نظر موافق دو فعال معدنی از رشد سهام معدنی/ آیا نماد فولادی‌ها مثبت می‌شود؟

دو فعال معدنی می‌گویند: افزایش سرمایه، تولید و صادرات در روند ارزش سهام فولادی‌ها تاثیرگذار است اما طبق پیش‌بینی آنها این احتمال وجود دارد که سهام فولادی‌ها در آینده دچار نوساناتی شود.

به گزارش صدای بورس، فعالان بازار فلزات می‌گویند رشد قابل توجه فروش و سودآوری فولادسازان در دو سال اخیر، ناشی از جهش نرخ ارز بوده که در نهایت باعث رشد قیمت سهام فولادسازان بورسی نیز شده است. رشد نرخ ارز و پرهیز از تثبیت نرخ آن در شرایط تورمی، به افزایش انگیزه فعالان اقتصادی به صادرات و رونق صادرات غیرنفتی منجر می‌شود که این دو مسئله می‌تواند در شاخص سهام فلزات اثرگذار باشد. حالا با فراز و فرودهای ایجاد شده در بازار سهام می‌توان به رشد سهام فولادی‌ها امیدوار بود؟

آینده فولاد در بورس

در همین رابطه رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که آینده فولادی‌ها در بورس چه خواهد شد؟ گفت: آینده فولاد در بورس جدای وضعیت سایر بنگاه‌ها نیست. به هر حال به میزان سرمایه‌گذاری که در بنگاه‌های فولادی صورت گرفته است صاحبان سرمایه تصور دارند، سودی عایدشان شود. این افزایش ارزش سهم که به صورت تصنعی در بازار سرمایه صورت گرفته در نخستین سال مالی ممکن است ارزش ناچیزی برای سهامداران داشته باشد اما به طور کلی با افزایش صف خرید و رشد بازار سهام، وضعیت سهام معدنی‌ها از جمله فولاد نیز در آینده رشد می‌کند.

افت و خیز شاخص سهام فولاد
بهرام شکوری درباره افت و خیز شاخص سهام فولاد در این وضعیت معتقد است که افزایش سود سهام فولادی‌ها در بازار سرمایه ممکن است ارزش سهام این بنگاه‌های اقتصادی را افزایش دهد اما عملا تاثیری بر وضعیت تولید آنها ندارد. مگر اینکه بنگاه‌های صنعتی خود برای تامین نقدینگی بخشی از سهام را در بازار عرضه کنند که این شاید بتواند بر روند تولید بنگاه‌ها اثرگذار باشد

وی افزود: قاعدتا در بازار سهام خیلی از اتفاق‌هایی که در داخل شرکت رخ دهد در ارزش سهم تاثیر دارد. به عنوان مثال افزایش سرمایه، تولید و صادرات که خوشبختانه چشم‌انداز روشنی در بخش فولاد دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که قیمت فعلی فولادی‌ها نسبت به سایر نمادها در بازار سهام خوب است و احتمالا در آینده ارزش سهم نمادهای فولادی بهتر خواهد شد.

فراز و فرودهای ارزش سهم فولادی‌ها
این نماینده بخش خصوصی با اشاره به آینده بازار سهام، اظهار کرد: آنچه که امروز در بازار سهام شاهدش هستیم هم می‌تواند برای سهامداران نویدبخش و هم وضعیت ناخوشایندی داشته باشد. این روزها یکی از دلایل جذاب شدن بازار سهام این است که علاقه‌مندی مردم برای ورود به بورس بیشتر شده است و بخشی از سرمایه‌های سرگردان که دست مردم بوده وارد بازار سهام شده است. به هر حال وارد شدن این پول‌های سرگردان باعث تورم می‌شود و هم و غمی را برای تمام بازارها به همراه دارد.

شکوری اضافه کرد: چنانچه این سرمایه‌های سرگردان وارد بخش مولد کشور شود باعث تولید، اشتغالزایی و ارزآوری بیشتر می‌شود اما یکی از معایب بازار سهام این است که با ورود پول‌های سرگردان به این بازار تنها سهامداران تغییر می‌کنند و در نهایت خرید و فروش سهم صورت می‌گیرد. طی چند وقت اخیر چون تقاضا برای خرید سهام زیاد و عرضه کم بوده قیمت سهام افزایش پیدا کره و این موضوع همخوانی با افزایش سرمایه شرکت‌ها نداشت.

آیا نماد فولادی‌ها مثبت می‌شود؟
از سوی دیگر عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره نگاه فعالان بخش‌خصوصی از وضعیت بازار سهام فولادی‌ها به نکات قابل توجهی اشاره می‌کند.

سیدرضا شهرستانی اظهار کرد: اکنون بازار سهام روند هیجانی و غیرواقعی قابل مشاهده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده شاهد نوسان قیمت سهام فولادی‌ها باشیم.

وی اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد تولید و صادرات این حوزه تقویت شود. با توجه به این برنامه‌ها قطعا رشد صادرات فولاد در ارزش سهام فولادی‌ها اثرگذار است.

حال در روزهای آینده باید دید که با تغییرات شاخص بورس آیا نماد فولادی‌ها روند مثبتی به خود خواهد گرفت یا خیر؟

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 415633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =