تاثیر دستور وزیر نفت بر زندگی مردم/ محصولات پتروشیمیایی ارزان می‌شود؟

دبیر انجمن صنفی صنعت پالایش نفت گفت: اقدام وزیر در کاهش نرخ خوراک پتروشیمیایی بنا به درخواست انجمن صنفی صنعت پالایش نفت در جهت بازنگری به موضوعات نفتی بود.

به گزارش صدای بورس، قیمت فوب (FOB) به زبان ساده، یک اصطلاح در بازرگانی و به معنی قیمت کالا تا لحظه تحویل روی کشتی است. قیمت فوب پایین‌ترین قیمت یک کالا به شمار می‌رود و تنها در خلیج‌فارس هم مطرح نیست، بلکه در اکثر خلیج‌های بین الملی دنیا که محل تجارت هستند، وجود دارد.

بنابر قوانین بین‌المللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمام هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه‌آهن) متقبل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و … را خریدار متقبل می‌شود.

 بیژن زنگنه با اشاره به اینکه قیمت نفت خام و خوراک پالایشگاه‌ها در گذشته بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس تعیین می‌شد، گفت: الان قیمت‌های فوب خلیج فارس با واقعیت بازار ایران هم‌خوانی ندارد.

وی کاهش قیمت خوراک پالایشگاه‌ها را انعکاس وضعیت بازار واقعی برای پالایشگاه‌ها خواند و افزود: آئین نامه نحوه محاسبه قیمت فروش نفت خام و خوراک به پالایشگاه‌ها و خرید فرآورده از آنها به گونه‌ای منصفانه که هم منافع دولت و هم منافع پالایشگاه‌ها تأمین شود، اصلاح شد.

وزیر نفت از حذف قیمت فوب خلیج فارس از نرخ‌گذاری خوراک پالایشگاه‌ها را در حالی  رسانه‌ای کرد که برخی این خبر را در ادامه کاهش جهانی قیمت‌ها عنوان کردند و معتقدند این تصمیم چندان تصمیم بزرگی نیست.
ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی صنعت پالایش نفت در گفت‌وگو با صدای بورس در ارتباط با تاثیر کاهش قیمت خوراک پالایشگاه‌ها بر بازار  گفت: به طور قطع شرکت‌های پالایشی با توجه به وضعیتی که دارند، خوراکشان از داخل تامین می شود و این کاهش به نفع پالایشگاهی ها و در نهایت مصرف کننده است.

وی در ادامه با بیان اینکه  قیمت‌گذاری‌ها باید به شکلی برنامه‌ریزی شود که برای  تولید و صورت‌های مالی سالانه سود ده باشد، افزود: با توجه به این که اغلب پالایشی‌ها به بخش خصوصی واگذار شده  و  سرمایه گذاری زیادی در این‌زمینه انجام شده، این سوددهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید در مجموع سودآور باشد.

عاشوی گفت: اقدام وزیر در این کاهش قیمت در پاسخ به درخواست انجمن صنفی صنعت پالایش نفت در جهت بازنگری به موضوعات نفتی بود و لازمه این دستور وزیر، اجرایی شدن کامل آن است. 
بخش عمده‌ای از  محصولات صنایع پایین دستی ازجمله قیرسازها، تامین‌کننده‌های سوخت، بنزین، گازوئیل، فرآورده‌های پالایشی به شکل مستقیم از   نرخ  خوراک پالایشگاه‌ها متاثر می‌شوند. این کاهش نرخ می‌تواند اثر مستقیم مثبت بر کاهش قیمت‌های محصولات و در نهایت بر زندگی مردم داشته باشد.

وی در پایان اظهار کرد: این کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید مورد حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی باشد چرا که سود آن به تمام اقشار جامعه خواهد بود و بخش عمده‌ای از مشکلات کنونی را بسامان خواهد کرد. امیدواریم که شرایط پالایشگاه‌ها سامان دهی شود و در سال مالی جدید پالایشگاه‌ها به سود دهی برسند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 416084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =