۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
کوتاه شدن دست دلال‌ها

ورود محصولات کشاورزی به بورس سبب می شود قیمت ها شفاف شده و با کنار رفتن بازار سنتی، دست دلالان به عنوان یک واسط و سود جویی در جهت بهره بردن از منافع تولید کوتاه شود. با ورود محصولات کشاورزی همچون زعفران و پسته به بورس و قرارداد های آتی، کشاورزان توانستند محصولات خو درا به راحتی به فروش برسانند و نقش دلال ها در این بین کم رنگ شود.

به گزارش صدای بورس، در حال حاضر تمامی افراد در حوزه کشاورزی می توانند به طور روزانه از منصفانه ترین قیمت که در تابلوی بورس کالا مورد داد و ستد قرار می گیرند با خبر شوند. چراکه در بورس نظام قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و این امر به نفع تولید کنند، مصرف کننده و حتی تجار نیز خواهد بود.

نزدیک به دوسال از است که از ورود زعفران به بورس کالا می گذرد و با تعطیل شدن آتی سکه، این بازار توانست تا حدودی در قرارداد های آتی کالا تثبیت شود. در این میان اما خبر ورود دو کالای خرما و کشمش به بورس کالا نیز بسیار مهم است. به گفته معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از روز شنبه جاری ۵ مهر معاملات کشمش در بورس کالا در قالب ابزار گواهی سپرده کالایی راه اندازی خواهد شد.

انتظار می رود پس از گواهی قرارداد های آتی کالا نیز برای این کالای صادراتی ایجاد شود. تجربه موفق راه اندازی آتی زعفران در بورس کالا سبب شد که دیگر محصولات کشاورزی همچون پسته فندقی و زیره سبز نیز به این بازار وارد شوند. اما باید گفت که ورود زعفران به بورس با چالش های همچون حجم کم معاملات، دستکاری قیمتی توسط برخی سود جویان، سرکوب شدید قیمتی حتی در روز های تعادل قیمت نقدی زعفران و همچنین عدم بازارگردانی صحیح همراه بوده است.

بر این اساس ضرورت دارد  بورس کالا در غیاب آتی سکه با تجربه 10 ساله، به رونق هر چه بیشتر معاملات کالاهای کشاورزی و افزایش مناسب حجم معاملات اقدام کند. چرا که قوی تر شدن هر چه بیشتر منطق معاملات در بورس، سبب اطمینان هر چه بیشتر فعالان کشاورزی خواهد شد و صادرات بخش کشاورزی نیز در بستر بورس تقویت می شود .

حسن میثمی مسئول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 369

کد خبر 417409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =