«بازار» را با سازوکار بازار حمایت کنید

یک کارشناس بازار سرمایه خواستار اعمال حمایت‌هایی از بازار سرمایه شد که از جنس خود بازار است.

به گزارش صدای بورس، پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه درباره شیوه‌های درست حمایت از بازار سرمایه گفت: چند نکته هست که باعث خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه شده است. اول اینکه عمده حقیقی‌هایی که به بازار آمدند و در حال خارج شدن هستند شناخت و تجربه کافی از فعالیت در بازار سرمایه نداشتند. آنها در اوج قیمت سهام خریدهایشان را انجام دادند و الان هم اشتباه دیگری را تکرار می‌کنند مبنی بر اینکه در کف قیمتی سهام‌شان را می‌فروشند.

حدادی افزود: جذاب شدن سایر بازارهای موازی نسبت به بورس هم طی ماه‌های گذشته از جمله همین عوامل است. از سال قبل که بورس رشد کرد، سایر بازارها جذاب نبودند. وقتی سایر بازارها همچون خودرو، مسکن و سکه جذاب‌تر می‌َشود به‌ویژه در دوران اصلاح بازار سرمایه باعث می‌َشوند خروج پول به سمت بازارهای با بازدهی بیشتر اتفاق بیفتد. هرچند ممکن است سایر بازارها دارای شرایط حبابی باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هربازار چه در داخل و خارج از کشور باید آزاد باشد و محدودیتی نداشته باشد. هر هر بازاری باید عرضه و تقاضا و قیمت مشخص باشد. ممکن است در یکجایی قیمت بالاتر ارزش واقعی باشد که به آن حباب مثبت می‌گویند و امکان دارد یک زمان قیمت کمتر از ارزش واقعی باشد.

حدادی گفت: اعمال محدودیت‌ها طی ماه‌های اخیر باعث ریزش بازار شد. به عنوان مثال مشکل داشتن سامانه معاملاتی و دو قسمتی شدن زمان معاملات یکی از این محدودیت‌ها بود. اینکه گفته شد حقوقی‌ها معامله نکنند و یا ممنوع شدن نوسان‌گیری در معاملات روزانه از دیگر محدودیت‌ها بودند. این محدودیت‌ها باعث می‌شود عرضه و تقاضا آزاد نباشد.

 این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: وقتی عرضه و تقاضا آزاد نباشد، نقدشوندگی که مهم‌ترین فاکتور در بازار سرمایه است، در بازار کم می‌َشود. تبعات ممنوع شدن نوسان‌گیری در معاملات روزانه را دیدیم که چند روز بازار ریزش کرد.

حدادی اظهار کرد: اما طی همین مدت یکسری اتفاقاتی هم در بازار افتاد که از جنس حمایت از بازار بود. شاید این حمایت‌ها دستوری اتفاق افتاده باشند یا کارشناسی نشده باشد. مثل معرفی بازارگردان برای سهم‌ها تا عامل نقدشوندگی تقویت شود. اوراق سهام خزانه و تبعی هم از جمله این حمایت‌ها بود.

وی گفت: وضع بعضی قوانین همانند اینکه حقوقی‌ها ملزم به خرید شوند یا بانک‌ها سهام بخرند و یا ارجاع موضوعات بازار سرمایه به قوه قضائیه و شورای عالی امنیت هیچ اثری جزء تبعات منفی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: هربحث حمایتی از بازار باید ازجنس بازار باشد. این روزها صحبت‌هایی از انتشار گزارش‌های EPS است که باعث می‌شوند بازار بنیادی‌تر عمل کند.

وی گفت: هرجا در اقتصاد کارها دستوری دنبال شود ممکن است در کوتاه مدت اثرات مثبتی داشته باشد اما در بلند مدت اثرات خوبی ندارد. همان‌طور که درباره قیمت‌گذاری بنزین و سرکوب نرخ ارز ملاحظه شد که این سیاست‌گذاری‌ها شاید با هدف اقتصادی انجام شده باشد یا دلایل دیگر و در کوتاه مدت ممکن است اهداف را محقق کرده باشد اما در بلند مدت تبعات‌شان منفی بوده است.

محمد فیروزی

کد خبر 418303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =