سه سکانس از بورس یک شنبه/ غول ها شاخص را زمین زدند

در روزی که ارزش معاملات بازار ۶۴ درصد و ارزش معاملات خرد ۴۹ درصد رشد کردند، بازار با خروج پول حقیقی و افزایش عرضه‌ها همراه بود تا قیمت ۶۸ درصد شرکت‌ها کاهش یابد و تمام شاخص‌های تابلوی بورس تهران قرمز شوند.

 به گزارش صدای بورس روند تغییرات شاخص کل بازار روز یکشنبه ۳ مقطع داشت؛ بازار ابتدا نزولی شروع شد به طوری که در نیم ساعت اول معاملات، شاخص کل ۱۶ هزار واحد ریزش داشت. در مقطع دوم شاخص حدود ۲ هزار واحد رشد کرد و در مقطع سوم از ساعت ۱۱ تا پایان معاملات، شاخص کل حدود ۱۰ هزار واحد نزول کرد. نکته با اهمیت اینکه در مقطع سوم هم بر ارزش معاملات افزوده شد و هم میزان عرضه در بازار بالا رفت.

در نهایت در پایان معاملات روز یکشنبه، با وجود افزایش ۶۴ درصدی ارزش معاملات، شاخص کل ۱.۵ درصد و شاخص کل هم‌وزن ۰.۵ درصد ریزش داشتند. شاخص کل بورس تهران با ریزش۲۳هزار واحدی در رقم یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد متوقف شد و شاخص کل هم‌وزن نیز به رقم  ۳۹۸ هزار و ۶۹۸ واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس ۰.۶۷ درصد کاهش یافت و رقم ۱۷ هزار و ۸۳۳ واحد را ثبت کرد. فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند.

رشد ارزش معاملات

‌ارزش معاملات بازار ۱۷ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته ۶۴ درصد افزایش یافت و ارزش معاملات خرد نیز ۱۳ هزار و ۱۸ میلیارد تومان بود که افزایش ۴۹ درصدی نسبت به دیروز را نشان می‌دهد.

رشد صف‌های فروش

ارزش صف‌های خرید بازار امروز ۸۴۹ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، ۵۶ درصد کاهش داشت. ارزش صف‌های فروش نیز ۳ هزار و ۸۰۲ میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه با افزایش ۱۵ درصدی صف فروش همراه بود.

بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات

بیشترین حجم معاملات بازار به نماد وتجارت (بانک تجارت) اختصاص داشت، در معاملات بازار امروز تعداد یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۱۳۳ سهم این شرکت معامله شد. پس از وتجارت، وبصادر (بانک صادرات)، خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو)، ثامید (توسعه و عمران امید) و وبملت (بانک ملت) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بیشترین ارزش معاملات بازار نیز به نماد پترول (گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان) تعلق داشت که رقمی معادل ۸۰۴ میلیارد تومان بود. پس از پترول، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، خودرو (ایران خودرو)، وسپهر (سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

ریزش قیمت ۶۸ درصد شرکت‌ها

تعداد شرکت‌هایی که با رشد ارزش همراه بودند، ۱۲۹ شرکت بودند که ۲۷ درصد بازار را تشکیل می‌دهند. ۳۲۴ نماد نیز افت قیمت داشتند که ۶۸ درصد شرکت‌های بازار هستند.

در بازار بورس ۲۲۶ شرکت معادل ۶۶ درصد این بازار کاهش قیمت داشتند و در بازار فرابورس ۹۸ شرکت معادل ۷۱ درصد این بازار با افت قیمت همراه بودند تا اعداد تابلوی بورس را یک‌دست قرمز کنند.

خروج پول‌های حقیقی از بازار

بازار روز یکشنبه با هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی همراه بود که نسبت به روز گذشته ۳۴۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. روز شنبه پس از ۱۰ روز کاری شاهد ورود پول حقیقی به بورس بودیم، اما در معاملات امروز باز هم شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس ایران)، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین)، وگردش (بانک گردشگری) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

عوامل کاهنده

در سمت تقاضای بازار، ۸۰ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۲۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در سمت عرضه نیز، ۹۱ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۹ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. حقیقی‌ها مطابق روند روزهای اخیر هم بیشتر خریدند و هم بیشتر فروختند.

در روزی که ارزش معاملات بازار ۶۴ درصد و ارزش معاملات خرد ۴۹ درصد رشد کردند، بازار با افزایش عرضه‌ها مواجه شد به طوری که صف‌های فروش ۱۵ درصد بیشتر و صف‌های خرید ۵۶ درصد کمتر از روز گذشته بودند. در نتیجه پیشی گرفتن فروش‌ها بر خریدها و بزرگ‌تر شدن سمت عرضه، عامل اصلی نزول شاخص‌های بازار بود.  

آمار معاملات 13 مهر

منبع: اقتصادنیوز

کد خبر 418067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =