تامین مالی شهرداری‌ها از بازار سرمایه

بر اساس اعلام مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت، ۷۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای شهرداری شیراز و اصفهان منتشر و تامین مالی صورت گرفت.

به گزارش صدای بورس، با توجه به اقبال مردم از بورس، ارزش معاملات روزانه بورس از ۳۰ هزار میلیارد تومان هم گذشته است. ‌در این زمینه کارشناسان می‌گویند، شرکت‌ها با انتشار اوراق مختلف به جمع‌آوری نقدینگی برای تولید اقدام کنند.

با توجه به مجوز قانون بودجه ۹۹، ‌شهرداری‌ها نیز برای اجرای طرح‌های خود می‌توانند اوراق مشارکت منتشر و برای تامین مالی پروژه‌های خود تامین مالی کنند.

در این زمینه روح‌الله حسینی مقدم، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در مورد جزئیات این تامین مالی گفت: تامین نقدینگی در مورد اجرای سه طرح توسعه با انتشار اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اصفهان، دیروز سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹ صورت گرفت.

وی در ادامه با بیان این که انتشار اوراق مزبور با مشارکت تامین سرمایه بانک ملت و ضمانت بانک ملت صورت گرفته است، گفت: در مجموع اوراق مشارکتی بالغ بر ۷۳۰۰ میلیارد ریال برای این سه طرح توسعه منتشر و با موفقیت همراه شد.

حسینی مقدم در ادامه به تشریح جزئیات اوراق مشارکت شهرداری شیراز پرداخت و گفت: شهرداری شیراز به منظور اجرای خط دو قطار شهری این شهر، از محل بند (د) تبصره (۵) قانون بودجه کل کشور، اوراق مشارکت به ارزش سه هزار میلیارد ریال درخواست کرد. به این ترتیب موافقت اصولی انتشار این اوراق صادر شد که در بازار روز گذشته منتشر و انجام شد.

به گفته حسینی مقدم، نرخ سود سالانه اوراق مزبور ۱۸ درصد بوده که هر سه ماه یکبار پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در ادامه به تشریح اوراق منتشر شده برای تامین مالی شهرداری اصفهان پرداخت و عنوان کرد: بخشی دیگر از این اوراق نیز مربوط به تامین مالی شهرداری اصفهان بود. بر این اساس درخواست اخذ مجوز عملیات و ضمانت انتشار اوراق مشارکت شهرداری اصفهان به منظور اجرای فاز سوم خط دو قطار شهری این شهر به مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال صادر شد.

حسینی مقدم ادامه داد: این اوراق نیز از محل بند (د) تبصره (۵) قانون بودجه کل کشور، اوراق مشارکت مزبور با نرخ سود سالانه ۱۸ درصد منتشر شد.

وی به مرحله سوم اوراق منتشر شده در بازار دیروز اشاره کرد و گفت: مرحله سوم نیز مربوط به موافقت اصولی انتشار اوراق مشارکت شهرداری اصفهان به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد بود.

به گفته حسینی مقدم، عرضه اولیه تمامی این سه اوراق روز گذشته سه شنبه ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۹ با ضمانت بانک ملت و در شعب منتخب بانک ملت و به صورت الکترونیکی و با نام، از طریق سامانه مجاز سیما صورت گرفت که با موفقیت همراه شد.

وی در ادامه توضیح داد: مدت مشارکت این اوراق چهارساله و مقاطع پرداخت سود علی‌الحساب آن هر سه ماه یکبار است. تعهد پذیره‌نویسی این اوراق توسط تامین سرمایه بانک ملت انجام خواهد شد و از آنجا که این اوراق غیرقابل بازخرید در بازار پول هستند، معاملات ثانویه و انجام تعهدات بازارگردانی آن پس از گشایش نماد در بازار بورس یا فرابورس صورت خواهد پذیرفت.

یادآور می‌شود، تامین سرمایه بانک ملت از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون، کارنامه درخشانی در زمینه تامین مالی بنگاه‌های فعال اقتصادی از خود برجای گذاشته است. به طوری که در مدت ۴ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۴۷۳۰ میلیارد تومان اوراق منتشر کرده است. از این حجم اوراق، ۷۳۰ میلیارد تومان مربوط به انتشار اوراق مشارکت برای طرح‌های توسعه شهرداری شیراز و اصفهان بود. ۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به اوراق سلف فولاد مبارکه تعلق داشت که طی ۳ مرحله و در هر مرحله بالغ بر یک هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شد. یک هزار میلیارد تومان نیز تامین مالی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بوده که با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی پتروشیمی پارس صورت گرفت.

منبع: سنا

کد خبر 414889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =