افت ارزش شرکت‌های صادرات محور مربوط به عوامل بنیادی نیست

یک کارشناس بازار سرمایه افت شرکت‌های صادرات محور را به کم شدن اعتماد سهامداران مربوط دانست.

به گزارش صدای بورس، میثم درخشنده،‌ معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی و نایب رئیس هیأت مدیره بانک توسعه تعاون درباره کاهش ارزش سهام بعضی شرکت‌های صادرات محور بورسی با وجود افزایش قیمت دلار گفت:‌ عرضه و تقاضا بحث اصلی در اینباره است. بعد از افت شاخص‌های بورس سهامداران سخت اعتماد می‌کنند. همچنین مقداری پول از بازار خارج شده است.

وی افزود: بعضی از سهام شرکت‌های صادرات محور در زیان هستند و تقاضای جدی برای‌َشان وجود ندارد. البته سهم‌هایی در گروه‌های معدنی، فلزی، صنایع ملی مس و فولاد مبارکه هستند که اوضاع‌شان چندان هم بد نبوده است. به عبارتی ریزش این سهم‌ها همانند بقیه سهم‌ها نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:‌ درباه موضوع کاهش ارزش سهام بعضی شرکت‌های صادرات محور آنچه اهمیت دارد بحث عرضه و تقاضاست و دلایل بنیادی ندارد.

معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی بانک توسعه تعاون درباره چشم‌انداز صنایع بورسی گفت: این موضوع به نتیجه انتخابات آمریکا مربوط است. وقتی سهامداران شانس بایدن را بالا می‌بینند سهام گروه‌های خودرو و بانک در شرایط بهتری قرار می‌گیرد. و وقتی شانس ترامپ را بالا می‌بینند گروه‌های پتروشیمی و معدنی وضعیت بهتری دارند. در نهایت باید منتظر نتیجه انتخابات آمریکا بود.

درخشنده تاکید کرد: اگر ترامپ برنده انتخابات شود، همین وضعیت موجود ادامه پیدا می‌کند. شرکت‌های صادرات محور هم تحت تاثیر رشد قیمت دلار به جهش خود ادامه خواهند داد. و اگر بایدن برنده انتخابات شود گروه‌های خودرویی، بانکی و مالی در بورس رشد می‌کنند. در نهایت هم هرکدام از این دو نفر در انتخابات پیروز شود با اختلاف‌های زمانی با توجه به اصلاح سهامی که صورت گرفته است مجموعه شرکت‌های بورسی رشد قیمتی پیدا می‌کند.

وی گفت: عبور شاخص کل از مرز ۲ میلیون دور از ذهن نیست و با انتخاب ترامپ یا بایدن زمان دسترسی به آن متفاوت است.

در پایان این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به نظرم عرضه و تقاضا در موضوع عدم تعادل شرایط کنونی بورس دخیل است و به شرایط بنیادی مربوط نیست.

درخشنده سپس با اشاره به افت قابل ملاحظه شرکت‌ها و پایین آمدن نسبت P/E از دامنه ۱۳ و ۱۴ به اعداد ۷ الی ۸ این موضوع را ناشی از اعتماد سهامداران عنوان کرد.

محمد فیروزی

کد خبر 418220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =