عامل افزایش عرضه های نیمه دوم معاملات دیروز چه بود؟

محسن خدابخش درباره شرایط دیروز بازار و ادعای دوباره برخی مبنی بر نقش منفی برخی حقوقی ها در تخریب روند عادی معاملات از طریق عرضه های آبشاری، گفت: چنین ذهنیتی درست نبوده و صحت ندارد. چرا که فعالان حقوقی با خرید سهام و انجام بازارگردانی به حمایت از بازار ادامه می دهند . به طور مثال ، فروش دیروز حقوقی ها در سهم فولاد مبارکه، معادل یک چهارم حقیقی ها بود.

به گزارش صدای بورس، خدابخش افزود: از سوی دیگر فعالان حقوقی مانند دیگر حقیقی ها در انجام معاملات ، مستقل بوده و براساس برنامه ها ، اقدام می کنند و اگر دست به فروش سهام نزنند ، متقاضیان خرید سهام با حضور در صف های طولانی ، گلایه مند شده و می گویند چرا سهام عرضه نمی شود؟ بنابراین برخی به جای تشکر از حقوقی ها در عرضه سهام شرکت های صف خرید ، مدعی می شوند که چرا سهام فلان شرکت عرضه شد ؟

وی در برابر این سوال که عامل افزایش عرضه های در نیمه دوم معاملات دیروز چه بود؟ گفت: واقعیت این است که نوسان بازار ارز و دلار ، اثر مستقیمی بر همه بازارها از جمله بازار سهام دارد و در روزهای گذشته با رشد بی سابقه ایی روبرو شد ولی هنوز فعالان بازار سرمایه در تثبیت قیمت های جدید، تردید دارند و کاهش اندک دیروز دلار، موجب تشدید این تردید شد.

توضیحاتی تکمیلی مدیر نظارت بر بورس ها

براساس این گزارش، در پی انتشار این خبر، خدابخش در توضیحاتی تکمیلی اعلام کرد: نکته اصلی نکات فوق این بود که دو قطبی کردن بازار و حقیقی و حقوقی شدن معاملات به نفع کس و گروه و کلیت بازارسرمایه نیست و باید از نگاه نادرست فاصله گرفت.

وی ادامه داد: سازمان بورس نه تنها با عرضه های آبشاری فعالان از جمله حقوقی ها بلکه با هرگونه عرضه سهام با هدف ایجاد نوسان در قیمت ها و آشفته کردن بازار به شدت برخورد می کند و هیچ تعارفی هم با هیچ گروهی ندارد اما از سوی دیگر گلایه سهامداران حاضر در صف خرید سهام شرکت های غیر ارزنده نسبت به عرضه سهام توسط حقوقی ها هم درست نیست.

خدابخش افزود: اگر سهمی ارزنده بوده و سهامداران با حضور در صف خرید مثلا" 100 میلیون سهمی ، خواهان آن هستند ، نباید حساسیتی به عرضه بخشی از صف خرید داشته باشند.

منبع: بورس پرس

کد خبر 418811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =