سهام عدالت را بفروشیم یا نگه داریم؟/ نوسان، ذات بازار سرمایه است

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه سهام عدالت را با ارزش‌ترین نوع سهامی دانست و گفت: نوسانات در ذات بازار سرمایه است.

به گزارش صدای بورس، دارابی نوسانات این روزهای بازار سرمایه، نوسانات طبیعی است و هرازچندگاهی، دوره‌ای از اُفت و صعودها را در بازار شاهد هستیم که این نوسانات در ذات بازار سرمایه است.

وی افزود: در نهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ رهبر انقلاب با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و گفتند که دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریع تر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

بعد از دستور رهبر انقلاب به آزادسازی سهام عدالت، در ابتدا دو روش برای نحوه مالکیت و مدیریت سهام عدالت معرفی شد؛ روش اول روش مستقیم بود. در روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌ عدالت مستقیم و بدون واسطه به فرد متقاضی تخصیص و انتقال می یافت و در صورت انتخاب روش دوم که روش غیرمستقیم بود، مالکیت و مدیریت سهام ‌عدالت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی می شد و حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن وجود نداشت.

بر اساس این گزارش، آزادسازی سهام عدالت از دهم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و این مهلت قرار بود تا پایان اردیبهشت ماه باشد؛ اما در نهایت پس از چند دوره تمدید مهلت آزادسازی سهام عدالت، این مهلت در ساعت ۲۴ مورخه ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید.

در ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: با تمهیدات در نظر گرفته شده، سهامداران عدالت می‌توانند ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند. وی افزود: تنها ۳۰ درصد سهام قابل فروش است و تدریجی در آینده سهامداران می‌توانند مابقی را بفروشند که به توان بازار بستگی دارد. اطلاع رسانی بیشتر ادامه خواهد داشت.

هنوز پول فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت به حساب برخی مشمولان واریز نشده بود که حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیات دولت وعده پرداخت بخش دیگری از سهام عدالت به مشمولان را داد.

وی ادامه داد: سهام عدالت علاوه بر ۳۰ درصد آزاد شده، ۳۰ درصد در عید غدیر و ۳۰ درصد دیگر در ۲۲ بهمن آزاد خواهد شد.

 از عید غدیر به بعد، کسانی که روش مستقیم را برای آزادسازی سهام عدالت انتخاب کرده بودند، می‌توانند ۶۰ درصد از سهام عدالت خود را به فروش برسانند، اما این روزها اصلاح بازار موجب شده است تا بسیاری در فروش یا عدم فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت خود تردید داشته باشند.

به عنوان نمونه در حالی که ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در پایان معاملات هفته گذشته یعنی مورخه ۵ شهریور ماه سال جاری ۱۶ میلیون و ۷۳۲ هزار تومان بود، این ارزش در پایان معاملات هفته جاری یعنی ۱۲ شهریور ماه به ۱۵ میلیون و ۵۶۹ هزار تومان کاهش یافت.

حالا پرسش بسیاری از سهامداران سهام عدالت این است: آیا در این روزها سهام عدالت خود را بفروشند یا نگهداری کنند؟

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش گفت: سهام عدالت در واقع با ارزش ترین نوع سهامی است که در بازار سرمایه وجود دارد. در اردیبهشت ماه سال جاری، اجازه آزادسازی این سهام و واگذاری آن به مردم با ابلاغ رهبر انقلاب انجام شد. وی افزود: با این ابلاغ آزادسازی، یک گام بسیار اساسی برای بهبود اقتصاد خانوارها برداشته شد.

دارابی گفت: نوسانات این روزهای بازار سرمایه، نوسانات طبیعی است و هرازچندگاهی دوره‌ای از اُفت و صعودها را در بازار شاهد هستیم و این نوسانات در ذات بازار سرمایه است. وی افزود: بنابراین این اُفت و خیزها طبیعی است و مردم نگران نباشند، چون سهام عدالت، سهامی باارزش است و نگهداری آن در درازمدت قطعا به نفع سهامداران خواهد بود. در گذشته نیز شاهد این بودیم که ارزش سهام عدالت پانزده برابر شد. به هر حال شرایط بازار می‌تواند تغییر کند و همان گونه که هم اکنون شاهد ریزش بازار هستیم، دوباره شاهد صعود بازار هم خواهیم بود؛ پس توصیه می‌شود، این سهام نگهداری و از فروش آن در این شرایط خودداری شود.منبع: تابناک

کد خبر 416001

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =