اقدامات گمرک برای تسریع ترخیص کالاهای ضروری

رئیس کل گمرک گفت: به منظور تحقق اهداف سامانه‌های تجاری همچون سامانه جامع تجارت، تکالیف ۲۲ گانه‌ای برای گمرک در نظر گرفته شده است.

به گزارش صدای بورس مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک، با اشاره به وظایف گمرک در امور مربوط به سامانه جامع تجارت بیان کرد: برابر قانون و بعد از راه اندازی این سامانه، ۲۲ تکلیف برای گمرک در نظر گرفته شد که از این تعداد ۱۰ مورد مهم و بزرگ را به صورت کامل انجام داده ایم که همین میزان نشان از تحقق ۹۰ درصدی اهداف ما دارد و آن ۱۲ مورد دیگر شامل وظایف کمتری است که تاکنون به صورت ناقص انجام شده است.

او با بیان اینکه فرآیند تجارت به صورت سیستمی انجام می‌پذیرد، گفت: در حال حاضر هیچ فعالیت صادراتی و وارداتی انجام نمی شود مگر در قالب همین سامانه‌هایی که تعریف شده است که این امر نشان از حذف کاغذ بازی‌های اضافی دارد.

میراشرفی تصریح کرد: ارتباط سامانه‌ای به صورت کامل با وزارت صمت و ۲۰ سازمان دیگر برقرار است و به طور مستمر در حال تبادل داده‌ها به صورت برخط هستیم و همین اقدامات به حذف جعل اسناد در این زمینه‌ ختم شده است، علاوه بر این موضوع، گمرک به تنهایی و برای کمک بیشتر به مراجعه کنندگان، شیوه‌های خود را تغییر داده و شبکه‌ای را برای کارشناسان مجازی و مشاوره بهتر به متقاضیان ایجاد کرده است.

امکان ترخیص برخی کالاها بدون ارائه کد رهگیری

او با بیان اینکه برای ترخیص کالاهای اساسی تفاهمی انجام شده است، گفت: اکنون این اجازه به گمرک داده شده است تا بدون ارائه کد رهگیری توسط وارد کنندگان بتوانیم کالاهای اساسی را ترخیص کنیم و بخشی از معطلی‌هایی که در این زمان رخ داد و منجر به نشر اخباری مبنی بر دپوی کالاهای اساسی شد، با اجرای این  تفاهم نامه رفع می شود.

میراشرفی ادامه داد: اکنون وارد کنندگان می‌توانند بدون دریافت کد رهگیری، اقدام به ارائه اظهارنامه گمرکی کنند و ترخیص هم امکان پذیر است و در حال حاضر آنچه در انبار گمرکات است، در واقع موجودی کالاها تلقی می‌شود.

دپوی ۳.۵ میلیون تن کالای غیر اساسی در مبادی گمرکات کشور

رئیس کل گمرک با بیان اینکه برخی از کالاهای غیر اساسی در گمرکات دپو شده اند، گفت: عمده این کالاها شامل مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی می‌شوند و قریب به ۳.۵ میلیون تن کالای غیر اساسی به ارزش حدود ۶ میلیارد دلار در مبادی ورودی گمرکات دپو شده اند.

او افزود: بخشی از این کالاهای غیر اساسی هم که مدت هاست وارد کشور شده اند اکنون منتظر مراحل انتقال ارز خود هستند به همین منظور اجازه ترخیص وجود ندارد و بخشی از کالاها با اولویت بالا به جهت اینکه نیاز شرکت‌های تولیدی هستند، بدون کد رهگیری وارد کشور می‌شوند، اما این موضوع هنوز به گمرک ابلاغ نشده و امید است در روزهای آتی بتوانند با ارز متقاضی و بدون ارائه کد رهگیری، این کالاها را ترخیص کنند.

میراشرفی با اشاره به میزان واردات کالاها در ۵ ماه نخست سال گفت: کل واردات کالا در این بازه زمانی ۱۳.۷ میلیون تن بوده که ۱۰ میلیون تن آن مربوط به کالاهای اساسی می شود که میزان واردات کالاهای اساسی به لحاظ وزنی برابر با  مدت مشابه سال گذشته بوده است.

رئیس کل گمرک در پایان بیان کرد: ترکیب کالاهای اساسی سال ۹۷ و ۹۸ متفاوت بوده است و واردات ذرت که یکی از نهاده‌های موثر دام و طیور است، امسال به نسبت سال گذشته از رشد برخوردار بوده است، اما در سایر اقلام مانند دانه‌های روغنی و کنجاله سویا شاهد کاهش واردات بوه ایم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 417294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =