چرا نمادهای بورسی در ریزش ۲۰ و ۵۰ درصدی متوقف نشدند؟

سرپرست اداره نظارت بر ناشران بورس تاکید کرد: بسته شدن نمادها در زمان نوسان منفی و مثبت ۲۰ و ۵۰ درصدی، براساس دستورالعمل‌های سازمان انجام می‌شود.

به گزارش صدای بورس،‌ سهامداران بورس در روزهای منفی بازار این سوال را مطرح کردند چرا سهم‌هایی که کاهش ۲۰ و ۵۰ درصدی داشتند، همانند زمان رشد سهم با دستور توقف از سوی ناظر به منظور برگزاری کنفرانس مطبوعاتی روبرو نشدند. در حالی که با بسته شدن یا توقف نماد در بورس این فرصت برای سهامدار ایجاد می شود تا درباره اتفاقات شرکت به‌خصوص صورت‌های مالی که سود یا زیان شناسایی کرده اند، بررسی هایشان را انجام دهند و این اطلاعات را برای تصمیم گیری در سهامداری، فروش یا نوسان لحاظ کنند.

در همین راستا ولی الله جعفری؛ سرپرست اداره نظارت بر ناشران بورس در گفتگویی با صدای بورس گفت: بسته شدن نمادها در زمان نوسان منفی و مثبت ۲۰ و ۵۰ درصدی قیمت پایانی یک سهم، براساس دستورالعمل‌های سازمان انجام می‌شود.

جعفری با بیان اینکه این دستورالعمل در مثبت و منفی بودن سهم فرقی نمی‌کند، افزود:‌ اگر طی بازه زمانی روند منفی شدن یک سهم، شرکت اقدام به افشای اطلاعات با اهمیت کند، ملاک محاسبه سیستم روز بعد از افشای اطلاعات خواهد بود.

وی در توضیح بیشتر تصریح کرد:‌ به عنوان مثال اگر از ابتدای یک هفته کاری از ارزش سهام یک شرکت ۵ درصد کاسته شود،‌ روز دوم و سوم همان هفته نیز این روند ادامه پیدا کند اما در روز سوم شرکت افشای اطلاعات با اهمیتی داشته باشد در صورتی که در ادامه روزهای کاری هفته ارزش سهام باز هم کاسته شود و نسبت به ابتدای هفته یا هفته قبل خود نوسان منفی ۲۰ درصدی وجود داشته باشد، از نظر سیستم روز بعد از افشای اطلاعات شرکت برای دامنه نوسان ملاک قرار می‌گیرد.

جعفری تاکید کرد: نمادها در صورتی‌که با ریزش ۲۰ درصد و ۵۰ درصد قیمت پایانی یک سهم برسند، به طور قطع آن سهم به منظور شفافیت بسته می‌شود و ما شرکتی را نداشته‌ایم که روند منفی پیوسته داشته باشد.

در ادامه علت متوقف شدن نمادها به علت نوسان قیمت در ذیل می‌آید:

متوقف شدن به علت نوسان قیمت پایانی یک سهم بیش از ۲۰ درصد

اگر طی ۵ روز کاری متوالی، قیمت پایانی یک سهم بیش از ۲۰ درصد نوسان مثبت یا منفی داشته باشد. نماد سهم در بورس متوقف و بسته می‌شود. در این حالت نماد سهم به مدت زمان ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش گیری قرار می‌گیرد و سپس معاملات سهم از سر گرفته می‌شود. و سپس معاملات در دامنه نوسان فعلی ادامه خواهد یافت.

متوقف شدن به علت نوسان قیمت پایانی یک سهم بیش از ۵۰ درصد

اگر طی ۱۵ روز کاری متوالی، قیمت پایانی یک سهم بیش از ۵۰ درصد نوسان در جهت مثبت یا منفی داشته باشد معاملات سهم متوقف می‌شود.در این حالت شرکت ملزم به برگزاری یک کنفرانس اطلاع رسانی از طریق سایت کدال است. در صورت اطلاع رسانی شفاف نماد سهم حداکثر ۲ روز کاری بعد از توقف با محدودیت دامنه نوسان کشف قیمت و بازگشایی می‌شود. همچنین در صورت بسته شدن نماد به شرح فوق، معاملات کلیه اوراق بهادار مرتبط با آن نماد (حق تقدم سهام و اوراق مشتقه) نیز متوقف می‌شود. در نوسان ۵۰ درصدی سرمایه گذاران و تحلیل گران می‌توانند سوالات خود را از طریق کارگزاری‌ها و مشاور سرمایه گذاری‌ها در مورد وضعیت شرکت در سایت تدان مطرح کنند و ناشر در شفاف سازی پاسخ می‌دهد.

براساس این گزارش:

۱-ماده دوازده مکرر یک فرابورس و ماده هفده مکرربورس، بیان می‌کند؛ در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، فرابورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش گیری نگه داشته و سپس انجام معاملات را آغاز کند.
۲-ماده دوازده مکرر دو فرابورس و ماده هفده مکرر یک بورس اشاره می‌کند؛ در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، فرابورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را متوقف کرده و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی کند. نماد معاملاتی حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف نماد معاملاتی با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.
۳- ناظر بازار می‌بایست در واکنش به آب شدن سرمایه مردم و سهامداران خرد ،با ابزار کنترل سرعت اصلاح قیمت ها را گرفته و از خروج نقدینگی از بازارسرمایه جلوگیری می‌کرد.

لازم به توضیح است که بسیاری از نمادهای بازار، طی چند هفته اخیر افت بالای ۲۰ و  ۵۰ درصدی را تجربه کردند، اما با سیاست‌های هوشمندانه نگذاشتند که قیمت پایانی سهم به عدد 20 و 50 درصد برسد.

گفتنی است، ایجاد جو بی‌اعتمادی در مردم و خروج پول مردم از بازار سرمایه ارکان اقتصادی جامعه را به لرزه خواهد درآورد که نیازمند دقت نظر مسئولین در این خصوص است.
در ضمن بازخورد این اقدامات اقتصادی باعث ایجاد جو بی‌اعتمادی در کشور و سرمایه‌گذاری مردم در کشورهای دیگر است که مقام معظم رهبری در خصوص خرید ملک و خروج سرمایه از کشورمان تذکر داده بودند.

محمد فیروزی

کد خبر 416064

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =