۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
در نشست عرضه اولیه «بپیوند» چه گذشت؟

۱۵ درصد از سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس معادل ۴۵۰ میلیون سهم در مرحله اول عرضه می‌شود.

به گزارش صدای بورس، نشست خبری بررسی وضعیت شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس به عنوان سیزدهمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۹۹‌ ‌در ساختمان فرابورس برگزار شد.

شهرام صدرا، مدیرعامل شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس و مالک نیروگاه سیکل ترکیبی قم در نشست خبری با بیان اینکه صنعت برق ایران به عنوان یک صنعت پیشرو رتبه اول در منطقه و رتبه ۱۴ در دنیا را دارد، گفت: شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس به عنوان سیزدهمین شرکت در فرابورس پذیرش شد. بخش گاز نیروگاه قم به عنوان دومین نیروگاه سیکل ترکیبی در سال ۷۲ وارد مدار شد و بخش بخار آن در سال ۷۶ شروع به کار کرد.

سهم نیروگاه قم از تامین برق کشور به طور متوسط ۱.۲ است

مدیرعامل شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس بیان کرد: نیروگاه قم شامل ۴ واحد گازی ۱۲۸.۵ مگاواتی ساخت میتسوبیشی ژاپن است و دارای ۲ واحد بخار ABB به ظرفیت ۱۰۰ مگاواتی به ظرفیت مجموع ۶۵۰ مگاوات است.  ضریب بهره برداری شرکت در اکثر مواقع بالای ۹۰ درصد بوده و سهم موثری در تامین برق کشور دارد. سهم نیروگاه قم از تامین برق کشور به طور متوسط ۱.۲ است.

صدرا در ادامه بیان کرد: نیروگاه قم طبق اصل ۴۴ قانون اساسی توسط سازمان خصوصی سازی به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بنیاد مستضعفان شامل (نفت بهران، سیمان تهران، بانک سینا، برق و انرژی صبا، خدمات دریایی و بندری سینا) واگذار و این سهامداران شرکت برق و انرژی پیوند گستر را در سال ۸۹ تاسیس و داراییشان را به شرکت منتقل کردند.

ترکیب سهامداران

وی در ارتباط با ترکیب سهامداران گفت: به ترتیب  شرکت‌های بهران ۴۹.۸۴ درصد، برق و انرژی صبا ۲۴.۹۲ درصد – تولید نیروی مرکزی صبا ۱۹.۹۴ درصد – خدمات دریایی و بندری سینا ۴.۹۸ درصد از سهام این شرکت را  دارند. همچنین ۱۶۵ نفر از کارکنان نیروگاه به عنوان سهامداران شرکت پیوند گستر در قالب سهام ترجیهی مالک ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم هستند.

صدرا با بیان اینکه ۸۳ هزار مگاوات برق در سال ۹۸ ظرفیت نصب شده داریم، تصریح کرد:  یکی از مهمترین دستاوردهای نیروگاه کاهش هزینه‌ها و سودآوری است. این مهم با کاهش زمان تعمیرات، افزایش نرخ با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از طریق سندیکای تولید برق، افزایش بهره‌وری انجام خواهد شد.

۱۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی

صدرا با بیان اینکه ظریب خروج اضطراری به طور متوسط زیر یک درصد است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های مهندسی- مدیریتی و اجرائی و پشتیبانی، زمان خروج واحدها  از تعمیرات اساسی را کاهش دادیم. پیش‌تر زمان تعمیرات پیش‌تر ۹۰ روز به طول می‌انجامید، امروز این زمان به نصف و ۴۵ روز کاهش پیدا کرده است. با این کاهش زمان تعمیرات و ساخت قطعات توسط مهندسین داخلی میزان ۱۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشتیم.

برنامه‌های آتی

وی در ارتباط با برنامه افزایش سرمایه افزود: طبق صورت‌های مالی که روی کدال قرار دادیم نوید روند سودآوری برای سهامداران وجود دارد. سندیکای شرکت‌های تولید کننده برق پیگیر هستیم که از ظرفیت‌های قانونی جهت افزایش مجدد برق بهره بگیریم. در تلاش هستیم فروش برق بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برسد.

وضعیت عرضه سهام

وی در ارتباط با این موضوع که وضعیت عرضه سهام شرکت چگونه است، بیان کرد: شرکت دارای سه میلیارد سهم است که در مرحله اول ۱۵ درصد (معادل ۴۵۰ میلیون سهم) عرضه می‌شود. براین اساس، مقدار سهام قابل عرضه به عموم ۴۲۰ میلیون سهم در روز عرضه و ۳۰ میلیون نیز به صندوق‌ها در روز شنبه داده می‌شود. پیش بینی قیمت هر سهم  از ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ ریال بوده که نقدینگی لازم برای خرید این سهم در حدود 277 هزار و 500 تومان است. همچنین شرکت کارگزاری بهگزین به عنوان مدیر عرضه انتخاب شده است. شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا  و شرکت کارگزاری بورس بهگزین هریک به میزان 25 درصد سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه، متعهد خرید سهام این شرکت است.

این عرضه در روز سه شنبه مورخ 11 شهریورماه از ساعت 13 الی 17 به صورت ثبت سفارش و تاریخ تخصیص سهام  روز چهارشنبه مورخ 12 شهریور ماه 99 خواهد بود.
مشارکت کنندگان در این عرضه بین ۵ تا ۶ میلیون نفر برآورد می شوند که بر این اساس حدود ۷۰ تا ۹۳ سهم به هر کد تخصیص داده می شود بنابراین در صورت مشارکت اکثر کدهای بورسی، برای خرید این عرضه، مبلغ حدود ۱۳۰ هزار تا ۱۷۳ هزار تومان نقدینگی مورد نیاز است.

کد خبر 415829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =