آیا «غزر» می‌ارزد؟

به دلیل جو عرضه اولیه «غزر»، مارکت تقریبا ۶.۵ هزار میلیارد تومانی این شرکت به بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان هم خواهد رسید. این عدد برابر است با شرکتی به عظمت پتروشیمی شازند در بازار سرمایه. آیا «غزر» اینقدر می‌ارزد؟

صدای بورس- صدای بورس ۵ مرداد تیتر زد "غزر برای بار سوم در انتظار جواب بله". امروز سومین تلاش «غزر» به بار نشست و این سهم پس از فراز و نشیب‌های بسیار بالاخره در بورس کشف قیمت شد. در مراسمی که به‌طور آنلاین پخش شد، در مجموع معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر» به قیمت هر سهم ۳۹۷۵۰ ریال در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد. پیش از کشف قیمت «غزر»، بسیاری از فعالان بازار سرمایه نسبت به آن واکنش نشان دادند. در اینجا برخی واکنش‌ها را مرور می‌کنیم.

جو حاکم بعد از عرضه غزر کاملا منفی است

عرضه عزر در حالی انجام شد که مطالب معترضانه سایت‌های خبری به این عرضه به شکل عجیبی حذف شدند، اما کانال‌های خبری به عنوان منبعی معتبر اکنون بازتاب دهنده جو حاکم در مورد غزر هستند. از جمله مطالب حذف شده، مطلبی است که گسترش نیوز در مورد عرضه غزر منتشر کرده بود با عنوان "غزر عرضه اولیه‌ای پر غرض!" کانال‌های معتبر مجازی نظرات سهامداران را در کانال خود بازتاب داده‌اند. از جمله در کانال کارگزاری آبان که نظرات حرفه‌ای‌های بورسی را در کنار درد دل‌ها بازتاب داده است. در تحلیل یکی از کانال‌های بورسی با بیش از ۱۰ هزار کاربر هم از نحوه پوشش خبری خبرگزاری تسنیم درباره این عرضه انتقاد شده بود. یکی از سهامداران به صدای بورس گفت: در عرضه اولیه «غزر» نمی‌خواستم شرکت کنم ولی کارگزاری اتوماتیک ثبت می‌کند و امکان حذف هم نداریم و خطا می‌دهد.

تازه واردان و تحلیل‌های باری به هر جهت آفت است

یکی از تحلیلگران کانال عرضه اولیه نوشت: آنها به مدیران بورس اعتماد می‌کنند. عده‌ای هم برایشان فرقی نمی‌کند غزر ۲۰۰۰ تومان عرضه شود یا ۱۰ هزار تومان، می‌گویند چون عرضه اولیه است و سود می‌کند پس ما شرکت می‌کنیم. پس اینکه خیلی‌ها شرکت می‌کنند، شکی نیست. تازه با این سیستم کارگزاری‌ها که راه انداخته‌اند، شما چه بخواهید و چه نخواهید حسابتان پول باشد برایتان خرید می‌کنند.

شاید غزر هم غگلی دیگر شود

یکی از کاربران نوشت: شاید غزر هم غگلی دیگر شود با سفته‌بازی و... رشدهای زیادی را تجربه کند. بحث ما اصول است. بحث ما این است که بازار سرمایه نماد شفافیت است. بحث ما این است که چرا مسئولان بورس پاسخگوی مطالبات فعالان و سهامداران بازار سرمایه نیستند.

کاربر دیگری نوشت: کسی نمی‌گوید این سهم رشد نمی‌کند، مشخص است که وقتی اینطور ارزشگذاری می‌شود، فکر رشدش را هم خواهند کرد. شاید هم رشدهای در حد فضایی...

عکس العمل رئیس سازمان بورس به اعتراضات علیه غزر

در مقابل این جو خبری، قالیباف اصل ریاست سازمان بورس گفت: دستور بررسی شبهات وارد شده را دادم. در صورت وارد بودن شبهات، عرضه غزر توسط خود شرکت بورس تهران لغو خواهد شد. مطالبات و شبهات وارد شده به مدیران بورس تهران و سازمان بورس ارسال شد.

غزر گران است

امیر کاویان فعال بازار سرمایه و از مدیران سابق بورس نیوز می‌گوید: به نظرم غزر گران است و روش قیمت‌گذاری غلط است، ما در حال ایجاد کارتل‌های اقتصادی بزرگ در کشور هستیم که بعدا نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم. سرنوشت غگل را ببینید که چگونه شرکتی را فروختند و خریدار با رشد قیمت سهام بخش عمده آن را فروخت و حالا...

صبر تا گزارش ۹ ماهه ۹۹ شرکت زر ماکارون

محسن بیات فعال بازار سرمایه با بیش از ۱۰ سال سابقه و برنامه‌نویس بورس می‌گوید: با توجه به اختلافات در سودهای سال قبل با سال ۹۸ غزر و عدم تناسب جریان وجوه نقدی بهتر است صبر کنیم تا گزارش ۹ ماهه ۹۹ شرکت بیرون آید و بعد با ارزشگذاری جدید عرضه اولیه شکل گیرد.

مدیران بورس جواب بدهند

بهنام صمدی، فعال و خبرنگار بازار سرمایه به ما در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد با توجه به ایرادهایی که به ارزشگذاری زرماکارون وارد شده است، باید یک شرکت مستقل دیگری نیز کار ارزشگذاری این شرکت را انجام دهد. مسائل دیگری هم در پشت پرده وجود دارد که ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده و مدیران بورس باید به این دغدغه فعالان توجه کنند.

این شرکت مصداق گرانفروشی است

سعید انصاری، فعال بازار سرمایه و مدیر کانال دکتر کامنت با سابقه بیشتر از ۱۱ سال می‌گوید: این شرکت مصداق گرانفروشی است. پارامترهای ارزشگذاری در قیمت عرضه اولیه این سهم کافی نیست. صرفا با دیدگاه p/e این توجیه که شرکت می‌ارزد، اشتباه است. به دلیل جو عرضه اولیه، مارکت تقریبا ۶.۵ هزار میلیارد تومانی این شرکت به بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان هم خواهد رسید. این عدد برابر است با شرکتی به عظمت پتروشیمی شازند در بازار سرمایه. آیا غزر اینقدر می‌ارزد؟ مجموعه صنعتی زر چه بلایی بر سر غگل آورد. وقتی گران بخرند حاضرید فروشنده شوید و با میزان بسیار کمتر مجددا همین شرکت را حتی احداث کنید. متاسفانه بنده در برخی شرکت‌ها رد مافیا را می‌بینم. شاید امروز آثار زیانبار اینگونه عرضه اولیه‌ها معلوم نشود ولی چشم‌انداز نابودی تولید، صنعت و فشار بر کارگران این مجموعه‌هاست که می‌تواند برای کشور خطر جدی باشد. امیدوارم مدیران بورس تجدیدنظر کنند.

علی برنجی از فعالان بازار سرمایه می‌گوید: ما در علم فیزیک برای بالاتر بردن دقت اندازه گیری تعداد دفعات اندازه گیری را بالاتر می‌بریم ولی قوانینی در تعداد دفعات اندازه گیری وجود دارد که نتایجی که تفاوت "فاحشی" با دیگر نتایج دارند را حدف می‌کنند.

امیر تیموری، فعال رسانه‌ای در گزارشی در گسترش نیوز نوشت: گروه صنعتی و پژوهشی زر در سال ۱۳۷۲ پایه‌ریزی و در سال ۱۳۷۷ کار خود را در صنعت آغاز کرد. غزر در سال ۱۳۸۹ خط تولید آرد سمولینا و ۴ سال بعد، واحد تولید پاستا را راه‌اندازی کرد و امروز بزرگترین شرکت تولید انواع مختلف ماکارونی در کشور به حساب می‌آید. زر ماکارون در سال مالی ۹۸ بیش از ۹ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته که تقریبا ۲۰۰ درصد بیشتر از درآمد سال مالی ۹۷ این شرکت بوده است. با توجه به افزایش ۱۱۳ درصدی هزینه‌های این شرکت، سود خالص غزر در سال ۹۸ به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسیده که ۲۳۲۴ درصد بیشتر از سال ۹۷ بوده است.

رشدی ۱۸۷۰ درصدی

همچنین سود خالص پایه هر سهم این شرکت نیز ۱۴۳۸ ریال شناسایی شده که نسبت به سال ۹۷ رشدی ۱۸۷۰ درصدی داشته است. با این حساب، نسبت حاشیه سود خالص این شرکت در سال ۹۸ به ۲۴ درصد رسیده که در مقایسه با حاشیه سود خالص ۳ درصد سال گذشته ۸ برابر شده است.

غزر در سال ۹۸ در داخل کشور بیش از ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ تن محصول به فروش رسانده که در مقایسه با سال ۹۷ رشدی ۱۳۸ درصد داشته است. این در حالی است که میزان فروش صادراتی غزر از نظر تناژ در سال ۹۸ بیش از ۳۱ درصد کاهش داشته است.

انتقاد جدی؛ قیمت بالاست و ارزش‌گذاری غیرواقعی است

یکی از انتقاداتی که به این عرضه اولیه وارد است، قیمت بالای این نماد است که تحلیلگران این ارزش‌گذاری را غیرواقعی و بیش از حد می‌دانند. ضمن اینکه فروش این شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در حالی بیش از دوبرابر شده که که در سال ۹۷ حدود ۳۳ درصد از فروش‌ها به اشخاص وابسته بوده و ۳۴ درصد فروش‌ها صادراتی بوده است. اما در سال ۹۸ فروش به اشخاص وابسته ۶۲ درصد و فروش صادراتی ۹ درصد بوده است که نشان از کاهش فروش صادراتی و افزایش فروش به شرکت‌های زیرمجموعه دارد که احتمالا با مقاصد سودسازی انجام شده است.

نقدینگی ناشی از فروش‌ها به شرکت بازنگشته است

موردی که موید این اتفاق است، منفی شدن جریان نقد عملیاتی با وجود رشد ۲۰۰ درصدی مبلغ فروش است که نشان می‌دهد نقدینگی ناشی از فروش‌ها به شرکت بازنگشته است و افزایش حساب پیش پرداخت که به شرکت‌های زیرمجموعه صنعتی آرد زر و صنعتی و پژوهشی زرنام نشان‌دهنده انتقال نقدینگی (در صورت واقعی بودن فروش‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه) است. از طرفی ارزشگذاری ۶۳۶۰ میلیارد تومانی شرکتی که ارزش دفتری دارایی‌های آن ۷۵۶ میلیارد و سهام آن ۳۹۲ میلیارد تومان است، نتیجه‌اش این است که با فروش ۱۲ درصد سهام غزر معادل ارزش دفتری کل دارایی‌ها پول به حساب سهامدارن عمده واریز می‌شود در صورتی که تجدید ارزیابی زمین و ساختمان‌ها در آبان ۹۴ انجام شده است.

کد خبر 415063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =