دبیر انجمن سیمان: تا پایان سال سیمان، بورس کالایی می شود

دبیر انجمن انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در تلاش هستیم مشکلات عرضه سیمان در بورس را حل کنیم و تا پایان سال سیمان در بورس کالا عرضه می شود.

به گزارش صدای بورس، عرضه سیمان در بورس کالای ایران، برای نخستین بار به  تیر ۸۹  باز می گردد .۳۶ شرکت سیمانی  تا سال ۹۱ در مجموع یک میلیون تن از این ماده اول عمرانی در رینگ معاملاتی بورس کالای ایران معامله شد. در مجموع ۶۳ هزار تن سیمان از طریق بورس کالا صادر شد.

چرا عرضه سیمان در بورس کالا متوقف شد
رشد عرضه های سیمان در بورس کالا به گونه ای پیش رفت که حدود ۶۳ هزار تن سیمان از طریق بورس کالا صادر شد، روند تحولات بازار سیمان به گونه ای پیش رفت که عرضه آن متوقف شد.

داستان سیمان بورس کالایی در سال ۹۵

سال ۹۵ طی رایزنی بورس کالا و انجمن سیمان، این محصول در تالار داخلی بورس کالا با هدف از بین بردن رقابت منفی در صنعت سیمان عرضه شده بود. درواقع بعد از پس از حدود ۴ سال عدم عرضه سیمان در بورس کالا، خرداد ۹۵ میزان ۲ هزار تن سیمان تیپ۲ شرکت سیمان اصفهان روی تابلوی معاملات بورس کالای ایران رفت که یک هزار تن آن با قیمت پایه ۱۰۵۵ریال معامله شد.

۳۰ خرداد ۹۵ مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست مطبوعاتی از  سرگیری عرضه سیمان در بورس کالا خبر داده بود و بیان کرده بود، پس از چهار سال وقفه عرضه سیمان در بورس کالا قرار است دوباره سیمان در بورس عرضه شود. وی هدف از این عرضه را صادرات سیمان از طریق بورس کالا بیان کرده بود.

بیشتر بخوانید:

همچنین قرار بود از ابزارهای مالی «اوراق سلف موازی استاندارد» و گواهی سپرده کالایی برای سیمان بورس کالایی با هدف تامین مالی این صنعت استفاده شود.

بر اساس اظهارا ت سلطانی نژاد در سال ۹۵، با توسعه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، حجم تامین مالی به صورت میان مدت و بلندمدت از طریق بورس کالا افزایش یافتهشرکت سیمان سپاهان سال ۹۴ با انتشار اوراق سلف در بورس کالا به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال تامین مالی کرد.

امروز، مهر ۹۹، بیش از ۴ سال از سخن مدیرعامل بورس کالای ایران در ارتباط با پیگیری عرضه سیمان در بورس کالا گذشته است و همچنان عرضه سیمان در بورس کالا متوقف است.

شیخان، دبیر انجمن انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در ارتباط با قیمت سیمان گفت: قیمت سیمان پاکتی طی جلسه ای  ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ گذارش سد.

وی افزود: قیمت سیمان هنوز گران نشده است و انجمن صنعت سیمان به دنبال اجرایی شدن این موضوع است.  

شیخان در پاسخ به این پرسش که  آیا سیمان در بورس کالای ایران عرضه می شود، گفت: یکی از مهمترین برنامه های مرتبط با آینده صنعت سیمان، عرضه دوباره سیمان در بورس کالاست. موضوع بورس کالایی شدن سیمان توسط هیئت مدیره انجمن در حال بررسی است و روز گذشته کلید خورد.

 دبیر انجمن انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان  با بیان اینکه زیرساخت ها و مشورت های لازم در ارتباط با بورسی شدن سیمان در حال انجام است، گفت: این اولین بار نیست که سیمان در بورس عرضه می شود. سیمان یک بار در دهه ۸۰ وبرای بار دوم در سال ۹۵ در بورس کالا عرضه شد اما بنا به مشکلاتی عرضه آن متوقف شد.

وی در ارتباط با زمان عرضه سیمان در بورس کالای ایران عنوان کرد: امیدواریم تا پایان سال سیمان در بورس کالا عرضه شود.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 418808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =