۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷

تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال

سهم را بر چه مبنایی بخریم؟

محسن کرکه آبادی- مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه
سهم را بر چه مبنایی بخریم؟

در ابتدا باید بدانیم، علم تحلیل تکنیکال بر مبنای این است که نمودار قیمتی سهم، تمامی عوامل تاثیرگذار بر روی سهم را در خود لحاظ کرده و همیشه واکنش‌هایی که قبلا اتفاق افتاده است، تکرار می‌شوند. در مقابل تحلیل بنیادی بسیار ریشه‌ای و اساسی تمامی عوامل اثرگذار بر روی سودآوری سهم را بررسی می‌کند و در نهایت به پیش‌بینی ارزش ذاتی یا واقعی سهم بر اساس پتانسیل‌های موجود در آن می‌پردازد که بر پایه علم مالی و اقتصاد می‌پردازد.

صدای بورس- بدون شک بهترین استراتژی در شرایط عادی بازار سرمایه انتخاب سهم بر اساس تحلیل بنیادی آن، و تعیین محدوده ورود و خروج قیمتی همان سهم انتخاب شده برای کسب بالاترین بازدهی به همراه کمترین میزان ریسک است. اما در شرایط فعلی بازار سرمایه کشور چند وقتی است که به دلیل رشد بالای بازدهی تمامی سهم‌های بورسی و فرابورسی به نوعی نمودارهای قیمتی سهم‌ها از تحلیل پذیری خارج شده است و عوامل دیگری مانند اخبار، حمایت‌های دولت و هجمه نقدینگی جدیدی که به این بازار سرازیر شده، تعیین کننده صعود یا نزول قیمتی سهم‌ها هستند. همچنین در این شرایط با توجه به مفروضات قبلی که در چند سال اخیر برای تحلیل بنیادی سهم‌ها استفاده می‌شده مانند ارزندگی شرکت‌ها بر اساس نسبت قیمت بازاری به میزان سود هر سهم (P/E)، در حال حاضر اکثر سهم‌ها با آن مفروضات به نوعی بالاتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند، اما اگر همان مفروضات نیز به‌روزرسانی شود و دید تحلیل خود را بر اساس علم مالی و اقتصاد با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه گسترش و توسعه دهیم، درمی‌یابیم که همچنان سهم‌های ارزنده و پایین‌تر از ارزش ذاتی بر اساس سودآوری آتی وجود دارند و یا حتی بعضا سهم‌هایی نیز وجود دارد که حتی با به‌روز شدن مفروضات نیز بسیار بالاتر از ارزش ذاتی خود هستند.

پس با توجه به حساسیت بالای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی، بهتر است که در تحلیل‌ها وزن بسیار بیشتری به تحلیل بنیادی شرکت‌ها داده شود و در کنار آن نه تنها به پیگیری و بررسی اخبار مربوط به آن سهم بپردازیم، بلکه تمامی عوامل اقتصادی و سیاسی خرد و کلان جامعه را نیز مورد بررسی قرار دهیم، تا در صورت ادامه صعود بازار بتوان به بالاترین بازدهی رسید و در شرایط اصلاحی بازار نیز کمترین میزان ریسک و ضرر را متحمل شد.

کد خبر 414797

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بورس ایران سیاسی شده است!

    بورس ایران سیاسی شده است!

    یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی ارزندگی سهام از نظر بنیادی به چند عامل بستگی دارد که می‌تواند به سودآوری و جریانات نقد آتی و یا حجم دارایی‌هایشان بستگی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =