پیش‌بینی فردای بازار سرمایه

احسان عسکری، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید شرایط فردای بازارسرمایه را پیش‌بینی کرد.

به گزارش صدای بورس،‌ هفته‌گذشته امیدواری نسبت به بازار سرمایه در حالی‌ افزایش پیدا کرد که هنوز خبری از تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس نیست. اواخر هفته گذشته هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه معاملات الگوریتمی تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست. امروز هم در همان اولین ساعات صبح خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه نوسان‌گیری روزانه از بازار سرمایه حذف شد.

با وجود این خبرها بازار سرمایه در آخرین ساعت کاری خود رشد اندکی در شاخص کل نشان داد و به شکلی که در بعضی انتظارات  مطرح می‌شد،‌ صعود نکرد. در همین رابطه احسان عسکری، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس با اشاره به اینکه امروز اتفاق تاثیرگذاری در بازار نیفتاد که فردا در بازار شرایط خوبی قابل پیش‌بینی باشد و گفت: یک حجمی از نقدینگی را تعدادی از حقوقی‌ها،‌ بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای چند نماد خاص تجهیز کرده‌اند. اینها اعتماد را به بازار سرمایه بازنمی‌گرداند.

عسکری همچنین گفت: بخش‌عمده‌ای از بازار فردا منفی خواهد بود و صف فروش دارد،‌ در نمادهای شاخص‌ساز البته حجمی از نقدینگی و معاملات انجام می‌شود.

در بخش دیگری این کارشناس بازار سرمایه افزود: بعضی قوانین در بازار به اجرا درآمدند همچون دو بخشی کردن ساعت معاملات بازار و... که روند ورود نقدینگی به بازار را کاهش داد. اینها به بازار تنش وارد آورد. در این شرایط با وجودی که دلار از 22 تا 23 هزار تومان به قیمت 29 هزار تومان رسیده است هنوز بورس خودش را پیدا نکرده‌ است.

عسکری تاکید کرد: در حال حاضر هم قوانین عجیبی در بازار اجرا می‌شوند. نمونه آن حذف معاملات‌گران روزانه (Day traider’s) است. در حالی که این دست معامله‌کنندگان نقدشوندگی بازار را زیاد می‌کنند و سرعت معاملات یک نشانه کیفیت بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از اینکه سیاستگذاران فعالان حقیقی بازار را که به تازگی وارد بازار شدند با تصمیمات‌شان نگران می‌کنند، ادامه داد: قوانین وضع شده در بازار کمکی به شرایط بازار نمی‌کند و بازار را ترسو می‌کند. می‌توان از اصطلاح «مشاوره‌های نادرست و سوگیرانه» استفاده کرد که عامدانه یا نادانسته به مدیران تصمیم‌گیر بورس ارائه می‌شود.

عسکری سپس تصریح کرد: در شرایط کنونی بازار 40 تا 50 درصد از ارزش عموم سهام کاهش پیدا کرده است. با این‌حال روش‌هایی را تست می‌کنیم که معلوم نیست چه جوابی بدهد. امروز هم شرایط بازار تحت تاثیر همین روش‌ها بود.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید تصریح کرد: به‌نظر نمی‌آید با این شرایط بازار برگردد،‌ شاید یک کف‌سازی طی 2 الی 3 روز آینده انجام شود.

وی افزود: بازار نیازمند نقدشوندگی است.

عسکری اظهار کرد: فعالان –واقعی- بازار سرمایه [اشاره به افرادی که در بورس فعالیت جدی دارند و برای حضور مقطعی دراین بازار حاضر نشدند.] به دنبال این نیستند که دلار خرید و فروش کنند یا ماشین بخرند و آن را انبار کنند.

در بخش دیگری معاون سرمایه‌گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید اظهار داشت: تصمیم‌سازان بازار از کارگروه‌های اندیشکده‌محوری که قالیباف،‌ رئیس سازمان در زمان سرکار آمدن در بورس از آن صحبت کرد،‌ استفاده کنند.

محمد فیروزی

کد خبر 417401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =