وجود آمده بر سر راه صادرکنندگان مهم ترین عوامل ضربه خوردن صنعت زعفران در کشور و خام فروشی آن محسوب می شود.

چالش‌های دستوری 
البته چندی پیش در جلسه ای با حضور نمایندگان مجلس، تجار و جمعی از فعالان بازار، کف قیمت گل زعفران هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار تومان، پوشال هر کیلوگرم ۱۶ میلیون تومان و نگین هر کیلوگرم ۲۰ میلیون تومان تعیین شد. اگرچه این اقدام برای حمایت از کشاورز بسیار قابل تقدیر است، اما قیمت‌گذاری دستوری در نهایت راه به جایی نبرده و نه تنها
 نمی تواند از کشاورز حمایت کند بلکه سبب ضربه بیشتر به این صنعت خواهد شد.
بر این اساس متولیان امر به جای تعیین قیمت‌های دستوری بهتر بود به موانع پیش روی تجار توجه کرده و با رفع آن سبب رونق گرفتن صادرات و در نهایت افزایش قیمت‌ها بودند. چرا که اگر صادرات زعفران تقویت شود قیمت‌ها خود به خود بر اساس عرضه و تقاضا در بازار افزایش یافته و نیازی به ملزم کردن تجار برای خریدن به نرخ دستوری نخواهد بود.

مهمترین موانع
همچنین نیاز است با اقدامات کارشناسی شده هر چه سریع تر بازار زعفران که هم اکنون در آغاز فصل برداشت به سر می برد، از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری شود.از جمله 
مهمترین موانع پیش روی صادرکنندگان بحث پیمان سپاری ارزی بوده که انگیزه کشاورزان برای صادرات و افزایش قاچاق زعفران را رقم زده است. لازم به ذکر است که زعفران از محدود کالاهای کشاورزی بوده است که با افزایش نرخ دلار رشد پیدا نکرده و تقریبا با قیمت‌های چند سال گذشته خود فاصله چندانی ندارد. در حال حاضر زعفران نگین در بازار در قیمت‌های 9 الی10میلیون تومان معامله می شود.

حسن میثمی ، مسئول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 372

کد خبر 419115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =