۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی به بورس بیایند

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی معتقد است،‌ برای رعایت عدالت و تحفظ ارزش سهام باید ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استان همزمان وارد بورس شوند تا حقی از کسی ضایع نشود.

به گزارش صدای بورس، اکبر حیدری در مورد آخرین وضعیت شرکـت‌های سرمایه‌گذاری استانی و این که چه زمانی وارد بورس می‌شوند، گفت: ما مطالبه‌گر هستیم که تکلیف شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان زودتر روشن شود، زیرا مراجعات زیادی از مردم به کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شود تا این شرکت‌ها سریع‌تر در بورس پذیرش شوند.

به گفته وی، بعد از ۲۹ خرداد ۹۹ یعنی پایان زمان انتخاب روش مستقیم و غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت باید پرتفوی سهام کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده بودند، به دارایی شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوطه منتقل می‌شد و این شرکت‌ها با برگزاری مجمع، سریعا افزایش سرمایه می‌دادند، اما علی‌رغم پیگیری ما و دو سه بار تغییر زمان برای برگزاری مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، این کار انجام نشده است.

وی گفت: در نهایت روز جمعه اعضای کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با آقای صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی جلسه برگزار کردند و در مورد تعداد سهام افراد مشمول و ارزش سهام آنها صحبت شد و قرار بر این بود که سهام این افراد به قیمت پایه ۱۰۰ تومان و به اندازه تعداد سهام آنها مشخص شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت:‌ در جلسه با رئیس سازمان خصوصی‌سازی پیش‌نویس برگزاری مجمع توسط ۲۰ شرکت سرمایه‌گذاری آماده شده بود که رونوشت آن تحویل رئیس سازمان خصوصی‌سازی داده شد، یعنی اینکه ما آماده‌ هستیم فرایند برگزاری مجمع و افزایش سرمایه صورت گیرد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سریع‌تر وارد بورس شوند. 

حیدری در مورد اینکه آیا نمایندگانی از کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز در جلسه شورای عالی بورس شرکت می‌کنند، اظهار داشت: فعلاً کسی از کانون سرمایه‌گذاری در جلسات شرکت نمی‌کند و انتظار این بود برای هماهنگی بیشتر یک نفر شرکت کند، اما در عین حال یکی از اعضای شورای عالی بورس آقای اسلامی بیدگلی با کانون در ارتباط است و مسائل را از طریق وی پیگیری می‌کنیم. البته اعتقاد داریم اعضای شورای عالی بورس هم دلسوز مردم هستند و منافع سهامداران عدالت در روش غیر مستقیم را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: همزمان باید چند فرایند به صورت موازی انجام شود و ما از مشاوران حرفه‌ای برای پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس استفاده می‌کنیم تا هر وقت پرتفوی سهام عدالت در روش غیر مستقیم مشخص شد، بلافاصله بدون فوت وقت مراحل پذیرش شرکت‌ها در بورس انجام شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد اینکه رئیس سازمان بورس گفته بود، اولین شرکت سرمایه‌گذاری استان شهریور وارد بورس می شود، گفت: ممکن است منظور ایشان شرکت هلدینگی که قرار است سهام شرکت غیر بورسی غیر عدالت در آن تجمیع شود، باشد. چون اعتقاد ما بر این است فرایند باید به نحوی مدیریت شود که سریع‌تر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس پذیرش شوند.

حیدری در مورد اینکه آیا امکان دارد همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی یکباره وارد بورس شوند و آیا سامانه‌های بورس کشش عرضه اولیه ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی را در یک روز دارد، افزود: به نظر من ورود شرکـ‌های سرمایه‌گذاری استان را در بورس باید از عرضه اولیه شرکت‌ها متفاوت دانست چون در بخش پذیرش سرمایه‌گذاری بورس بحث ارزش اولیه شرکت‌ها مطرح نیست و شرکت‌های استانی چون پرتفوی سهام آنها از پرتفوی سهام اعضای تشکیل می‌شود، بنابراین کشف قیمت در مورد آنها صدق نمی‌کند و قیمت سهام این شرکت‌ها مشخص است.

وی گفت: به نظر ما باید برای رعایت عدالت و تحفظ ارزش سهام باید ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استان همزمان وارد بورس شوند تا حقی از کسی ضایع نشود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همچنین در مورد هلدینگ مرکب از سهام ۱۳ شرکت غیر بورسی سهام عدالت عنوان کرد:‌این هلدینگ مرکب از سهام ۱۳ شرکت غیر بورسی است که هم برای مردمی که روش مستقیم انتخاب کرده و هم آنهایی که روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند که تعداد آنها در روش مستقیم ۱۹ میلیون نفر و روش غیر مستقیم ۳۰ میلیون نفر است باید این هلدینگ سریع‌تر وارد بورس شود.

حیدری اینکه کسانی که روش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند در واقع از فهرست اعضای شرکت تعاونی عدالت شهرستانی خارج شدند اما اکنون که بخشی از این افراد درخواست فروش ۳۰ درصد سهام عدالت را داده‌اند اما بانک‌ها و کارگزاری‌ها پاسخگوی آنها نیستند این افراد به ناچار در شهرستان‌ها به شرکت‌های تعاونی سهام عدالت مراجعه می‌کنند و مشکلات خود را از تعاونی‌ها پیگیری می‌کنند در حالیکه اطلاعات آنها از اختیار تعاونی سهام عدالت خارج شده است.

وی افزود: باید کارگزاری‌ها و شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی پاسخگوی این افراد باشند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد اینکه بحث دادن سهام عدالت به بازماندگان به کجا رسید، گفت: طبق قانون قرار بود سهام عدالت به ۶ دهک کم‌درآمد جامعه تخصیص پیدا کند و قرار نیست به همه افراد جامعه داده شود بنابراین آنهایی که جزو ۶ دهک بوده‌اند اما به هر دلیلی الان سهامدار عدالت نیستند که در سه دسته تقسیم می‌شوند یا برگه سهام عدالت را گرفته‌اند و به خاطر مغایرت اطلاعات بین شرکت‌های تعاونی سهام عدالت و سازمان خصوصی‌سازی اسامی آنها حذف شده یا دسته دوم کسانی که دعوتنامه سهام عدالت گرفته اند، اما مراحل ثبت‌نام آنها نهایی نشده و دسته سوم کسانی از ۶ دهک‌ کم‌ درآمد شناسایی نشدند و یا کسانی که به تازگی جزو ۶ دهک درآمدی قرار گرفته‌اند، اینها باید مشمول سهام عدالت شوند.

حیدری گفت: وقتی طرحی در مجلس مطرح می‌شود، نمایندگان حتماً این نکته را در نظر دارند که این طرح از محل اموال و دارایی‌های دولت که قابل شناسایی هست، اجرا شود و اقدامات قانونی برای دولت فراهم کنند وگرنه شورای نگهبان از تأیید این مصوبه خودداری می‌کند.

منبع: فارس

کد خبر 414778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =