۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

انتظار رشد سودآوری وجود دارد

رونق صف های خرید  

حسام بصیری ، کارشناس بازارسرمایه 
رونق صف های خرید  

شاخص با رشد بیش از ۱۲% هفته را به پایان رساند و از ۱.۱۵۰.۰۰۰ واحد عبور کرد. در میانه هفته،  بازار شاهد عرضه های سنگین تحت تاثیر شایعاتی در خصوص اخبار وضع مالیات عایدی بود که با تکذیب های متعدد روبرو شد و آرامش مجدد به بازار برگشت.

 صف خرید چند صد میلیونی
نگاه بازار به سهام های ETF دولت است. پالایشگاه ها در صدر توجه هستند و در عمده نمادها با صف خرید روبرو شدند. شتران در بازگشایی با صف خرید چند صد میلیونی روبرو شد. این سهم بیشترین سهام شناور را پس از ازادسازی عدالت دارد. نفت برنت به بیش از ۴۰ دلار رسید، در نتیجه انتظار رشد سودآوری وجود دارد. در عین حال، اسپرد محصولات پالایشی نیز مثبت شده است. پایان قرنطینه و تمدید توافق اوپک پلاس عامل موثری در این رشد بود. 

حجم بالای معاملات کالا
در گروه فلزی و معدنی، رشد قیمت مس عامل اصلی تقویت صف خرید در نماد فملی بود. شمش فولاد نیز با رشد ۱۰% روبرو شد و تا آستانه ۳۸۰ دلار رشد کرد. این موضوع در کنار رشد مناسب و حجم بالای معاملات در بورس کالا، سبب اقبال به نمادهای فولادی شده است. در این گروه انتظار تجدید ارزیابی در برخی نمادها وجود دارد. 
در گروه پتروشیمی، مهمترین رویداد در نماد مارون رخ داد و بلوک سهام عدالت با رقابت بیش از ۳۳% روبرو شد. این رشد سبب تشکیل صف خرید در نماد اصلی این شرکت نیز شد. 

صف خرید نماد های عمده بانکی 
در گروه بانکی، بانک ملت با اخبار انجام دو افزایش سرمایه پس از عرضه های سنگین و صف فروش، هفته را با صف خرید و قیمت بالای ۲ هزار تومان به پایان رساند. در بانک تجارت و بانک صادرات نیز شاهد صف خرید در پایان هفته بودیم. سایر گروه بانکی هم شاهد صف خرید در عمده نمادها بود. 

دو نماد آسیا و کاما با صف خرید تحت تاثیر برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی روبرو است. نمادهای دهدشت، ممسنی، کازرو به دلیل ابهام در افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران همچنان متوقف ماندند.

بازارهای جدید سیمانی 
گروه سیمانی به صف خرید سنگین روبرو شدند، شایعاتی در خصوص افزایش ۳۰% در این گروه شنیده می شود. در برخی از شرکت های صادراتی، قیمت کلینکر صادراتی از قیمت فروش داخلی فراتر رفته است و بازارهای جدیدی در شرق آسیا به مقاصد این شرکت ها اضافه شد.  

تحقق سود آوری 
بورس انرژی   هم در ۱۲ ماهه ، سود ۵۵۶ ریالی ساخته است و پی به ای این شرکت به حدود ۳۰۰ واحد رسیده است. غویتا خبر از تملک ۵۱% غنچه پرور داده است. کگهر سودآوری ۱۸۸۷ ریالی اعلام کرد که رشد ۹۳% داشته است. سود همراه اول بدون تغییر مانده و حتی اندکی کاهش داشته است. بیمه پارسیان سال مالی ۱۳۹۸ با رشد بیش از ۲۵% به پایان رساند.

نوسان بازار های جانبی 
 بر اساس این گزارش ، دلار آزاد هفته را با کاهش قیمت پشت سر گذاشت و به کمتر از ۱۷ هزار تومان رسید . دلار نیما با رشد روبرو شد و به ۱۵۶۰۰ تومان رسید. سکه به ۷.۵ میلیون تومان رسید. قیمت طلا به بالای ۱۷۰۰ دلار بازگشت و مس در آستانه ۵۷۰۰ دلار قرار گرفته و روی بیش از ۲۰۰۰ دلار رسید.

  • هفته نامه ۳۵۵ اطلاعات بورس، صفحه ۲
     
کد خبر 413962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =