پیش‌بینی بازار چهارشنبه ۹ مهر

یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی خود از شرایط بازار سرمایه را مطرح کرد.

به گزارش صدای بورس،‌ در پایان ساعت کاری امروز –سه شنبه ۸ مهر- شاخص کل بورس با ۲۳ هزار واحد ریزش به عدد ۱ میلیون و ۴۹۲ هزار رسید. این افت شاخص طی روزهای قبل هم تکرار شده بود هرچند در هفته‌ گذشته برخی از کارشناسان پیش‌بینی‌های بهتری از بازار سرمایه را ارائه می‌دادند.

احسان رضاپور نیکرو، کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی خود نسبت شرایط بازار فردا با اشاره به اینکه افت شاخص و بالا-پایین شدن آن، انقدر هم حساسیت برانگیز نیست، گفت: توجه زیاد به شاخص کل بازار مصداق و تحلیل درستی ارائه نمی‌کند و نباید مبنای تصمیم‌گیری‌های مهم باشد.

وی افزود: به طورکلی با توجه به افزایش نرخ دلار و پیش‌بینی‌هایی که درباره قیمت ارز مطرح است، باید منتظر گزارش عملکردهای شرکت‌های بورسی و بورس کالایی خوبی در ماه‌های آینده باشیم.

وضعیت خوب بازار در پاییز
این کارشناس بازار سرمایه سپس تصریح کرد: این شرایط سودآوری تاثیر خوبی بر بازار خواهد داشت و قابل انتظار است قیمت‌هایی که در پاییز معامله می‌شود در محدوده ارزنده‌ای باشد.

رضاپور تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر مردم از بازار سرمایه سر در می‌آورند و این باعث می‌َشود با بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه شاید افرادی که از افت بازار ترسیده‌اند مجدد با جذاب شدن بازار بازگردند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باوجود ارزندگی‌ که در بازار هست،‌ هنوز یکسری ابهامات و ریسک‌هایی در بازار هست. بنابراین بازگشت اعتماد زمان‌بر است. گزارش‌ها بنیادی شرکت‌هایی که در بورس هستند در کنار ریسک‌هایی که در بازار هست مانند نوسان قیمت طلا، خودرو،‌ مسکن و شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد. به همراه تهدیدهای منطقه‌ای و انتخابات آمریکا که یک بلاتکلیفی ایجاد کرده است به زودی از بین نمی‌رود.

وی گفت:‌ بازار به زمان نیاز دارد، در حال حاضر موضوع تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم مطرح است.

پیش‌بینی بدی از بازار نیست
رضاپور تاکید کرد: البته با وجود شرایط مورد اشاره پیش‌بینی بدی برای کلیت بازار سرمایه ندارم، اینکه اتفاق بدی در بازار بیفتد و تاثیر ناگواری بر بازار داشته باشد. مسئولان تصمیم‌گیر به اندازه کافی تحت فشار تصمیمات‌شان هستند و اهمیت تصمیم‌گیری برای بازار سرمایه را درک می‌کنند.

وی درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر شرایط اقتصادی ایران گفت: اگر جو بایدن رئیس جمهور شود،‌ قسمتی از فشارها بر بازار کاهش پیدا می‌کند. این باعث گشایش در اقتصاد می‌َشود و تناژ فروش شرکت‌ها بالا می‌رود. حتی ممکن است شرکت‌ها تخفیف‌هایشان را کاهش دهند. در کنار آن ممکن است نرخ ارز هم به واسطه کاهش ریسک‌های سیاسی کاهش پیدا کند و در مجموع شاهد اثر مثبتی بر بازار سرمایه باشیم.

اگر ترامپ رای بیاورد...
رضاپور همچنین تصریح کرد: اگر دونالد ترامپ مجدد انتخاب شود،  ممکن است افت شدید دلار رخ ندهد و وضعیت شرکت‌ها با همین حالت تحریم‌ها ادامه پیدا کند. در چنین صورتی شرکت‌ها به همین میزان ارزندگی‌شان ادامه می‌دهند اما این را نمی‌توان جذابیت تعبیر کرد. چرا که امنیت برای رشد بازارها لازم است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین گفت: این بازار استعداد بالایی دارد تا نقدینگی از سایر بازارها همچون خودرو،‌ ملک و ارز وارد شود.

وی در پیش‌بینی خود از شرایط بازار سرمایه فردا تصریح کرد: بازار فردا شرایطی شبیه به امروز را خواهد داشت. تقابل جدی بین عرضه و تقاضا را خواهیم داشت. مثبت و منفی شدن بعضی نمادها در پیش است.

رضاپور سپس گفت:‌ شاید بازار خودش را برای پایدار شدن و ثبات قیمت‌ها آماده می‌کند. البته به سهام‌داران نمی‌شود توصیه‌ای کرد.

وی افزود: بازار ممکن است ریزش داشته باشد،‌ با این حال، بازار خیلی جای افت نسبت به امروز دارد.

گفتگو: محمد فیروزی

کد خبر 417697

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =