نفت‌ صادر کنیم، حال بورس بهتر می‌َشود

یک اقتصاددان با اشاره به شرایط بداقتصادی و تاثیرگذاری سرکار آمدن مجلس یازدهم بر افت بورس، فراهم‌شدن صادرکردن نفت را عاملی برای بهترشدن وضعیت بورس عنوان کرد.

به گزارش صدای بورس، از صبح امروز –سه شنبه ۸ مهر- شاخص کل بورس با ریزش مواجه شده است. تا لحظه نگارش این گزارش این ریزش ۲۵ هزار واحدی ادامه داشته است و شاخص کل به عدد یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد رسیده است. در حالی که شاخص هم‌وزن هم ۳۵۰۰ واحد افت داشته است.

بازار سرمایه به‌رغم بعضی پیش‌بینی‌ها از ابتدای این هفته ریزش کرد، در همین رابطه وحید محمدی در پیش‌بینی خود نسبت به شرایط بازار سرمایه تا آخر سال به صدای بورس گفت: انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه سایه انداخته است،‌ البته نتیجه آن اثرگذار نیست بلکه به لحاظ روانی اثرگذار است.

وی افزود:‌ باتوجه به شرایط اقتصادی،‌ اوضاع مساعد نیست با توجه به افزایش نرخ ارز، بازار به لحاظ ریالی می‌تواند افزایش ارزش پیدا کند. در حال حاضر با توجه به انتخابات آمریکا و شرایط بعضی سهم‌ها خروچ پول از بازار سرمایه تسریع شده است.

مهدی فرقی کارشناس بازار سرمایه هم درباره شرایط امروز بازار سرمایه پیش‌ّبینی در گفت‌وگو با صدای بورس پیش‌بینی کرد: با توجه به شرایط این چند روز که اتفاق خاصی نیفتاد،‌ به نظر می‌رسد روز سه‌شنبه هم بازار به همین شکل است. [اشاره به تداوم افت بازار]

این شرایط افت بازار که این روزها نگرانی بسیاری را در میان برخی فعالان بازار سرمایه به‌ویژه سهامداران خرد ایجاد کرده است. موضوعی که از نگاه مهدی تقوی استاد اقتصاد بازنشسته دانشگاه علامه‌طباطبایی مربوط به عواملی همچون روی‌کار آمدن مجلس یازدهم و انتخابات آمریکاست.

این اقتصاددان در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: یکی از دلایل افت این روزهای بورس احتمالا مربوط به ریاست محمدباقر قالیباف است. ریاست قبلی مجلس شورای اسلامی (علی لاریجانی) فرد باهوشی بود. او تحصیلات بالایی داشت.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل افت بورس مربوط به شرایط نامناسب اقتصاد است. پیش‌تر ۲.۱ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم و دلارهای آن وارد اقتصاد می‌َشد،‌ اما در همین اواخر صادرات به کمتر از یک میلیون بشکه هم رسید.

تقوی سپس گفت: دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور آمریکا هم فشار شدیدی به اقتصاد ایران وارد کرده است. «خدا کنه زودتر ترامپ برود!»

این اقتصاددان تصریح کرد: با این شرایط اقتصادی قیمت سهم‌ها پایین آمده است و افت بورس را می‌توان به این عوامل مورد اشاره مرتبط است.

تقوی تاکید کرد:‌ لازم است اقتصاددان‌های خبره را برای مدیریت بورس منصوب کنند.

وی درباره بهبود شرایط اقتصادی گفت: اگر بتوانیم نفت صادر کنیم،‌ شرایط بهبود بورس بهتر می‌َشود. چرا که همراه صادرات، دلار وارد اقتصاد می‌شود.

در بخش دیگری تقوی خاطرنشان کرد:‌ تورم ۴۰ درصدی اقتصاد را اذیت می‌کند. با این شرایط اگر یک واحد تولیدی بخواهد قطعاتش را تعمیر یا تعویض کند هم با هزینه بالایی مواجه می‌شود چرا که دلار هم با قیمت بالایی خریداری می‌َشود.

این اقتصاددان افزود: حتی هدف‌گذاری برای تورم ۲۲ درصد هم وحشتناک است، چرا که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. یک کارگر،‌ کارمند و یا کارمند عالی‌رتبه مگر چقدر افزایش حقوق دارند که بتوانند از عهده تورم بالای ۲۲ درصد بر بیایند. مردم هر روز با این شرایط فقیرتر می‌َشوند و وقتی قدرت خرید پایین بیاید توان خرید کالا ندارند و رکود ایجاد می‌شود.

کد خبر 417651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =