۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
بورس در مسیر اصلاح یا صعود؟

بورس از دو هفته گذشته بعد از مدت‌ها اصلاح به روند صعودی بازگشت اما بازار در اواخر هفته گذشته معاملات پرنوسانی را تجربه کرد و اکنون سهامداران در انتظار مشخص شدن هر چه زودتر مسیر اصلی شاخص بورس در بازار هستند.

به گزارش صدای بورس، بورس بعد از افت و نوسان‌های پرشتابی که در چند وقت اخیر تجربه کرد در نهایت از دو هفته گذشته از تب و تاب روند اصلاحی که منجر به نگرانی سهامداران و تصمیم هیجانی آنها برای خروج از بازار شده بود، کاست و دوباره شاهد بازگشت رشد به روند معاملات بازار بودیم.

با افزایش سطح تقاضا در بازار و صعودی شدن روند معاملات شاخص بورس، اعتماد به سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌های خود به بازار بازگردانده شد، این موضوع توانست بازدهی بورس را به سایر بازارها که از در دو ماه گذشته با عقب ماندگی همراه شده بود، نزدیک کند و همسو با آنها به مسیر افزایشی خود ادامه دهد.

کارشناسان معتقدند با وجود برخی از ریسک‌های ایجاد شده در بازار، از تعداد سهامداران تازه‌واردی که به دلیل ترس از دست دادن سرمایه‌های خود در بازار تصمیم به خروج هیجانی در بازار گرفته بودند، کاسته شده است که این موضوع زمینه کاهش نوسان‌های ایجاد شده و افزایش سودآوری در بازار را فراهم کرد.

در کنار کاهش خروج سهامداران از بازار، افزایش نرخ دلار نیز در روند صعودی بازار بی‌تاثیر نبوده است و به نظر می‌رسد با تحت تاثیر قرار گرفتن سهام بنیادی و صادرات محور از بازار ارز، روزهای بهتری در انتظار بازار سرمایه و سهامداران حاضر در بازار باشد.

نکته‌ای که اکنون ذهن اکثر فعالان حاضر در بازار را به خود مشغول کرده، نوسان‌هایی است که با وجود افزایش نرخ دلار در برخی از روزهای معاملاتی در بازار ایجاد می‌شود و مسیر بازار را از پیش‌بینی‌ها دور می‌کند، در این زمینه مسوولان حاضر در بازار اعلام کرده‌اند سهامداران سرمایه‌های در اختیار خود را تا ماه آبان به صورت نقد نگه می‌دارند و بعد از آن نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار تصمیم‌گیری خواهند کرد.

طبق گفته کارشناسان از ماه آبان و با مشخص شدن نتیجه انتخاباب ریاست جمهوری آمریکا بازار روزهای بهتری را تجربه می‌کند و می‌تواند تا پایان سال گوی سبقت را در میان دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری برباید.

با وجود چنین پیش‌بینی‌ها و صحبت‌هایی از سوی فعالان بازار، افت شاخص بورس در روزهای پایان معاملاتی هفته گذشته، بار دیگر سهامداران را نگران کرد و به دلیل ترس از بازگشت دوباره اصلاح شاخص بورس تصمیم‌گیری برای این افراد جهت سرمایه‌گذاری در این بازار کمی دشوار شده است و در انتظار ارائه پیش‌بینی های دقیق تر از تعیین مسیر اصلی شاخص بورس در معاملات بازار هستند.

علت اصلاح شاخص بورس در روزهای پایانی هفته گذشته
«امیرعلی امیرباقری» به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: در بازار هفته گذشته شاهد بهبود تقاضا در اکثر نمادها بودیم که این موضوع توانست زمینه اطمینان‌بخشی در معاملات بازار را میان سهامداران ایجاد کند.

وی علت بازگشت روند صعودی به بازار را ناشی از چند عامل دانست و گفت: مهمترین علت آن افزایش نرخ ارز و تورم ناشی از آن بود و سرمایه‌گذاران انتظار تاثیر روند افزایشی نرخ ارز در بازارهای مختلف از جمله بورس را دارند.

امیرباقری ادامه داد: افزایش نرخ ارز در بازار می‌تواند زمینه ترمیم نسبت سود و زیان در اکثر سهام شرکت‌های بورسی، افزایش قیمت سهام شرکت‌ها و بهبود سودآوری آنها را فراهم کند و این مساله به تناسب منجر به سنگین شدن طرف تقاضا نسبت به عرضه در بازار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه به روند اصلاحی شاخص بورس در روزهای پایانی معاملات هفته گذشته اشاره کرد و گفت: دلیل افزایش فشار فروش در آخرین روزهای معاملاتی هفته گذشته ناشی از تزریق برخی از اخبار به بازار و بی‌اطمینانی به نتایج انتخابات آمریکا بود که همین امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران در بلندمدت و میان‌مدت نسبت به سودآوری شرکت‌ها تردید داشته باشند.

وی با بیان اینکه وجود چنین مسایلی در بازار ممکن است در میان مدت و بلندمدت باعث ایجاد نوسان در کلیت بازار شود، اظهار کرد: در میان سرمایه‌گذاران انتظارها بر این است که با توجه به سابقه تورمی و شرایط موجود در اقتصاد کشور اقبال به سمت سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد و همچنان بازار سهام برتری خود را نسبت بازارهای رقیب مانند طلا و ارز که با محدودیت‌های قانونی همراه هستند، حفظ کند.

وی به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و بانک اشاره کرد و گفت: قدرت خرید در بازار مسکن به دلیل وجود قیمت‌های غافلگیرکننده وجود ندارد و سرمایه‌های خرد راهی جز سرمایه‌گذاری در بورس یا بانک را ندارند.

امیرباقری بیان کرد: هر چند سرمایه‌گذاری در بانک با سود بدون ریسک همراه است اما به دلیل همراهی با تورم، بازدهی منفی را ایجاد می‌کند و با مقبولیت خاصی در بین سرمایه‌گذاران همراه نیست، بنابراین انتظارها به سمت جریان ورود نقدینگی به سمت این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: سهامداران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که بازار سرمایه به دلیل وجود برخی از ریسک‌های سیاسی ممکن است با نوسان همراه شود، به همین دلیل بهتر است در کنار در نظر گرفتن برخی از معادلات اقتصادی، مسایل سیاسی را مدنظر قرار دهند.

نگاه حرفه‌ای سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس

 این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سهامداران باید با دید حرفه‌ای‌تر به سرمایه‌گذاری در بورس نگاه کنند، گفت: سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بهتر است از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار پرهیز کنند، همچنین سرمایه‌گذاران حرفه‌ای علاوه بر تغییر در پرتفوی سهام خود، سهامی با بازده، صنایع و ریسک‌های مختلف را داشته باشند تا ریسک و بازده یکدیگر را پوشش دهند و در زمان وجود نوسان در بازار متحمل ضرر و زیان‌های سنگین نشوند.

وی اظهار کرد: اکنون به دلیل قرار گرفتن مسایل سیاسی و اقتصادی در کنار یکدیگر، انجام تحلیل در بازار کمی دشوار است؛ به همین دلیل باید در انتظار بود و بعد از آن سهامداران اقدام به تحلیل‌های لازم برای سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به احتمال زیاد سهامی که برای مدتی لیدر بازار بودند و افت و خیز آنها بر بدنه کلیت بازار موثر بود به حالت ثبات نسبی در قیمت‌ها خواهند رسید و در کنار آن شاهد اصلاح قیمتی در برخی از سهام خواهیم بود، هر چند این اصلاح در کوتاه‌مدت فشاری را بر بدنه بازار ایجاد می‌کند و در نهایت باعث تفکیک راه سهام از یکدیگر می‌شود.

اختصاص اوراق مشارکت یا اوراق خزانه در پرتفوی سهامداران

وی با اشاره به اینکه با اصلاح نرخ ارز و رسیدن آن به قیمت‌های معقول و منطقی اقتصادی، بخش تحلیل در بازار سرمایه پررنگ‌تر می‌شود، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران باید عنصر تحلیل را بیشتر در محاسبات خود دخیل کنند تا از اتمسفر بازار بهترین استفاده را داشته باشند و تا جایی که می‌توانند با تنوع بخشیدن در پرتفوی خود مانع از ضرر و زیان‌های بیشتر در بازار شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار از این به بعد روند پیچیده‌تری را در پیش خواهد گرفت، افزود: سهامداران بهتر است بخشی از پرتفوی خود را به اوراق مشارکت یا اوراق خزانه اختصاص دهند تا توازن ریسک در پرتفوی آنها وجود داشته باشد و بتوانند از سرمایه‌گذاری در بازار بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: شاخص دلار در بازار جهانی تا حدودی با اصلاح همراه شده و دلار نسبت به ارزهای بین المللی کمی تضعیف شده است که این موضوع می‌تواند محرکی برای قیمت کامودیتی‌ها و ترمیم قیمت‌های جهانی باشد.

امیرباقری گفت: عمده افت و خیز حاکم در بازار ایران ناشی از نوسان موجود در نرخ ارز و تحولات سیاسی است و در وضعیت فعلی تغییرات بازارهای جهانی چندان تاثیری در بازار ایران ندارند.

منبع: ایرنا

کد خبر 419076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =