۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴

 سازمان بورس حاضر است ایجاد کانون سهامداران جدید را بررسی کند؛

راه اندازی صندوق توسعه تامین مالی

باید قواعدی را به کار بست که نقدشوندگی در بازار سرمایه افزایش یابد
 راه اندازی صندوق توسعه تامین مالی

رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین نشست خبری خود با اشاره به محورهای کلیدی تمرکز سازمان بورس، به روشنگری در مورد مسائل متعددی پرداخت. از اهداف کلیدی رییس جدید سازمان بورس  که در جمع خبرنگاران مطرح شد می‌توان به افزایش نقدشوندگی، افزایش تامین مالی و شفافیت و همچنین توسعه زیرساخت‌های فناوری اشاره کرد.

حسن قالیباف اصل ،پس از گذشت چند ماه‌ از زمان نشستن بر کرسی ریاست سازمان بورس، هفته گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و نقش رسانه‌ها را در رونق گرفتن بازار سرمایه،  امری کلیدی برشمرد .  همچنین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار جلوگیری از موازی‌کاری و استفاده از پتانسیل‌ نهادهای مختلف بازار سرمایه  را یکی از اهداف مدیریتی خود اعلام کرد .

خروج از هیات پذیرش

 به گزارش خبرنگار ما ، حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس بیان داشت : نقش سازمان بورس باید نظارتی باشد و کارهایی با رنگ و بوی اجرایی را باید به نهادهای مربوطه واگذار کرد.  در همین راستا در جلساتی با مدیران  بورس‌ها و فرابورس دستورالعمل پذیرش اصلاح شد و به طور کلی  سازمان بورس از هیات پذیریش خارج شد.  البته بحث اجرایی در هیات پذیرش و واگذاری این معقوله به بورس و فرابورس دنبال خواهد شد.  همچنین در قانون دیده شده که سازمان در بازار سرمایه یک نهاد نظارتی است در نتیجه باید سازمان در همین راستا عمل کند.

عمل به تعهدات سهام شناورآزاد و ممتاز

سکاندار جدید سازمان بورس یکی از موضوعات کلیدی بازار سرمایه را  نقدشوندگی عنوان کرد و افزود : نقدشوندگی نسبت به گذشته از شرایط بهتری برخوردار است اما نباید به این میزان راضی شد باید قواعدی را به کار بست که نقدشوندگی در بازار سرمایه افزایش یابد.برای افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه سازمان بورس سه هدف اساسی را پیگیری می‌کند، افزایش سهام شناور آزاد، سهام ممتاز و صندوق توسعه تامین مالی از این موارد است..

قالیباف در ارتباط با افزایش سهام شناور آزاد گفت: در این خصوص شرکت‌ها باید تعهداتی که به بازار سرمایه داده‌اند را عمل کنند.در سال جاری سهام شناور آزاد شرکت‌ها با توجه به افزایش عرضه‌ها توسط دولت و سهامداران حقوقی  افزایش داشته است. همچنین مصوبه هیات مدیره سازمان بورس در خصوص سهام ممتاز نیز می‌تواند پتانسیل خوبی را در اختیار ناشران قرار دهد چرا که شرکت‌های متعددی به علت آن که دو یا سه گروه سهامدار را شامل می‌شوند و نسبت به از دست دادن صندلی‌های مدیریتی نگرانی‌هایی دارند نمی‌توانستند سهامشان را عرضه کنند؛بر این اساس  با لحاظ شدن سهام ممتاز در اساسنامه شرکت‌ها دست سهامدار عمده برای تامین مالی و عرضه باز گذاشته می‌شود.

تسهیل روند تامین مالی

بر اساس این گزارش ، یکی از رسالت‌ها و فلسفه وجودی بازار سرمایه، افزایش ظرفیت تامین مالی است که طبق گفته‌های رییس سازمان بورس این هدف مهم با  مصوبه دیگری در سازمان بورس عملی می‌شود. قالیباف  افزود : این سازمان صندوقی را تحت عنوان صندوق توسعه تامین مالی پیش‌بینی کرده است که مصوبات این صندوق مقرر و ابلاغ شده است.

این صندوق برای شرکت‌هایی که در بازار پذیرفته شده‌اند و دیگر نمی‌توان برای آن‌ها سهام ممتاز تعیین کرد، به آن‌ها کمک می‌کند که سهامدار عمده‌ای که نمی‌خواهد سهم خود را عرضه کند ولی نیاز به تامین مالی از طریق بازار داشته ، اقدام به تامین مالی کند.همچنین  شرکت‌ها می‌توانند  ۱۰تا ۳۰ درصد  از سهامش را در این صندوق قرار  دهند و یونیت‌های این صندوق را در بازار عرضه کنند.با این حساب هم حق رای برای انتخاب هیات مدیره را از دست نمی‌دهند. البته صندوق توسعه تامین مالی به شکل غیرمستقیم به سهام شناور آزاد بازار نیز کمک می‌کند.

امکان انتشار اوراق بدون ضامن

قالیباف به یکی دیگر از اقدامات سازمان در راستای رسالت تامین مالی در سال جدید اشاره کرد و گفت: امکان انتشار اوراق بدون ضامن با مصوبه جدید سازمان بورس فراهم شده است. این اقدام باعث می‌شود ریسک اوراق بهادار با درآمد ثابت در نظر گرفته شود علاوه بر این وجود  ارکانی که در گذشته موجب طولانی شدن و هزینه‌بر بودن فرآیند انتشار این اوراق می‌شد حذف شده است. این مصوبه باعث می‌شود که برای شرکت‌های سهامی عام و بخش خصوصی پتانسیلی  ایجاد شود که بتوانند از انتشار اوراق  با درآمد ثابت، تامین مالی کنند.

دولت و بانک‌ها توان تامین مالی ندارند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اراده نظام را در تامین مالی از طریق بازار سرمایه قوی دانست و افزود :  اراده نظام در این است که عمده تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام گیرد .

وی افزود : زمانی عمده سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت انجام می‌شد، زمانی نیز بانک‌ها اقدام به تامین مالی پروژه‌ها می‌کردند ، اما در شرایط فعلی نه دولت می‌تواند سرمایه گذاری کند و نه بانک‌ها توانایی تامین مالی به شکل سابق را دارند.در حال حاضر  برآورده کردن انتظار تامین مالی تولید و بنگاه‌های اقتصادی بر دوش بازار سرمایه است.

ارتقا سواد مالی و فرهنگ سرمایه‌گذاری

ارتقا جایگاه بین‌المللی بورس ایران و تطابق هر چه بیشتر با استانداردهای جهانی باعث برداشتن گام‌های جدید در جهت بین‌المللی شدن بازار سرمایه می‌شود که به گفته قالیباف علاوه بر این ارتقا سواد مالی و فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور نیز از اهداف کلیدی  سازمان بورس محسوب می‌شود. همچنین ارتقا سواد مالی با توجه به افزایش حضور مردم در بازار سرمایه از مواردی کلیدی است که به جد پیگیری می‌شود.

لایحه ارتقا نظام مالی در راه دولت و مجلس

قالیباف اصل با تاکید بر این موضوع که سازمان بورس متولی شفافیت در بازار سرمایه است گفت: ارتقا سلامت بازار، افزایش شفافیت، اصلاح و به روز کردن قوانین و مقرراتی که می‌تواند موجب تسهیل و کوتاه‌ شدن پروسه‌ها شود از دیگر اهداف مهم سازمان محسوب می‌شود. بر این اساس، لایحه  ارتقا نظام مالی نیزدر مرحله طی فرآیند دولت و مجلس  است. همچنین توسعه کمی و کیفی ابزارها و نهادهای مالی جزو موضوعات کلیدی مدنظر ما است.

تکیه بر آمار و یک‌ امتیاز مالیاتی

طبق گفته رییس سازمان بورس یکی از موضوعات مهم ایجاد زیرساخت‌های فنی مناسب برای بازار سرمایه است چرا که شاهد استقبال روز افزون مردم در این رابطه هستیم.قالیباف با اشاره به  افزایش ورود نوسهامداران ،جهش صدور کد بورسی ،جذب نقدینگی و غیره  به ارائه آمار متوسل شدو اعلام کرد: آمار ورود نقدینگی به بازار سرمایه نشان می‌دهد در  سال ۹۸ به میزان ۳۰‌ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد این بازار شد که در ۳ ماه ابتدایی امسال این رقم به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین مقایسه سه ماه ۹۹ با سال گذشته نشان می دهد که  ارزش معاملات کل سال ۹۸ ، رقم ۸۳۰ هزار میلیارد تومان بود که در حال حاضر به ۸۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد کدهای صادره در سال گذشته  ۸۲۰هزار کد بوده که در سه ماهه نخست امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد افزایش یافت .رییس سازمان بورس تاکید کرد: تسهیل ورود و پذیرش شرکت ها به بازار سرمایه در سطح کلان کشور مطرح و پیگیری شد تا شتاب  برای اینگونه شرکت ها ایجاد شود. البته یک‌ امتیاز مالیاتی نیز به شرکت ها داده می شود تا بتوانند تامین مالی آسان انجام دهند.

شفاف سازی برخی ابهامات آزادسازی سهام عدالت

قالیباف با تاکید بر سیاست‌های اصل۴۴ گفت: در ۱۰ سال گذشته حداقل ۳ ماموریت مهم به بازار سرمایه سپرده شده است؛ واگذاری در راستای اصل ۴۴ که عمده آن از طریق بازار سرمایه صورت گرفت  باعث شد فضای بازار تغییر  و  اندازه و عمق بازار بیشتر شود. به شکلی که بعد از اجرای قانون اصل ۴۴، بازار سرمایه با گذشته قابل قیاس نیست.  همچنین قابل معامله شدن و آزادسازی سهام عدالت پس از ۱۵ سال مایه افتخار و مباهات بازار سرمایه است، چراکه  افراد در تمام این سال‌ها حتی نمی‌توانستند دارایی خود را مشاهده کنند.

البته با توجه به ابهاماتی که در رابطه با روش‌های مستقیم و غیرمستقیم واگذاری سهام عدالت وجود دارد، قالیباف در تشریح این روش‌ها اظهار داشت : از ۴۹ میلیون و ۱۵۰هزار نفر مشمول سهام عدالت حدود ۱۸ میلیون نفر  روش مستقیم را انتخاب و تقریبا  ۷۰۰هزار نفر از این تعداد ۳۰ درصد از سهام خود را واگذار کرده‌اند . افرادی هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند  که سهام این شرکت‌ها نیز به تدریج در بازار سرمایه پذیرفته می‌شود و سهامشان قابلیت معامله پیدا خواهد کرد.

رییس سازمان بورس  با اشاره به اینکه سازوکار شرکت‌های استانی مشخص شده ، افزود : .با مشخص شدن اینکه چه کسانی روش مستقیم را انتخاب کردند،   پرتفوی باقیمانده نهایی می‌شود و  توسط سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ خواهد شد .شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که سبد داراییشان مشخص شد می‌توانند افزایش سرمایه‌ دهند. البته افزایش سرمایه این شرکت‌ها در اختیار سهامدارانی قرار می‌گیرد که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند.وی در مورد واگذاری ۳۰درصد از سهام سهامداری که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند افزود : با اینکه نگرانی‌هایی در رابطه با زیرساخت‌های فناوری در سامانه‌های معاملات و پس از معاملات وجود داشت اما این واگذاری به خوبی انجام گرفت.

ایجاد کانون سهامداران

رییس سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با کانون سهامداران حقیقی گفت: سازمان بورس حاضر است  ایجاد کانون سهامداران جدید را بررسی کند.راه‌اندازی کانون‌ها در بازارسرمایه به دموکراتیک اداره شدن بازارهای مالی،  افزایش پرسشگری و پاسخگویی و همچنین افزایش شفافیت در بازار کمک می‌کند اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت اینکه نباید وجود این کانون‌ها به ابزاری تبدیل شود که عده‌ای بتوانند در بازار انحصار ایجاد کنند.

بررسی وکالت‌ها ی غیر متعارف  و برخورد با تخلفات

 همچنین در واکنش به پرسش خبرنگاری که به موضوع اخذ وکالتنامه‌های غیررسمی و غیرمتعارف توسط هیئت مدیره شرکت سیمان مجد خواف اشاره کرد و پرسید، افرادی در یک شرکت سیمانی با هزار سهم وکالت ۳۰ درصد سهامداران را اخذ کردند و با سوء مدیریت خود شرکت را به سوی زیان‌دهی سوق دادند؛ آیا سازمان بورس به عنوان مدافع سهامداران جزء قصد ورود به پرونده سیمان مجد خواف و ابطال وکالتنامه‌های غیررسمی را ندارد، جمالی معاونت حقوقی سازمان بورس پاسخ داد: عده‌ای از سهامداران شکواییه‌ای را به سازمان بورس تسلیم کردند و این مورد خاص در دست بررسی است.

وی افزود: در مورد وکالتنامه‌ها قضیه از این قرار است که برخی از سهامداران به سهامداران دیگر برای اعمال رای نمایندگی دادند؛ پس برای این اقدام از منظر حقوقی ایرادی وارد نیست اما وظیفه هیئت رئیسه مجمع آن است که اعتبار وکالتنامه‌ها را چک کند که آیا تاریخ وکالت‌ها قابل استناد است و آیا در وکالت عادی، وکیل عزل شده یا خیر؛ بنابراین چنانچه سازمان بورس با تخلفاتی در این زمینه مواجه شود، قاطع برخورد خواهد کرد.پس از توضیحات جمالی، رئیس سازمان بورس نیز در ادامه گفت: سهامدار و سرمایه‌گذار باید مسئولیت‌های خودش را بپذیرد؛ اگر سهامدار وکالت بدهد و دچار ضرر و زیان شود، نمی‌تواند شکایت کند چون خودش وکالت داده است.قالیباف گفت: اگر سازمان بورس وارد بحث‌ وکالت‌ها می‌شود، برای این است که با تخلفات و اقدامات غیرقانونی برخورد کند.

تعدیل کارمزد ها در انتظار شورا

رییس سازمان بورس در مورد کاهش کارمزد کارگزاران اظهار داشت : طبق جلساتی که در سازمان بورس داشتیم به این نتیجه رسیده‌ایم که کارمزد کارگزاران باید کاهش پیدا کند، اما این چقدر و در چند مرحله در حال انجام است. میزان کارمزد در شورا تصمیم‌گیری می‌شود.

  • هفته نامه ۳۵۷ اطلاعات بورس، صفحه ۳
کد خبر 414295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =