بهترین استراتژی برای این هفته بورس؛ سهم‌های دارای P/E کمتر از ۱۰

اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد که سهام خوبی در گروه‌های بانکی و پتروشیمی وجود دارد، به‌طور مثال گروه پتروشیمی و فلزات که P/E آن‌ها زیر ۱۰ است و هرسهمی از این گروه که P/E آن زیر ۱۰ باشد ارزنده است و ریسک خاصی ندارند.

به گزارش صدای بورس، شاخص کل بورس در معاملات چهارشنبه با بیش از ۲۲ هزار واحد رشد به عدد یک‌میلیون و ۵۳۷ هزار واحدی رسید. این در حالی است که شاخص پیش‌ازاین تا عدد یک‌میلیون و ۵۴۱ هزار واحد نیز رفته بود، اما ازآنجایی‌که حوالی یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار برای شاخص، یک سطح مقاومتی مهم شناخته می‌شود، فشار فروش تا حدودی افزایش یافت.

در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که شاخص کل هم‌وزن عدد مثبتی بیش از ۴ هزار واحد را نمایش می‌دهد و این مسئله می‌تواند به معنای بهبود وضعیت کلی بازار باشد.

*شاخص بر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد کف سازی کرده است
احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در تحلیل بازار چهارشنبه به خبرنگار بازار گفت: به نظر می‌رسد شاخص روی یک سقف و کف مشخصی در حال حرکت است. به نظر من کف شاخص ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و سقف آن نیز ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد خواهد بود. به نظر می‌رسد بعدازاین‌که پول‌های پاک‌شده اشخاص حقیقی به بازار تزریق شد در دو روز گذشته شاهد افزایش شاخص بودیم و می‌توان به رشد بازار امید داشت.

وی افزود: با توجه به اصلاح بسیار زیادی که برخی از گروه‌ها ازجمله گروه‌های سیمانی، غذایی، دارویی و ساختمانی داشتند می‌توان گفت که بازار کمی بر این سهم‌ها متمرکز و شاخص به این نمادها توجه کرد وصف‌های خرید بسیار خوبی نیز در همین گروه‌ها ایجاد شد. به‌تبع آن خبر تسعیر ارز و مژده ارزی بانک‌ها نیز به بازار مخابره شد و مجدد امیدی به سهم‌های بانکی مانند بانک ملت که دارای منابع ارزی خوبی است، به وجود آمد.

اشتیاقی تأکید کرد درحالی‌که بانک مرکزی هنوز این خبر را به‌صورت رسمی اعلام نکرده است اما همین حدس و گمان بازار باعث شد تحرکی در سهام بانکی به لیدری بانک ملت به وجود بیاید و از طرف دیگر نیز با توجه به اینکه سهام خودرویی نیز حرکت و کف سازی خوبی انجام دادند، سهامشان خریدار داشت.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده همچنین یادآور شد که درنهایت مجموع اصلاحاتی که در سهام و گروه‌ها بود متوقف شد و می‌توان گفت که پس‌ازآن بازار روند افزایشی به خود گرفت و گروه‌های بزرگ نیز که از گذشته دلار محور بودند و بین صفر و مثبت یک معامله می‌شدند، امروز شرایط خوبی را ایجاد کردند.

او ابراز کرد: برخی می‌گویند ممکن است بازار بازهم به‌شدت بالا برود. اما این پیش‌بینی ممکن نیست و همچنین اتفاقی رخ نخواهد داد. با توجه به اینکه انتخابات آمریکا را پیش رو داریم، می‌توان پیش‌بینی کرد که هرکدام از نامزدها در آمریکا انتخاب شوند می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر بازار داشته باشد. بنابراین اکنون بسیاری از سهامداران سعی می‌کنند در آن مقطع زمانی نقد باشند و نظاره کنند که کدام‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رأی می‌آورد.

اشتیاقی ادامه داد که به همین دلیل بعید است که رشد بازار تداوم داشته باشد و محتمل است که شاخص بر ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد به تعادل برسد. اما برای پیش‌بینی شاخص پس‌از انتخابات آمریکا باید دید که کدام‌یکی از دو نامزد ریاست جمهوری رأی می‌آورند.

بیشتر بخوانید:

اثر پیروزی بایدن بر بورس چیست؟ 

*انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه تأثیری بر بازار سرمایه دارد؟
این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر بایدن انتخاب شود ممکن است بازار کمی به ثبات برسد و در این شرایط بازارهای موازی با روند کاهشی مواجه شوند. اکنون بازار موازی مانند ارز، دلار، مسکن و خودرو همگی در سقف قیمتی معامله می‌شوند و اگر بایدن رأی بیاورد ممکن است خوش‌بینی روانی به بازار منتقل شود.

او اظهار کرد که به دنبال منتخب شدن بایدن، دلار باید کاهشی باشد و پیش‌بینی می‌شود در این زمان انتظارات تورمی کاهش یابد. بنابراین جریان پول نمی‌تواند بسیار قوی و سریع به بازار سرمایه تزریق شود و همین عامل باعث می‌شود که بازار قدرت بالا رفتن نداشته باشد و چه‌بسا ممکن است با افت شاخص نیز مواجه شود. ازآنجاکه این تحلیل بین فعالان بازار وجود دارد، سهامداران سعی می‌کنند تا انتخابات آمریکا با این استراتژی سهامداری نکنند و به‌نوعی بخش نقد سرمایه خود را در حساب‌هایشان نگه‌دارند و ممکن است استراتژی آن‌ها این باشد که ۵۰ درصد از دارایی آن‌ها سهم و ۵۰ درصد نقد باشد. همین موضوع باعث می‌شود که بازار نتواند به روند افزایشی بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد ادامه دهد.

اشتیاقی گفت: اگر روند افزایش و مثبت فعلی بازار ادامه یابد، تا دوشنبه یا سه‌شنبه هفته آتی است و پس‌ازآن بازار به‌تدریج به سمت ذخیره سود و نقد شدن برای انتخابات آمریکا حرکت خواهد کرد. خوشبختانه با اصلاحی که صورت گرفته است، بازار سرمایه تا انتخابات ریزش بسیار شدیدی نخواهد داشت. زیرا اکنون معاملات در بازار سرمایه با دلار ۲۲ هزارتویمان انجام می‌شود و اگر فرض کنیم که جو بایدن نیز انتخاب شود به دلیل وعده‌های انتخاباتی‌اش ممکن است قیمت دلار حداکثر به ۲۰ هزارتویمان برسد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده تأکید کرد که پس از انتخاب شدن بایدن بازار با دلار نزدیک به ۲۲ هزارتویمان معامله می‌کند. این نرخ ارزش ذاتی دلار است بنابراین رشد قبلی و هیجانی اتفاق نمی‌افتد. با انتخاب بایدن نه ریزش آن‌چنانی در بازار سرمایه‌داریم و نه رشد آن‌چنانی.

وی بیان کرد که اگر ترامپ هم رأی بیاورد بازار رفتارهای او را محک می‌زند. به‌هرحال این اتفاقات عوامل مؤثری در بازار سرمایه هستند.

اشتیاقی ضمن تشریح علت مثبت شدن شاخص بازار در هفته جاری مطرح کرد که اگر بخواهیم علت مثبت شدن شاخص را در هفته جاری بررسی کنیم، به‌طور مثال در گروه دارویی P/E ۱۰ سهم تقریباً در محور خوبی بود و این اتفاق خوبی بود. زیرا نگاه بازار اکنون سودآوری است و دیدگاه قبلی برطرف شده است و هرکس بخواهد سهمی را خریداری کند نظرش این است که سهمی بخرم تا به مجمع بروم تا از محل سود تقسیمی آن شرکت منتفع شوم.

این فعال بازار سرمایه می‌گوید: در شرایط قبلی که شاخص روی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بود P/E از ۲۰ هم عبور کرده بود و در آن زمان دیدگاه سهامداری برای حضور در مجامع توجیهی نداشت. اما با اصلاحاتی که اکنون صورت گرفته است اگر نگاه کسی سهامداری با حضور در مجامع و دریافت سود باشد منطقی است زیرا P/E ها به نقطه خوبی رسیدند و بر محور ۱۰ ایستاده‌اند.

بازگشت خوب بازار
او ابراز کرد که در هفته جاری بازار شروع به خرید سهم‌های اصلاح‌شده کرد و این برگشت خوبی در سهم‌های کوچک مانند دارویی، غذایی و سیمانی‌ها بود. ازآنجاکه P/E تمام سهم‌های دلار محور ۱۰ بود، بازار از قبل آن‌ها را خریده بود و اکنون به گروه‌های کوچک‌تر توجه کرده است. به نظر می‌رسد آنچه اتفاق افتاد و خود بازار شروع به خرید کرد نشان از ارزندگی سهام بنا به شرایط نقدی آن‌ها که بر محور P/E ۱۰ منجر به سودآوری می‌شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده همچنین ادامه داد که به نظر می‌رسد این روند به‌عنوان  شالوده اصلی خریدهای فعلی است و تازمانی که چنین شرایطی داریم بازار ریزش زیادی ندارد. درنتیجه آنجا که تأکید کردم ممکن است به شاخص ۱ میلیون ۸۰۰ هزار برسیم آن زمان به‌صورت تقریبی P/E بیشتر سهامی که به زیر ۱۰ رسیده بود به ۱۰ رسیده است. زیرا P/E مناسب در بازار بین ۱۰ تا ۱۲ است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بنا به اتفاقاتی که ممکن است در انتخابات آمریکا بیفتد، بازار با P/E محور ۱۰ خریدهای خودش را انجام می‌دهد یا در همین روند متوقف می‌شود.

او خاطرنشان کرد: بازار تازمان انتخابات آمریکا در همین محور با کف ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد حرکت می‌کند و پایین‌تر از این عدد نمی‌رسد. زیرا دیروز و امروز توانست بر این شاخص کف سازی کند.

*سهام کدام گروه برای خرید و سرمایه‌گذاری مناسب است؟
اشتیاقی درواکنش به این‌که چه سهامی برای خرید و سرمایه‌گذاری مناسب است، گفت: ما باید سهامی را بخریم که اگر شاخص به دلیل نتیجه انتخابات آمریکا منفی نیز شد، نوسان منفی نداشته باشند. من به‌شخصه گروه بانکی را از باقی گروه‌ها بهتر می‌دانم. زیرا اگر بایدن انتخاب شود و احتمال ایجاد گشایش بانکی مطرح شود، بر سودآوری این گروه اثر مثبت می‌گذارد و از طرف دیگر هم تعدادی از بانک‌ها منابع ارزی خوبی دارند و کاهش اندک نرخ ارز نمی‌تواند تأثیر منفی بر آن‌ها داشته باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در انتها تأکید کرد که سهام خوبی در گروه‌های پتروشیمی وجود دارد، مانند پتروشیمی و فلزات که P/E آن‌ها زیر ۱۰ است و هرسهمی از این گروه که P/E آن زیر ۱۰ باشد ارزنده است و ریسک خاصی ندارند. همچنین گروه معدنی نیز خوب است. سیمانی و دارویی‌ها کمی خریدشان سخت شده اما بازهم شرایط خوبی برای خرید دارند. بنابراین هر شرکتی که اصلاح خوبی کرده و بنیادی، سودآور و P/E زیر ۱۰ دارد سهم خوبی برای خرید است و ریسک خاصی ندارد.

منبع: تحلیل بازار

کد خبر 418444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =