تلاش عربستان برای به کنار زدن رقبا

کاهش تقاضای جهانی برای نفت خام که از زمان همه‌گیری بیماری کرونا تشدید شده، شرکت‌های نفتی را به این نتیجه رسانده که شاید دوره سوخت‌های فسیلی به سر آمده و زمان تغییر بستر انرژی فرار سیده باشد.

به گزارش صدای بورس، اما به گفته برخی منابع صنعتی، در چنین شرایطی عربستان قصد دارد پیش از آنکه جهان به سمت استفاده گسترده از انرژی پاک برود و نفت خام اعتبار پیشین خود را از دست بدهد، با افزایش ظرفیت تولید تا جایی که ممکن است نفت بیشتری برای زمان افزایش تقاضا استخراج کند.

با در اختیار داشتن حدود ۲۰ درصد ذخایر اثبات‌شده نفت جهان و هزینه ۴ دلاری تولید هر بشکه نفت، شرکت آرامکو عربستان معتقد است که می‌تواند همه رقبایش را پشت سر بگذارد و حتی زمانی که قیمت‌های پایین نفت، همه تولیدکنندگان را با زیان مواجه کرده است، قادر به درآمدزایی باشد.

به گفته منابع رسمی، ریاض قصد دارد تهدید خود در زمان جنگ قیمت با روسیه (مارس ۲۰۲۰) را عملی کند و ظرفیت تولید نفت خام خود را از ۱۲ میلیون به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

این رویکرد آرامکو در تضاد کامل با رقبای غربی همچون بریتیش پترولیوم و شل است که قصد دارند با کاهش سرمایه‌گذاری در تولید نفت خام به انرژی‌های نوشونده و سبز روی آورند. آرامکو در یک بیانیه رسمی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که با افزایش جمعیت و رشد اقتصادی، تقاضا در بلندمدت با افزایش روبه‌رو شود. مصرف سوخت و محصولات پتروشیمی از رشد تقاضا حمایت خواهند کرد.

ظاهرا عربستان قصد دارد پیش از آنکه استفاده جهانی انرژی‌های سبز فراگیر شود، بیشترین استفاده را از ذخایر نفتی خود کسب کند. در این زمینه محمد بن سلطان، ولیعهد عربستان تلاش می‌کند تا برای کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی به توسعه صنایع نوین بپردازد. برای این منظور، وی طرح جاه‌طلبانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ را برای متنوع کردن اقتصاد عربستان پیگیری می‌کند.

منبع: رویترز

کد خبر 418348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =