صندوق‌های سرمایه‌گذاری راهی مطمئن برای ثروت آفرینی

مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم در تشریح چشم‌انداز بازار سرمایه در ماه‌های پیش‌رو گفت: دولت علاوه بر اعمال سیاست‌های کنترلی نرخ ارز و تامین کسری بودجه از طریق عرضه اوراق درآمد ثابت، عزم خود را جزم کرده تا با الزام شرکت‌های دولتی برای افزایش عرضه سهام شناور تا سقف ۲۵ درصد، تعادل را به بازار سرمایه باز گرداند.

به گزارش صدای بورس، آرش آقاقلیزاده افزود: روی آوردن مردم به بازار بورس طی چند ماه اخیر بسیار چشمگیر بوده و باعث رشد بی‌سابقه بازار بورس شده است به طوری که در مجموع از ابتدای سال تاکنون بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه وارد این بازار شده در حالی که در کل سال ۹۸ این عدد حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

چشم‌انداز تورمی در اقتصاد

به گفته آقاقلیزاده، چشم‌انداز تورمی در اقتصاد، رشد قیمت ارز، حمایت معنوی دولت و تغییر رویکرد جامعه نسبت به بورس منجر به اعتماد و اقبال عمومی به بازار سرمایه شده و تمامی این عوامل زمینه افزایش ضریب قیمت به درآمد (p/e) آینده نگر، از حدود ۷ به اعداد حدود ۱۵ را فراهم کرده است.

وی با اشاره به تعداد قابل توجه شرکت‌های کوچک در بازار که ضریب (p/e) خیلی بالا و غیرقابل توجیه دارند، گفت: به لحاظ ارزشی بخش عمده‌ای از بازار همچنان در حدود ضریب ۱۵ و حتی کمتر معامله می‌شود که با این ضریب، قیمت سهام این شرکت‌ها توجیه پیدا می‌کند اما اصلاح قیمت سهام برخی شرکت‌های کوچک نیز گریزناپذیر است.

آقاقلیزاده به فاکتورهای تاثیرگذار در آینده بازار اشاره کرد و افزود: با توجه به تبعیت بازار سرمایه از تغییرات قیمت ارز، دولت علاوه بر اعمال سیاست‌های کنترلی ارز در تلاش است تا طرف عرضه را هم در اوراق درآمد ثابت و هم در بازار سهام افزایش دهد.

وی با بیان اینکه در چند هفته اخیر شاهد عرضه اوراق درآمد ثابت با نرخ بهره افزایشی بوده‌ایم، گفت: این مساله نشانگر عزم دولت در جذب منابع مالی از طریق بازار سرمایه است تا از این مسیر بخشی از کسری بودجه خود را به نحوی غیر تورمی جبران کند که پدیده بسیار مطلوبی برای بازار سرمایه و کل اقتصاد به شمار می‌رود.

حرکت بازار به سمت تعادل

آقاقلیزاده افزود: دولت در روزهای اخیر نسبت به ابلاغ دستورالعملی مبنی بر افزایش سهام شناور شرکت‌های تابعه خود تا ۲۵ درصد اقدام کرده تا از این طریق با پاسخ به تقاضای سرمایه‌گذاران، تعادل قیمتی در بازار ایجاد کند. مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم انتخابات پیش‌روی آمریکا را نیز از دیگر عوامل موثر در بازار سرمایه دانست و گفت: حذف و یا ابقای ترامپ در مسند ریاست جمهوری تاثیرات متفاوتی را در اقتصاد کشور و بازار سرمایه به همراه خواهد داشت. با پیروزی ترامپ در صورت تداوم سیاست‌های کنونی در قبال ایران، احتمالا با رشد نرخ ارز و در نتیجه رشد بازار سرمایه مواجه خواهیم بود. تغییر سیاست‌های او به سمت تشدید تنش‌ها می‌تواند تبعات منفی برای کل کشور و به تبع آن بازار سرمایه داشته باشد.

وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دموکرات‌ها و اعلام سیاست کاهش تنش با ایران، نرخ ارز کاهش پیدا خواهد کرد و در پی آن شاخص کل بورس نیز در کوتاه‌مدت با روند اصلاحی همراه خواهد شد اما در میان مدت و بلندمدت با گردش چرخ اقتصاد، افزایش امنیت در سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های خارجی مجددا شاهد حرکت صعودی بازار سرمایه خواهیم بود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ مسیر مطمئن

به گفته آقاقلیزاده، سرمایه‌گذاران نباید رویکرد کوتاه‌مدت به بازار سرمایه داشته باشند و بهتر است به صورت مستقیم وارد بازار نشده و از خدمات صندوق‌ها و شرکت‌های سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری استفاده کنند چرا که شرکت‌های سبدگردان با بهره‌گیری از تیم‌های متخصص، می‌کوشند بازدهی‌های بالا را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند.

وی افزود: همچنین، این تیم‌های تخصصی قادرند واکنش‌های منطقی‌تری در شرایط نوسان بازار نشان داده و با کاهش حجم و دامنه رفتارهای توده‌ای ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند.

آقاقلیزاده با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران در انتخاب صندوق‌ها، برای تصمیم‌گیری نباید صرفا معیار بازدهی را مدنظر قرار دهند، گفت: بی شک بازدهی بالاتر توام با پذیرش ریسک بالاتر در سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود و معمولا صندوق‌هایی که بالاترین بازدهی را دارد، در شرایط اصلاح بازار و کاهش قیمت‌ها نیز زیان بیشتری را تجربه خواهند کرد.

گفتنی است، حداکثر نمودن بازدهی در کنار کنترل ریسک و سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با پشتوانه بنیادی، سیاست‌های اصلی سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مشترک خوارزمی است که تحت مدیریت شرکت سبدگردان الگوریتم قرار دارد.

کد خبر 415147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =