دولت از نمادهای پالایشی حمایت می کند؟

با توجه به تعدیلات مثبت نمادهای پالایشی، احتمال بازگشایی این نمادها در اوایل هفته آینده وجود دارد.

به گزارش صدای بورس، با تمدید مدت زمان پذیره نویسی صندوق دارادوم پالایشی، یک هفته تا پایان پذیره نویسی دارادوم باقی مانده است این در حالیست که تنها ۵ روز کاری باقی  مانده تا مردم در خصوص خرید و یا عدم خرید این نمادها تصمیم گیری کنند.

در این بین، دولت نیز بعد از تلاطم‌های پیش آمده در بازار سعی در بهبود شرایط بازار کرده است. احتمالا در اوایل هفته نسبت به بازگشایی نمادهای این گروه اقدام خواهد کرد. دولت یک هفته وقت دارد تا این صندوق‌ها را جذاب کند و اگر واقعا قصد تامین مالی در این حوزه را داشته باشد ( که به نظرم با تمدید یک هفته ای همین قصد را هم دارد)، احتمالا حمایت‌هایی از جنس اخبار مثبت در خصوص صنعت پالایشی مخابره خواهد کرد و یا از توان خود در تابلوی بورس برای بازگشایی جذاب این نمادها و حمایت‌های معاملاتی استفاده خواهد کرد اگر هم قصد تامین مالی نداشته باشد که دیگر نیازی به کاری نیست. 

هم‌زمان  اطلاعات مالی ۳ ماهه جدید که بعد از تغییر نرخ خوراک تهیه شده و صورتهای مالی ۵ ماهه این گروه منتشر شده است که حاوی نکات مهمی است که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند:

۱. بازار باید توجه داشته باشد که سود شرکتهای پالایشی برای یکسال  مانند فلزات و معدنی‌ها از ضرب محصول در تناژ و کم کردن هزینه‌ ها بدست نمی‌آید و نمی‌توان از روی گزارشات ۳ ماهه، به راحتی به سود ۱۲ ماهه این شرکتها رسید(رابطه‌ی یک به یکی برقرار نیست) . در تصاویری که در ادامه می‌بینید این موضوع نشان داده شده است.  علاوه بر کاهش بهای تمام شده که در اثر کاهش نرخ خوراک بوده است ، درآمدها هم جهش یافته و باعث تشدید روند بهبود سودآوری شرکت‌های پالایشی شده است. به گزارش تیر و مرداد شبندر دقت کنید. میانگین  فروش شبندر  در تیر و مرداد نسبت به میانگین سه ماهه نخست بیش از ۶۵ درصد رشد داشته است، این موضوع به علت بهبود کرک اسپرد در دو ماهه تیر و مرداد اتفاق افتاده است.

۲. نرخ تخفیف خوراک به پالایشی‌ها همانطور که در تصاویر می‌بینید عدد ثابتی نیست و در حالی‌که در ۲ ماهه نخست حوالی ۲ دلار بوده در خرداد ماه در گزارش شتران ۴.۸۵ دلار در هر بشکه گزارش شده است که تاثیر شگرفی بر سود شرکت دارد.

۳. شتران نیز در دو ماهه تیر و مرداد بیش از میانگین ۳ ماهه نخست فروش داشته که به همراه تاثیر کاهش نرخ خوراک سود را با سرعت بیشتری افزایش داده است. جمع در آمدهای شتران در تیر و مرداد بیش از سه ماهه نخست بوده است!

با توجه به افشای الف این شرکت‌ها و بهبود شرایط بازار، احتمالا اوایل هفته شاهد بازگشایی این نمادها خواهیم بود و باید دید دولت برای فروش یونیت‌های صندوق دارادوم پالایشی چه حمایت‌هایی از این گروه خواهد کرد.

کد خبر 416380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =