۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

سرانجام جدال نقدینگی و سهام عدالت چه می شود؟

کلید اصلاح

شهلا حیدری ،کارشناس معاونت اقتصادی وزارت کار
کلید اصلاح

شاخص کل بورس تهران، شنبه  گذشته تا پایان هفته اصلاح ۵۴۱۶۹ واحدی داشت و در پایان روز چهارشنبه، روی عدد ۱۹۰۱۶۷۸ ایستاد. ارزش معاملات به ۱۵۴۸۲ میلیارد تومان رسید.

حجم معاملات نیز عدد ۹۵۸۲ میلیون سهم را رقم زد. در بازار فرابورس، آیفکس  ۴۸۱ واحدی عقب گرد داشت و در ارتفاع  ۱۹۷۲۳ واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات ۵۷۵۹ میلیارد تومان شد. حجم معاملات نیز در روز چهارشنبه به  ۳۲۱۰ میلیون سهم رسید.

روزهای بلاتکلیفی

بازار هفته گذشته ، روزهای بلاتکلیفی را پشت سر گذاشت. سمت و سوی معاملات مشخص نبود و بعضاً معامله گران را در تعیین جهت بازار دچار سردرگمی می کرد. شاخص کل بورس ، شنبه با ۲.۸۸ درصد یعنی ۵۴۷۱۱ واحد رشد کرده و به رقم یک میلیون و ۹۵۵ هزار و ۸۵۸ واحد رسید.

در گروههای پالایشی، فلزی و بانکی ورود پول  حقیقی و در گروه استخراج کانه های فلزی و سیمانی خروج پول حقیقی را شاهد بودیم. نمادهای شپنا و شتران در گروه پالایشی، بیش از سایر نمادها توجه حقیقی های بازار را به خود جلب کردند. همچنین شاهد حضور پر قدرت حقیقی ها در نماد خگستر بودیم. صف خرید سنگین این سهم در طول هفته جالب توجه بود.

در مجموع ارزش معاملات به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسید. و شاهد جذب نقدینگی بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان به بازار بودیم.

اخباری از معاملات مسکن در بورس کالا تحت عنوان بورس املاک و مستغلات شنیده می شد که غالبا بر معاملات گروه ساختمانی اثر گذاشت.

و اما خبر نه چندان خوش

طبق آیین نامه سهام عدالت که نهایی شد و برای ابلاغ به مراجع ذیربط به امضای اعضای شورای عالی بورس رسید، مقرر شد کسانی که روش مستقیم را در آزاد سازی سهام عدالت انتخاب کرده اند بتوانند بعد از عید غدیر خم  علاوه بر ۳۰ درصد قبلی، برای ۳۰ درصد دیگر و در مجموع ۶۰ درصد، حق فروش داشته باشند.

رییس سازمان بورس  گفت : در روش غیر مستقیم آزاد سازی سهام عدالت که شرکت های سرمایه گذاری استانی در آن دخیل هستند، پذیرش این شرکت ها از اواسط مرداد ماه در بورس تهران آغاز می شود و آنها نیز بعد از عید غدیر  می توانند در مجموع  ۶۰ درصد سهام خود را به فروش برسانند

کاهش صد درصدی نقدینگی

چند رشته ای  های صنعتی، هفته ی خوشی را پشت سر گذاشتند و جذب نقدینگی در این گروه طی هفته افزایش یافت.

در معاملات روز یکشنبه، پالایشی ها بار دیگر مورد توجه حقیقی ها واقع شدند. شستا، فخوز و وغدیر نیز از جمله های نمادهای جالب توجه بودند. ارزش معاملات در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان شد و جذب نقدینگی نسبت به روز شنبه، کاهش صد درصدی داشت. در  گروه فولادی، شایعاتی مبنی بر خروج محصولات فولادی از بورس کالا  شنیده می شد در حالی که اخبار موثق از گسترش عرضه سایر مشتقات فولادی در بورس کالا حکایت داشت.

حقوقی ها دست به کار شدند

دوشنبه روز خروج پول و فشار عرضه برای فلزی ها بود. حقوقی ها حمایت خود را برای فخوز و فملی بکار گرفتند. شستا معاملات عجیبی را رقم زد و پس از بازگشایی، شاهد عرضه آبشاری حقوی ها در این نماد بودیم. با افزایش عرضه ها در بازار، معاملات دوشنبه رنگ قرمز را به خود دید و ارزش معاملات تا ۲۷ هزار میلیارد تومان رشد کرد.

تمرکز بر صف فروش

بازار سه شنبه نیم نگاهی به بانکی ها و دارویی ها داشت. در نقطه مقابل سرمایه گذاری ها شاهد خروج پول بودند. چهارشنبه، روز پر عرضه ای بود و شاخص کل بیش از ۳۶ هزار واحد ریزش کرد. بیشترین ارزش صفوف فروش را پالایشی ها از آن خود کردند. فولاد و فارس در صدر نمادهایی بودند که بیشتر اثر منفی را بر شاخص کل رقم زدند. البته پایان هفته بازار میزبان غزر و بگیلان بود.

غزر که پس از دوبار لغو عرضه برای سومین بار "بله" را جهت عرضه گفت، در سقف قیمتی ۳۹۷۵۰ ریال کشف قیمت شد و بازار راه یافت.

بگیلان نیز میان ۵میلیون و ۲۲ هزار نفر توزیع شد و به هر کد ۵۱ سهم در سقف قیمتی ۲۴ هزار ریالی تخصیص یافت.

نگاه بازاربه فروش سهام عدالت

بازاری که سمت و سوی مشخصی ندارد، نیاز به بهانه واضحی جهت رشد دارد. در شرایط فعلی تنها عامل نجات دهنده بازار می تواند قدرت نقدینگی باشد. در شرایطی که به سطح کلیدی ۲ میلیونی شاخص کل نزدیک شدیم و اخبار عرضه سنگین سهام عدالت در بازار شنیده می شود، عکس العملی جز فروش برای سهامداران کوتاه مدتی به همراه نخواهد داشت. موکول کردن تعدادی از معاملات به ساعات غیر متعارف و پس از ۱۲:۳۰، نوعی نشانه جهت سمت و سو دادن به سهامداران تازه وارد است. به نوعی می توان نگاهها را از کلیت بازار دور نگه داشت و به سمت سهم های بزرگ، لیدر محور و شاید حتی زیان ده جلب کرد. به نظر می رسد شرایط نزولی بازار تا زمان شفافیت عرضه سهام عدالت و عبور موفقیت آمیز از سطح ۲ میلیونی ادامه داشته باشد که به لحاظ زمانی می تواند تا پایان هفته آتی یا اواخر مرداد بازار را دچار چالش کند.

  • هفته نامه 362 اطلاعات بورس، صفحه 2
کد خبر 415072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =