خوب و بد عرضه دارایی‌های دولتی و اثراتش بر بورس

یک استاد دانشگاه عرضه دارایی‌های دولتی همچون دارا دوم را مورد نقد قرار داد.

به گزارش صدای بورس،‌ مرتضی عزتی،‌ استاد دانشگاه و اقتصاددان درباره فروش صندوق ETF با نماد دارا دوم (پالایش) گفت: در مورد صندوق‌هایی که دولت مدیریت آن را برعهده دارد،‌ چند نکته هست. اول اینکه خصوصی سازی موضوع خوبی است و هرچی دولت دارایی‌های خود را بفروشد اتفاق خوبی است.

وی افزود: علت اینکه مدیریت این دارایی‌ها ناکارآمد است اینکه مدیریت آن را باید به مردم بفروشیم. اما برعکس عمل می‌کنیم. به این ترتیب کارایی این دارایی‌ها پایین می‌آید. بنگاه‌های دولت کارایی پایین‌تری از بخش خصوصی دارد.

عزتی گفت: دولت به جای اینکه دارایی به مردم بفروشد،‌ دارایی‌ها را در مدیریت خود نگه‌ داشته و پول‌های مردم را جمع کرده و اسما این دارایی‌ها به مردم داده شده است. مجمع‌های این شرکت‌ها و قدرت در اختیار دولت است به این ترتیب یک‌جور مدیریت ناکارآمد دولتی را به مردم منتقل می‌کنیم. این کاملا خلاف اصول و مبانی خصوصی‌سازی است.

وی با بیان انتقادهای مشابهی درباره سهام عدالت افزود: سهام را به مردم می‌فروشیم و پول‌شان را می‌گیریم در حالی که مدیریت با دولت است. به این ترتیب در آینده ممکن است کل این صندوق‌های دارایی زیرسوال برود و می‌تواند کل بورس را زیر سوال ببرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هر عرضه‌ دولتی که بتوان در بورس انجام داد،‌ جذاب است،‌ تقاضا در این بازار شدید است و التهاب دارد. این عرضه‌ها می‌تواند به کاهش التهاب‌ها کمک کند. این عرضه‌ها می‌تواند فشار تقاضا را کم کند و ثبات برای برورس به ارمغان بیاورد. به عبارتی عرضه این صندوق‌های دارایی دولتی از یک طرف مثبت و از سوی دیگر اثراتش منفی است.

این اقتصاددان دربخش دیگری با اشاره به اینکه بازارهای مالی به هم سرایت دارد و باید با یکدیگر هماهمنگ عمل کنند،‌ گفت: اگر در بازارهای ارز و طلا قیمت‌ها 50 درصد بالا رفت،‌ در بورس هم 50 الی 60 درصد قیمت‌ها بالا می‌رود به اضافه اینکه یک درصدی سود بیشتر در بورس هست آن هم به خاطر اینکه فعالیت‌های تولیدی سودآوری دارد. اما در کنار این بورس ریسک هم دارد.

عزتی با بیان اینکه با توجه به مواد مذکور انتظار بازدهی و سوددهی بالاتر باشد و رشد قیمت‌ها در بورس باید بالا باشد. اما اگر رشد قیمت‌ها خیلی بالا باشد باید متوقف شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خیلی افراد از بورس خارج می‌شوند و قیمت‌ها افت پیدا می‌کند،‌ ادامه داد: نباید اجازه داد قیمت‌ها بیهوده بالا برود.

وی در جمع‌بندی گفت: عرضه دارایی دولت می‌تواند در بازار ثبات ایجاد کند،‌ البته باید ثبات درهمه بازارها داشته باشیم. اگر ارز بالا برود و حتی کالاهایی که بتوان به مدت طولانی مدت نگه‌داری کرد می‌تواند بازار به هم بریزد.

کد خبر 417077

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =