۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
قرار گرفتن در خطر بسیار بزرگ

با توجه به شرایط فعلی بازارسرمایه و اتفاقات رخ داده، افزایش ضریب اعتبار کارگزاری ها به نظر روش اصولی و صحیحی برای اصلاح روند معاملات در بورس نبود و ممکن است لطمات جبران ناپذیری بر سرمایه فعالان بازار و همچنین کارگزاران وارد کند.

به گزارش صدای بورس، با توجه به ماهیت بازارسرمایه و نوع فعالیت تعریف شده برای کارگزاران، در واقع اعطای اعتبار از سوی کارگزاری ها به مشتریان خود باعث تحمیل ریسک های تجاری و اعتباری به کارگزاری ها شده که عملا کنترل این ریسک ها با توجه به ماهیت این بازار از اختیار کارگزاران خارج بوده و همخوانی با زمینه اصلی فعالیت کارگزاری ها نداشته است.

با توجه به جنس فعالیت بازارهای مالی، سیاست سابق سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش ضرایب اعتباری به نحوی که در آینده نزدیک، صفر شدن این ضرایب محتمل، به نظر می رسید به نظر منطقی بود و کارگزاران را  نیز از ریسک های احتمالی در صورت ریزش بازار مصون نگه می داشت.

در چند مدت اخیر با توجه به اصلاح روند شاخص و همچنین فشار سهامداران به نهادهای نظارتی، سازمان بورس مجدد اقدام به افزایش ضرایب اعتباری طی دو مرحله داشت که در مرحله اول این ضریب از 10 به 20 درصد افزایش یافته و در مرحله بعدی امکان افزایش تا سقف 50 درصد دیده شد .به نظردر حرکت مذکور با توجه به ریسک های محتمل، عملا صنعت کارگزاری در خطر بسیار بزرگی قرار خواهد گرفت و تاثیر آنچنانی بر بازارسرمایه و انجام معاملات نخواهد داشت. همچنین امکان تخصیص و افزایش این اعتبار برای خیلی از کارگزاران میسر نبوده که خود این موضوع نیاز به بررسی ها و مباحث فراوانی دارد.

 بهترین راهکار موجود به منظور تخصیص اعتبار به سهامداران و فعالان بازار، امکان فعال شدن مستقیم بانک ها و ایجاد فرآیند اصولی به منظور اخذ اعتبار است تا در صورت ریزش بازار، کارگزاران متحمل ریسک های ایجاد شده نشوند.

افشین بیرامی  معاون عملیات  کارگزاری امین آوید
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 370

کد خبر 418112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =