نفس‌های دارا دوم به شماره افتاد/ مردم در شَک، حرفه‌ای ها در بلاتکلیفی

کارشناس بازار سرمایه گفت: پالایشی‌ها علاوه بر صرافی‌های دولتی و ملی به صرافی‌های بخش خصوصی نیز امکان فروش ارز خود را دارند.

به گزارش صدای بورس، سهم‌های نمادهای شپنا، شتران، شبندر، شبریز در قالب ای تی اف  در حال عرضه است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به نمایندگی از دولت، بخشی از سهام شرکت‌های پالایشی  دردست دارد. سهم این شرکت دولتی در پالایشگاه اصفهان ۱۳.۷۵ درصد معادل ۷ میلیارد سهم، پالایشگاه تهران ۱۵.۸۵ درصد معادل ۷ میلیارد سهم، پالایشگاه بندرعباس ۱۶.۶۶ درصد معادل ۵ میلیارد سهم و پالایشگاه تبریز ۱۶.۱۴ درصد معادل ۲ میلیارد سهم است.
بر اساس آخرین تصمیم شورای عالی بورس، قیمت کشف شده هر سهم از ۴ نماد پالایشی قابل عرضه در دارا دوم در معاملات روز چهارشنبه ۲۹ مرداد با ۲۰ درصد تخفیف به عنوان ملاک قیمت گذاری هر یونیت دارا دوم تعیین شده است.

در حالی که در ساعات پایانی بازار امروز نمادهای شتران ، شبندر، شپنا، شبریز بازگشایی شدند و بازار یک میلیون و 699 هزار و 510 واحد بسته شد. و 4 هزار 597 واحد ریزش داشت. همچنان کارشناسان از بلاتکلیفی سهامداران بورسی در خرید دارا دوم سخن می‌گویند.

دلیل عدم حمایت ETF
حسن رضایی‌پور در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: مهلت ثبت نام دارا دوم برای دومین بار تا پایان شهریور ۹۹ تمدید شد. خریداران اصلیETF ها مردم عادی هستند که بواسطه ریزش‌ها دچار ترس و نگرانی شدند و با شک به این موضوع می‌نگرند.

وی با اشاره به تجریه دارا یکم گفت: سهامداران خرد از ای تی اف اول استقبال کردند. در زمان دارا یکم عطش سرمایه‌گذاری در بورس به دلیل ورود نقدینگی در تمام سهام‌ها توسط عموم سرمایه‌گذاری‌ها بالا بود. اما در دارا دوم به دلیل ریزش‌هایی که در سهام رخ داد ذهنیت نسبت به بورس نزد سهامداران خرد منفی شد. علاوه بر آن تحولاتی که در پالایشی‌ها رخ نیز بر بازار سرمایه و استقبال مردم از دارا دوم تاثیر گذار بوده است.

رضایی‌پور با اشاره به اینکه یکی از وقایعی که در پالایشی‌ها رخ داد و بر بازار نیز تاثیر گذاشت، صورت‌های مالی و آزادی عمل پالایشی‌ها در فروش ارز بود، افزود: پالایشی‌ها علاوه بر صرافی‌های دولتی و ملی به صرافی‌های بخش خصوصی نیز امکان فروش ارز خود را دارند.

وی افزود: تا نمادهای پالایشی بازگشایی نشود، تحلیل‌گران تحلیل قیمتی دقیقی برای خرید پالایشی‌ها نمی‌توانند اعلام کنند و نمی‌توان انتظار داشت استقبالی از طرف سرمایه‌گذاران خرد صورت پذیرد.از زمانی که پذیره‌نویسی شروع شد، بسیاری از نمادهای پالایشی بسته شد.

این کارشناس بازار گفت: ‌اگر مشتری‌های بورسی را به دو گروه تقسیم کنیم گروه سهامداران خرد به خاطر عدم اعتماد به بازار از دارا دوم استقبال نکردند و گروه دوم حرفه‌ای های بازار به خاطر نبود اطلاعات و بسته بودن نمادها از ای تی اف‌ های دولتی استقبال نکرند.

خرید سهام در شرایط فعلی پیشنهاد می‌شود؟
رضایی‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا خرید سهام در شرایط فعلی را پیشنهاد می‌کنید، به خبرنگار صدای بورس گفت: بازار تقریبا به نقطه تعادل رسیده است و شناسایی سهم های خوب شرایط بهتری دارد. حضور آگاهانه برای ورود به بورس را توصیه می‌کنم. سهامداران خرد از افراد خبره بازار کمک بگیرند.

وارد صندوق سرمایه‌گذاری بشویم؟
وی در ارتباط با صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزود: اداره کننده‌های صندوق‌ها مدیران حرفه‌ای بازار سرمایه هستند. این صندوق‌ها برای کسانی که اطلاعات و فرصت کافی برای حضور در رصد بازار ندارند، گزینه خوبی است.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 416883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =