تداوم سبز پوشی بازار تا چه زمانی ادامه دارد؟

بازار سهام برای صعود روی دو بال حساب کرده است. برخی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند بورس امروز نیز می‌تواند روز صعودی را تجربه کند اما این صعود ممکن است به قدرت دیروز نباشد.

به گزارش صدای بورس، ظاهرا ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا شاخص بورس را سبز پوش نگه دارند.از دولت گرفته تا سرمایه گذاران حقیقی.اتفاقات روز گذشته طوری بود که برخی تحلیل گران بورسی هم به صدا درآمدند و نسبت شور شدن آش در بورس اعتراض داشتند.

آنها نحوه خرید برخی سهم ها که از ارزندگی زیادی برخودار نیستند را به نفع روند میان مدت بازار نمی‌دانستند و دل نگران نحوه هدایت نقدینگی و خرید برخی نمادها بودند.

نخست: در معاملات دیروز حدود ۳ هزار میلیارد تومان صف فروش در بازار باقی ماند که حدود دو هزار میلیارد تومان آن مربوط به 20 سهم بود این رقم کمترین میزان در 20 روز اخیر بود در مقابل 30 درصد سهم‌های بازار به ارزش 4700 میلیارد تومان صف خرید دارند.پس از حجم صف فروش کاسته شده و این می‌تواند علامت مثبتی باشد.

دوم: شرکت‌های زیادی از دیروز شروع به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی کرده‌اند که نوعی بیمه سهام است.انتشار این اوراق از سوی سهامداران عمده می‌تواند به آرامش فضای بازار کمک کند و سرمایه‌گذاران برای خروج از بورس هیجانی رفتار نکنند. معمولا در بازارهای یک طرفه مثل بورس ایران که سهامدار فقط از رشد قیمت سود می‌برد، با افت یا نوسان شدید قیمت، سهامدارها از سهم در حال افت می‌گیرند در این شرایط شرکت‌ها برای حفظ ارزش سهام و حمایت از سهامداران، اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش می‌کنند.

این اوراق به مالک آن این اختیار را می‌دهد که در صورت تمایل در تاریخ مشخص شده سهام خود را به قیمتی که از قبل تعیین شده به شرکت بفروشد.در واقع شرکت تضمین را بدهد تا در تاریخ مشخص شده در صورتی که قیمت سهام افت کرده باشد، این افت را تا قیمتی خاص جبران خواهد کرد، در ایران این فرآیند را به عنوان بیمه کردن سهام هم می‌شناسند.

در روز گذشته اکثر شرکت‌ها این اوراق را منتشر کرده و قیمت سهام خود را در یک نرخ عملیاتی تا میانه زمستان ضمانت کرده‌اند. برخی از فعالان بازار امیدوارند این اتفاقات از هیجان فروش بکاهد و روند بورس پایدار شود.

البته این نگاه مورد نقد تحلیل‌گران است و تاکید دارند افزایش قیمت‌ها در بورس اگر از محل رشد بهره‌وری و تولید شرکت نباشد یا به بی ثباتی سایر بازارها منجر می‌شود یا پایدار نیست و به سمت تعادل‌های بنیادی خود باز می‌گردد.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 416728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =