۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹

شکست انحصار مجوز کارگزاری

مهدی دلبری- کارشناس بازار سرمایه
شکست انحصار مجوز کارگزاری

طبق ماده ۷ قانون اصل ۴۴ به منظور تسهیل سرمایه گذاری در ایران، مراجع صدور مجوزهای کسب و کار موظفند شرایط و فرآیند صدور یا تمدید مجوزهای کسب و کار را به نحوی ساده کنند که هر متقاضی مجوز کسب و کار در صورت ارائه مدارک مصرح در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار، بتواند در حداقل زمان ممکن، مجوز موردنظر خود را دریافت کند. سقف زمانی برای صدور مجوز در هر کسب و کار، توسط «هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» تعیین و در پایگاه اطلاع رسانی مذکور اعلام می شود.

حدود ۱۵ سال از اعطا آخرین مجوز کارگزاری می‌گذرد و شاخص بورس در ۱۵ سال گذشته از محدوده ۳۰.۰۰۰ واحد به ۱.۹۰۰.۰۰۰ واحد رسیده است. ارزش معاملات سالانه نیز در بورس از ۵ هزار میلیارد تومان به ۵۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت . بر اساس آخرین اطلاعات شعب کارگزاران که در سایت کانون کارگزاران ارایه شده است تنها در حدود ۲۰۰ شهر از ۱۳۰۰ شهر کشور، شعب کارگزاری به هموطنان خدمات ارایه می‌دهند. مشاهده می شود علیرغم رشد سریع تعداد سهامداران(حدود ۵۰ میلیون نفر سهامداران سهام عدالت) و همچنین ارزش معاملات و ارزش بازار سرمایه، خدمات کارگزاری‌ها جوابگوی نیاز سرمایه گذاران نبوده که نارضایتی جمع زیادی از سهامداران را به  همراه داشته است.
علیرغم رشد بازار سرمایه در سالیان اخیر، طبق آخرین گزارش آمار معاملات بورس در خرداد ۱۳۹۹ حدود ۳۶ درصد ارزش معاملات در اختیار دو کارگزار برتر بوده و تنها ۲۲ شرکت از ۱۰۸ شرکت کارگزاری، توانسته اند بیشتر از یک درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص دهند . این موضوع نشان می دهد به دلیل عدم توسعه مناسب در فعالیت ها، شاهد چولگی شدید توزیع درآمد در این صنعت هستیم. همچنین تعداد پرسنل این صنعت همچنان در سطح تعداد پرسنل ۱۳۹۲ بوده و رشد چندانی نداشته است.
در نهایت با ورود شورای رقابت و هیات مقررات زدایی به موضوع انحصار مجوز کارگزاری، سازمان بورس مکلف شد دستورالعمل جدیدی در خصوص مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در بورس تنظیم کند.
با توجه به شرایط پر رونق بازار سرمایه و قیمت گذاری حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی مجوز کارگزاری (سرقفلی)، احتمالا استقبال شدیدی از طرف افراد دارای قدرت مالی یا قدرت سیاسی از این فراخوان صورت خواهد پذیرفت. پیشنهاد می شود سازمان بورس صرفا بر اساس صلاحیت واهلیت علمی - تجربی افراد سخت‌گیری بیشتری نسبت به رویه فعلی تایید صلاحیت سهامداران و هیات مدیره ها، به بررسی تقاضا ها بپردازد و تعهداتی مبنی بر گسترش جغرافیایی و تنوع فعالیت‌ها، از شرایط اساسی اعطا مجوز باشد.
 البته تمام محدودیتها باید برای شرکتهای کارگزاری در حال فعالیت نیز اجرایی شود. همچنین باید از تمام شرکتهای کارگزاری دارای مجوز، تعهد عرضه قسمتی از سهام را در بازار سرمایه اخذ کرد که باعث شفافیت بیشتر صورت های مالی این صنعت و ایجاد رقابت و پاسخگویی بیشتر به جامعه سهامداران خواهد شد. در نهایت ضروری است با انجام رتبه بندی منظم در این صنعت و الزام شرکت‌های کارگزاری به رشد و توسعه، محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای در خصوص حجم فعالیت شرکت‌های کارگزاری که علاقه به توسعه ندارند اتخاذ شود و در صورت عدم تمکین، نسبت به ادغام آنها اقدام شود.

  • هفته نامه ۳۶۱ اطلاعات بورس، صفحه۲
کد خبر 414983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =