فرار سرمایه‌ها از بورس به بازار خودرو حقیقت دارد؟/ قرعه‌کشی خودرو؛ لاتاری ملی

یک کارشناس بازار خودرو گفت: با توجه به اینکه در سایر عوامل تعیین کننده میزان و قیمت تقاضای خودرو تغییری ایجاد نشده است، ریزش‌های ادامه دار بورس را می‌توان دلیل مورد توجه قرار گرفتن بازار خودرو برای سرمایه گذاری دانست.

به گزارش صدای بورس، بازار خودرو یکی از جذاب‌ترین بازارهای امروز سرمایه‌گذاران برای تبدیل پول به خودرو است. امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو به صدای بورس اظهار کرد: با شیوع کرونا در بهمن ۹۸ رکود ادامه دار تمامی بازارها را فرا گرفت و با شروع سال ۹۹ تورم ۴۰ درصدی پیش‌بینی کارشناسان به حقیقت پیوست. بازار خودرو با رفتارها و سیاست‌های مسئولین با مشکلات جدی در تامین مواد اولیه روبرو بود.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: در سال ۹۹ بازارهای غیر از خودرو با رکود بیشتری روبرو بودند و افزایش قیمت در خودرو نسبت به سایر بازارها زودتر خود را نشان داد و روز به روز نیز افزایش یافت.

قرعه کشی خودرو، لاتاری ملی
وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری و پیش‌فروش‌های قرعه‌ای مهمترین عامل این گرانی‌هاست، تصریح کرد: در روش قرعه کشی خودرو در حقیقت رانت تقسیم می‌شود در اعلام همگانی بیش از ۷ میلیون نفر در طرح ایران خودرو و سایپا شرکت کردند. برندگان این قرعه کشی‌ها صد درصد سود می‌کنند. با این روش معاملات،  در بازار برای سرمایه گذاران هیجان ایجاد می‌کنیم و خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری یک روش برای کسب سود می‌شود، از طرفی بگیر و ببند راه می‌اندازیم گران فروشان و کسانی که خودرو احتکار کردند را دستگیر می‌کنیم، قیمت خودرو را از سایت‌ها حذف می‌کنیم و اطلاعات درست و دقیق که حق شهروندان است را از آن‌ها دریغ می‌کنیم.

کاکایی در ادامه با بیان اینکه تقاضای مصرف ترکیبی از قیمت و نیاز است، اظهار کرد: خودرو کالای سرمایه‌ای نیست بلکه کالای مصرفی است. اگر قیمت کارخانه و بازار برابر باشد دیگر شاهد این نخواهیم بود که برای سرمایه‌گذاری نقدینگی به سمت بازار خودرو حرکت کند.

تاثیر ریزش‌های بورس بر میزان بازار خودرو
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ریزش شاخص بورس بر میزان تقاضا در بازار سرمایه افزایش داشته است، بیان کرد: میزان پول‌هایی که به سمت بازار خودرو حرکت می‌کند، مشخص نیست و برآورد درستی از تقاضا وجود ندارد. در متوسط ۶ ماهه تقاضای سرمایه گذاری در بخش خودرو بیشتر شده و میزانی ازنقدینگی‌ها به این سمت این بازار رفته است.

نقدینگی به سمت خودرو رفته؟
این کارشناس بازار خودرو افزود: تیر و مرداد ۹۹ تجربه حضور بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت پراید و اغلب خودروها با وجود تورم نسبتا ثابت بود. این موضوع مجهول بود که آیا بازار خودرو به تعادل رسیده است!؟ این در زمانی بود که بورس بعد از ثبت رکورد  ۲هزار واحد در اوخر تیر ماه در مرداد۹۹ شروع به ریزش کرد. این ریزش‌ها سه هفته طول کشید در اوایل ریزش‌ها بورس تاثیری بر بازار خودرو نداشت اما با تداوم این ریزش‌ها حرکت سرمایه به سمت بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو شروع شد.

کاکایی تصریح کرد:‌میزان معاملات در بازار خودرو افزایش یافته است، با توجه به اینکه در سایر عوامل تعیین کننده میزان و قیمت تقاضای خودرو (از جمله عملکرد و سیاست دولت نسبت به خودرو، کمبود قطعات، پیش فروش خودرو) تغییری ایجاد نشده است، ریزش‌های ادامه دار بورس را می‌توان دلیل مورد توجه قرار گرفتن بازار خودرو برای سرمایه گذاری دانست. مردم در هفته اول ریزش‌ها با صبوری به دولت اعتماد کردند اما هفته سوم مردم از وعده و عیدهای دولت خسته شدند و به دنبال بازار جایگزین برای سرمایه‌های خود شدند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 416962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =