کرونا طلای سرخ را محبوس کرد/ خریداران زعفران یک ماه صبر کنید

کرونا صادرات هوایی زعفران را تحت شعاع قرار داده اما با افزایش عرضه زعفران و کاهش قیمت آن، شاهد تحولات بیشتری در ماه‌های آینده خواهیم بود.

به گزارش صدای بورس، زعفران و افت قیمت آن در بازار از جمله مهمترین موضوعاتی است که پس از افزایش چندین برابری قیمت دلار در بازار رخ داده است. از ۵۰۰ تن زعفران تولیدی کشور حدود ۲۰ درصد آن در داخل مصرف و مابقی صادرات می شود. مسئولان زعفران از نبود آمار دقیق تولید زعفران، سطح زیر کشت، مزارع نو سخن می‌گویند.  شورای ملی زعفران هم اکنون (شهریور ۹۹ )حداقل قیمت هر کیلو زعفران را ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۱ میلیون تومان عنوان کرد. منع سفر و کاهش سفرهای سیاحتی زیارتی به مشهد مقدس میزان خریدهای داخلی را نیز کاهش داده است. 

کرونا طلای سرخ را هم محبوس کرد
حمیدرضا شوشتریان، عضو اتحادیه صادرکنندگان  زعفران در پاسخ به این پرسش که عامل تحولات قیمتی بازار زعفران چیست، گفت: عامل اصلی تحولات بازار زعفران از صادرات است. امسال در صادرات زعفران با مشکلات بیشتری مواجه شدیم. صادرات زعفران به طور معمول به شکل بارهوایی انجام می‌شد که با توجه به شیوع کرونا ارتباطات هوایی مختل شد و این موضوع به شکل مستقیم بر صادرات زعفران تاثیر گذاشته است.
 وی در پاسخ به این پرسش که آیا بورس می‌تواند در تنظیم بازار زعفران تاثیر گذار باشد، بیان کرد: زعفران و صادرات آن لزوما به بورس ربط ندارد.  سازکارهایی در بورس کالا وجود دارد که فعال شدن آن می تواند رونق بازار را رقم بزند.

آیا بورس نجات بخش زعفران خواهد بود؟
علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تحولات بورسی زعفران به صدای بورس گفت: در حال حاضر با مشکلاتی که در صادرات این محصول داریم، امکان دارد که صادرات زعفران به صفر برسد.
حیدری در پاسخ به این پرسش که  آیا بورس می تواند نجات بخش زعفران از شرایط کنونی و تحریم ها باشد، گفت: خیر، مشکل صادرات زعفران بیشتر بخاطر نداشتن سیاست اجرایی مناسب برای این کالاست نه عملکرد بورس.

وی با بیان اینکه تا دوماه آینده زعفران جدید به بازار روانه می‌شود و این امر در کاهش قیمت اثر گذار است، افزود: پیش‌بینی می‌کنم با ادامه روند فعلی مدیریت زعفران، افغانستان جایگزین ایران در منطقه شود. متاسفانه برخی در دهه ١٣٣٠ خورشیدی زندگی می کنند و اعتقادی به برنامه‌های دقیق برای جایگاه زعفران ایران ندارند.

حیدری بیان کرد: برای دستیابی به جایگاه واقعی ایران در زعفران باید بهبود مناسبات با کشورهای منطقه اولویت باشد که این موضوع با تغییر قوانین سخت صادراتی امکان پذیر است.

قاچاقچیان زعفران، برنده میدان نبرد/  به بورس رفتن زعفران گرانی را رقم می‌زند
یکی از موضوعات مهم زعفران، بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران است. با وجود آنکه قاچاقچیان هر کیلو زعفران را ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار ارزانتر می‌خرند، صادرکننده نمی‌تواند به رقابت با آن‌ها بپردازد که با رفع مشکل بازگشت ارز، می‌توان به رشد ۲ برابری صادرات امیدوار بود.

یکی از تاجران زعفران به صدای بورس گفت: افزایش قیمت زعفران به جیب کشاورز و صاحب برند نمی‌رود بلکه واسطه‌ها صاحب اصلی سود می‌شوند. به شکل کلی قیمت زعفران امسال نسبت به سال پیش افزایشی نبوده است. مهر ۹۸ زعفران درجه یک  مثقالی ۵۶ هزار تومان بود در حالی که امسال مثالی 50 هزار تومان است.

این تولید کننده معتقد است، به بورس رفتن زعفران به مرور گرانی این محصول را رقم خواهد زد.

مطالبات ۳۰میلیارد تومانی زعفران کاران
یکی از تولیدکننده‌های صاحب نام زعفران با اشاره به مشکلات بازار زعفران به صدای بورس گفت: ایجاد صندوق توسعه زعفران با هدف برقراری پیوند بین ۵۰ صادرکننده عمده و کشاورزان برای جلوگیری از صادرات فله به خارج از کشور  ایجاد شد. زعفران‌های خریداری شده طرح حمایتی دولت که قرار بود به صورت مزایده به صادرکنندگان فروخته شود، مشتری پیدا نکرد. در سال‌های ۹۶و۹۸ معادل ۲۵تن زعفران در قالب طرح حمایتی از کشاورزان خریداری شد که از ۱۰۸میلیارد تومان مطالبات باقی مانده ۴ شهریور ۹۹ مبلغ ۱۰میلیارد تومان پرداخت شده و قرار است این هفته ۳۰میلیارد تومان دیگر نیز پرداخت شود.

 وی در پاسخ به این پرسش که سازمان تعاون روستایی موجودی زعفران خود را در بورس خرید و فروش می‌کند، آیا این موضوع می‌تواند بر بازار زعفران تاثیر مثبت داشته باشد، گفت: بورس کالا کار ویژه خاصی تا کنون برای زعفران نداشته است. 

زعفران روی دست دولت ماند
یکی از صادرکنندگان زعفران نیز گفت: زنجیره زعفران از کاشت تا صادرات با حضور دولت با نام تعاون روستایی شکل دیگری به خود گرفته است. به اسم زعفران صادراتی بخشی از محصولات کشاورزان را خریداری کرده اما با شیوع کرونا  هنوز نتوانسته آن را بفروشد. حال آنکه تا یک ماه دیگر محصول زعفران امسال، وارد بازار می‌شود. با شیوع کرونا و مشکلاتی که بعد ازآن دامنگیر تمام دنیا شد، میزان تقاضا برای کالاهایی همچون زعفران نیز کاهش پیدا کرد. کاهش تقاضا و افزایش عرضه به طبع عامل کاهش قیمت زعفران شده است. شاید خبر خوبی برای کشاورزان نباشد اما خریداران زعفران باید بدانند که یک ماه دیگر قیمت زعفران از رقم کنونی نیز پایین تر خواهد آمد تنها سودجویان با احتکار می‌توانند آن را گران کنند.

قوانین برای زعفران راه گشاست؟

قوانینی برای خرید و فروش زعفران عنوان می‌شود از جمله آخرین آن الزام تایید اهلیت صادرکنندگان زعفران است.
حمید زاد بوم رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت:‌ با پیشنهاد این سازمان کسانی می‌توانند زعفران صادر کنند که شورای ملی زعفران، اهلیت آنها را مورد تایید خود قرار داده باشد. این پیشنهاد موجب می‌شود صادرات بدون ارزش افزوده زغفران دیگر انجام نشود.

این قوانین لازم است  اما نکته اینجاست که در زمان اوج بیماری کرونا که میزان مراودات بین المللی به پایین ترین سطح خود رسیده، باید برای حفظ شریان صدور زعفران به خارج از کشور راهی ساخته و یا راهکاری کشف شود.

کد خبر 415884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =