۷ توصیه به وارثان متوفی مشمول سهام عدالت

اگر در میان نزدیکان و بستگان شما فرد متوفی هست که مشمول سهام عدالت بوده یا نمی‌دانید مشمول این سهام بوده است،‌ این ۷ توصیه را بخوانید.

به گزارش صدای بورس، موضوع انتقال سهام عدالت متوفیان به وارثان آن‌ها از جمله موضوعاتی است که برای برخی خانواده‌ها و مشمولان این طرح مورد پرسش قرار گرفته است. اگر شما هم جزء این دسته هستید با ادامه این گزارش همراه باشید.

۱- اگر فردی از نزدیکان و بستگان‌تان فوت کرده‌است و نمی‌دانید که او مشمول سهام عدالت بوده است،‌ کافیست با مراجعه به سامانه اینترنتی (لینک) از وضعیت سهام عدالت فرد متوفی با خبر شوید. در اینباره لازم است اطلاعات هویتی متوفی در سامانه وارد شود.

۲- بعد از اینکه از مشمول بودن سهام عدالت فرد متوفی یقین حاصل کردید،‌ می‌توانید با مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و با ارائه مدارک نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام کنید. (برای این منظور لازم است تقسیم‌نامه سهام عدالت میان تمام وارثان امضا و مدارک کافی ارائه شود.)

۳- قبل از مراجعه به دفتر پیشخوان لازم است کدملی و تاریخ تولد متوفی را به‌خاطر داشته باشید مدارکی همچون اصل کارت ملی وارثان قانونی و اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی حتما همراه‌تان باشد. فراموش نکنید در این دفاتر شماره شبای بانکی وارثان نیز مورد درخواست قرار می‌گیرد و باید نشانی پستی یکی از وارثان قانونی را به این دفاتر ارائه دهید.

۴- اگر وارث قانونی یک متوفی مشمول سهام عدالت هستید،‌ می‌توانید قدرالسهم خود را تنها به کسانی که نام و مشخصات‌َشان در گواهی حصر وراثت شخص متوفی به‌عنوان وارث آمده‌است انتقال دهید. (حسب قانون کنونی انتقال یا هر نوع واگذاری سهام عدالت و منافع آن به اشخص غیر وارث امکان پذیر نیست.)

۵- اگر ترجیح می‌دهید برای انتقال سهام عدالت و منافع آن با دیگر وارثان قانونی متوفی مواجه نشوید،‌ می‌توانید برای این منظور وکیل تعیین کنید و وکلای وارثان قانونی با ارائه وکالتنامه رسمی و محضری امکان مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت را دارند. (قانون اجازه می‌دهد قیم قانونی هم برای تعیین تکلیف وضعیت سهام عدالت اقدام کند.)

۶- لازم به یادآوری است تاکنون سقف زمانی برای مراجعه وارثان قانونی به دفاتر پیشخوان اعلام نشده است،‌ با این‌حال نهادهای متولی  توصیه کرده اند وارثان قانونی هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سهام عدالت فرد متوفی اقدام کنند.

۷- بعد از اینکه به عنوان یک وارث قانونی به دفاتر پیشخوان مراجعه کردید یا وکیل‌تان امور انتقال سهام عدالت را انجام داد شما به عنوان سهامدار محسوب می‌شوید و از محل سهام خود در بورس منتفع خواهید شد.

کد خبر 416173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =