لزوم بازگشت پیش‌بینی سود عملکردی سالانه به تابلو معاملات

یک کارشناس بازار از لزوم بازگشت پیش‌بینی سودعملکردی سالانه به تابلوی معاملاتی صحبت کرد و شرایط کنونی سهامداران را همراه با خلاء اطلاعاتی توصیف کرد.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه در دومین روز کاری خود برخلاف روز گذشته با افت شاخص ۲۳ هزار واحدی مواجه شد و در کانال ۱ میلیون و ۵۲۲ هزار واحدی ایستاد. این در حالیست که نوسانات این روزهای بازار و ریزش‌های قریب به دو ماه گذشته باعث شده‌اند تا بسیاری از سرمایه‌گذاران در بورس در حالت مردد به سر ببرند و برخی از بازار خارج شوند بدون اینکه دیگر هوس ورود مجدد به بورس را داشته باشند.

از نگاه مصطفی صفاری سرمایه‌گذاران در بورس با خلاء اطلاعاتی مواجه هستند و این را یک عامل ناامیدی سهامداران عنوان کرد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس در این‌باره گفت: در حالی که قیمت دلار و ملک افزایش پیدا کرده است، ارزش بعضی سهام تا ۵۰ درصد و بعضی دیگر تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

یک نقص در آئین‌نامه بورس
وی افزود: در بازار خلاء اطلاعاتی وجود دارد و هیچ‌کس سود پیش‌بینی سالانه را منتشر نکرده است. متاسفانه درآئین‌نامه بورس هم الزام به اعلام پیش‌بینی سود عملکردی شرکت‌ها وجود ندارد.

صفاری اظهار کرد: الان سهامداران قیمت سهام را با EPS سال گذشته می‌سنجند. این اشتباه بزرگی است که در بازار سرمایه صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: باید در تابلوی اصلی معاملات پیش‌بینی سود عملکردی شرکت برای سالی که در آن هستیم برگردانده شود. البته در این مورد قبلا کنتورسازی تقلب کرد اما برای شرکت‌هایی که اطمینان وجود دارد که سود عملکردی درستی پیش‌بینی می‌کنند و یا شرکت تولیدی هستند برگردانده شود.

صفر شدن حساسیت بازار سرمایه به متغیرهای کلان اقتصادی
 صفاری ادامه داد: دلار از ۲۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسیده است، اما در بازار اتفاقی نیفتاد، این نشان می‌دهد حساسیت بازار به متغیرهای کلان اقتصادی صفر شده است. به عبارتی بازار درست عمل نمی‌کند.

وی مجدد تاکید کرد: سهامداران در بازار سرمایه با خلاء اطلاعاتی مواجه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط انتخاباتی آمریکا بیان کرد: در انتخابات آمریکا هرکس رای بیاورد یک تاثیر یک هفته‌ای خواهد داشت و بعد از آن بازار به مسیر خود ادامه می‌دهد. چرا که بالاتر از سیاهی رنگی نیست و الان در شرایط سیاه سیاه هستیم.

شوک اقتصادی مهم‌تر از شوک سیاسی
صفاری تاثیر شوک‌های اقتصادی بر بازار سرمایه را بیشتر از شوک سیاسی عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنم بازار تا آخر آبان‌ماه با صف خرید مواجه شود.

وی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد کسانی که در بازار فروشنده هستند اطلاعاتی از شرایط بازار ندارند.

صفاری ادامه داد: سازمان بورس اوراق بهادار الزام کند پیش‌بینی سود سالی که در آن هستیم در تابلوی معاملات بازگردد. الان هفت ماه از سال گذشته است اما مردم نمی‌دانند شرکت‌های بورسی چقدر سود می‌دهند.

وی با تشبیه سهامداران به یک راننده خودرو که از شیشه مقابلش جاده را می‌ّبیند و به کمک آینه هم به پشت سر نگاهی می‌اندازد، گفت: آنچه در حال حاضر در بازار دیده می‌َشود مشابه راننده‌ای است که شیشه‌ای در جلوی او برای رانندگی نباشد و به جای آن آینه نصب شده باشد تا فقط به پشت‌سر نگاه کند!

کد خبر 418025

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =