دارا دوم بخریم یا نه؟/ پاسخ 5 پرسش سهامداران برای خرید دارا دوم

بسته بودن پالایشی‌ها، امروز ابهام زاست و باعث سردرگمی سهامداران برای تصمیم گیری خرید دارا دوم می‌شود.

صدای بورس، دومین صندوق سرمایه گذاری ETF مرکب از سهام چهار پالایشگاه  به صندوق دارا دوم معروف است. برخی کارشناسان عنوان کردند اگر از تداوم روند صعودی بازار مطمئن شدید، دارا دوم خریداری کنید  و برخی نیز معتقدند پالایشی‌ها ازجمله مهمترین و سودده‌ترین‌های بازار سرمایه است و به سرمایه‌داران خرید در این صندوق‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

ترکیب سهام‌ پالایشی‌های دارا دوم
سهم‌های نمادهای شپنا، شتران، شبندر، شبریز در قالب ای تی اف عرضه خواهد شد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به نمایندگی از دولت، بخشی از سهام شرکت‌های پالایشی را در دست دارد. سهم این شرکت دولتی در پالایشگاه اصفهان ۱۳.۷۵ درصد معادل ۷ میلیارد سهم، پالایشگاه تهران ۱۵.۸۵ درصد معادل ۷ میلیارد سهم، پالایشگاه بندرعباس ۱۶.۶۶ درصد معادل ۵ میلیارد سهم و پالایشگاه تبریز ۱۶.۱۴ درصد معادل ۲ میلیارد سهم است.

فرمول محاسبه دارا دوم چیست؟
بر اساس آخرین تصمیم شورای عالی بورس، قیمت کشف شده هر سهم از ۴ نماد پالایشی قابل عرضه در دارا دوم در معاملات روز چهارشنبه ۲۹ مرداد با ۲۰ درصد تخفیف به عنوان ملاک قیمت گذاری هر یونیت دارا دوم تعیین شده است.

دارا دوم تا کی امکان خرید دارد؟
بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی، ثبت نام دارا دوم تا ۲۶ شهریور تمدید شده‌است. برخی کارشناسان معتقدند اگر دولت از دارا دوم حمایت کند و ریزش‌ها ادامه دار نباشد خرید دارا دوم به نفع سهامداران خواهد بود اما اگر ریزش‌ها ادامه پیدا کند، تخفیف 20 درصدی دولت بی اثر است.


دارا دوم بخریم؟!
برخی از کارشناسان خرید دارا دوم را به صاحبان سرمایه‌های خرد پیشنهاد می‌کنند و آن را منوط به حمایت دولت از پالایشی‌ها اعلام می‌کنند.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد:پتروشیمی‌ها از جمله سهام‌های کم ریسک بازار سرمایه است و سرمایه‌گذاری در آن می‌توانست با روند بهتری پیش گرفته شود.

وی این روند بهتر را به عملکرد وزارت نفت مرتبط دانست و گفت:  شفافیت از اهمیت بسیاری در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار است. وضعیت تخفیف خوراک شفاف سازی نشده است. وزارت نفت باید در یک برنامه‌ریزی دقیق با ارائه شفافی از عملکردها و برنامه‌های اجرا شده، ذهن سهامداران را نسبت به تصمیم خرید دارا دوم را هدایت کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر حمایت‌های دولت از شرکت‌های پالایشی ادامه یابد، خرید دارا دوم برای سهامداران توصیه می‌شود.

دارا دوم هندوانه سربسته است
دارابی در ادامه اظهار کرد: بسته بودن پالایشی‌های امروز ابهام زاست و باعث سردرگمی سهامداران می‌شود. صندو ق دارا دوم همچون هندوانه سر بسته است. برای پیش‌بینی روند آینده سهام به اسناد قابل اتکا نیاز داریم تا مبنای قیمت‌گذاری باشد. همچنین باید مرجعی برای حل اختلاف‌ها باشد تا مشکلات بوجود آمده را حل کند.

وی در  ارتباط با این پرسش که صحیح‌ترین رفتار سهامداران در شرایط کنونی بازار سرمایه‌ چیست، گفت: بهترین راهکار این است که سهامداران رفتار هیجانی از خود بروز ندهند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 416393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =