ورود ۱۵ پروژه وزارت راه و شهرسازی به بازار سرمایه بزودی

دژپسند گفت: ۱۵ پروژه وزارت راه و شهرسازی قرار است از طریق سهامی عام یعنی بازار سرمایه تامین مالی شوند.

 به گزارش صدای بورس، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در نشستی با مدیران بازار سرمایه گفت: اگر به اقتصاد عمیق، بلند مدت و فراتر از ابزار سیاسی نگاه کنیم متوجه می شویم که در اقتصاد ما یک سری مشکلاتی وجود دارد. قبل ها گفته بودم که تامین مالی باید یا از طریق بودجه که متکی به نفت یا از طریق منابع مالی مردم است صورت پذیرد و از بانک محور بودن جدا شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: ما باید پایه های بازار سرمایه را به نحوی مستحکم کنیم که با هر شایعه ای از هم نپاشد. بازار سرمایه قوت و قوام پیدا کند به نفع همه ی افراد جامعه است.

جوسازی برخی ها برای افزایش نرخ سود بانکی ادامه دارد

دژپسند افزود: بازار سرمایه یک محیطی است که با آغوش باز پذیرای همه است اما اشکال کار این است که خیلی ها خود سانسور هستند؛ نکته حائز اهمیت این است که نرخ سود همه بانک ها ۱۵ درصد است اما متاسفانه یک سری فضا سازی ها صورت گرفت که مبنی بر افزایش سودهای بانکی بود.

دژپسند تصریح کرد: اگر دقت کنید بانک ملی با کارکرد کاملا خصوصی شکل گرفت اما نتوانست خصوصی بماند و دولتی شد. قانون اساسی ما یک سری قوانینی را برای دولت تصویب کرده که مطابق آن باید تامین مالی شود. وقتی ما می گوییم نفت نه فقط مالیات به معنای یک اقتصاد قوی است.

او تصریح کرد: هم اکنون نفت و بانک ها کم کم باید به مسئولیت اصلی خود مشغول شوند. اینجا ناچار هستیم که به بازار سرمایه باز گردیم.  اگر ما بتوانیم فرهنگ نفتی  و چشم به دست دولت بودن شرکت ها را کنار بگذاریم جلو خواهیم رفت، در ادامه باید به این نکته اشاره کرد که بازار سرمایه سبب تقویت فرهنگ ریسک پذیری و بلند نظری نیز  می شود.

بین ۵ تا ۸ میلیون فعال بازار  بورسی داریم

دژپسند گفت: هم اکنون بین ۵ تا ۸ میلیون فعال بورسی داریم که این رقم نه کم و نه زیاد است، اما چرا مسئولان با این تعداد از فعال احساس خطر می‌کنند؟ به علت آنکه فعلا زیر ساخت های بازار سرمایه تا حدودی با مشکل مواجه است.

او بیان کرد: در حال حاضر باید راهکارهای بالنده و پویا را به وجود آوریم تا بازار ارتقاء یابد، بزودی  ۱۵ پروژه وزارت راه و شهرسازی قرار است از طریق سهامی عام یعنی بازار سرمایه یا اوراق تامین شود.

وی بیان کرد: ما باید سعی کنیم فرهنگ سازی برای حضور در بورس را علاوه بر سرمایه داران خرد برای سرمایه داران کلان هم نهادینه کنیم.

ورود ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس در ۵ ماه گذشته

دژپسند تصریح کرد: این مایه افتخار ماست که در عرض ۵ ماه ۵ هزار میلیارد تومان توانستیم سرمایه در بازار جذب کنیم در حالی که پارسال مجموع آن ۲۶۴ میلیارد تومان بود.

وزیر اقتصاد افزود: بعضی ها می گفتند اگر بازار سرمایه بالا رود بر حسب آن بازارهای موازی آن هم صعودی خواهند بود اما این یک ماه که بازار اُفت داشت کاملا این مسئله را روشن کرد.

دولت در بورس به دنبال تامین مالی خود نیست

او بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب همین عرضه های اولیه بود. بعضی ها به غلط می گویند دولت می خواهد از این طریق برای خود تامین مالی انجام دهد در حالی که به این گونه نیست، اگر قرار بود این اتفاق رخ دهد دولت به سمت صندوق های ETF نمی رفت. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که دولت توانست با همین عرضه ها اقتصاد را تا حدودی مردمی کند.

او گفت: افزایش سطح رفاه عمومی در صورتی ممکن می شود که رقابت را در بازار سرمایه ارتقاء دهیم که بورس کالا وظیفه اصلی آن را بر عهده دارد به گونه ای که این نهاد باید سعی کند تا رانت ها در سطح بازار کم شود به خصوص این که امسال با نام "جهش تولید " نام گذاری شده است

دژپسند بیان کرد: ما اگر نتوانیم بازار اولیه را قوت ببخشیم صد در صد به پوچی خواهیم رسید؛ بازار اولیه باید خیلی وسیع تر باشد اگر این اتفاق رخ دهد ما می توانیم امیدمان را در این بخش ارتقاء دهیم و علاوه بر آن باید سعی بر آن داشته باشیم که مسئله دین را با بازار تا حدودی یکسان کنیم.

دژپسند بیان کرد: یکی از راه های دوام جامعه ما بازار سرمایه است به علت آنکه اگر بخواهیم اقتصادمان بروزتر باشد باید بازار را تقویت کنیم ‌که این کار علاوه بر منابع مالی نیاز به دانش است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 416337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =