پیچ‌وخم اداری واریز سود از «سجام» چگونه کوتاه می‌شود؟

در حال حاضر «سمات» مکاتباتی با سازمان بورس اوراق بهادار انجام داده است تا سود سهامداران از طریق سجام منتقل شود، موضوعی که به نظر می‌آید نیازمند مطالبه سهامداران در مجامع نیز هست.

به گزارش صدای بورس، یکی از اصلی‌ترین امکانات سامانه سجام قابلیت تجمیع، محاسبه و توزیع سود است و در صورت ملزم شدم شرکت‌های بورسی توزیع سود مجامعه برای سهامداران خرد یا سهامداران کمتر از یک درصد می‌تواند از طریق این سامانه انجام شود. اما در حال حاضر باتوجه به گزارش‌ها به نظر می‌رسد تعداد معدودی از شرکت‌های بورسی از طریق این سامانه توزیع سودشان را انجام می‌دهند.

در همین خصوص حسین فهمی سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت چندوقت پیش گفت ۱۰ شرکت توزیع سودشان را از طریق سجام انجام می‌دهند. این مقام مسئول علت را در ملزم نبودن و تعهد کافی نداشتن شرکت‌ها برای واریز سود به حساب سامانه‌های سجام عنوان کرده بود.

براساس پیگیری که خبرنگار صدای بورس از مسئولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام داده است شرکت‌های بورس یک فرصت ۸ ماهه برای واریز سود سهام‌شان دارند و هنوز خود را ملزم به واریز سود سهامداران از طریق سجام نمی‌بینند.

البته شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مدعی است زیرساخت‌های کافی برای واریز سود سهامداران از طریق سجام فراهم شده است. در حالی که این شرکت مکاتباتی را هم با سازمان بورس اوراق بهادار انجام داده است تا الزام لازم برای واریز سود از سجام انجام شود.

براساس اطلاعاتی که خبرنگار صدای بورس کسب کرده است این درخواست از سازمان بورس باوجود موافقت کلی حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار هنوز به شورای عالی بورس ارجاع نشده است. در صورتی که سازمان بورس اوراق بهادار این درخواست را به شورای عالی بورس بدهد و مصوب این شورا شود، پای دولت هم وسط می‌آید و به شکل یک لایحه مصوب دولتی می‌توان بعدها شرکت‌های بورسی را ملزم کرد تا حتما واریز سود سهام سهامداران خرد از طریق سجام انجام شود.

به نظر می‌رسد اگر موضوع واریز سود سهامداران از طریق سجام از سوی سهامداران درمجامع شرکت‌ها به صورت یک مطالبه جدی در بیاید، طی شدن ارائه یک مصوبه دولتی (لایحه) در این خصوص جدی تر دنبال شود ضمن اینکه پیچ‌وخم اداری در این مسیر نیز کوتاه‌تر بشود.

محمدفیروزی

کد خبر 418604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =