رشد اقتصادی دو رقمی و تورم یک رقمی شد

رئیس جمهور در جلسه هیئت وزیران گفت: یک اقدام مهم در این دولت رساندن تورم ۴۰ به ۷ بود و رشد اقتصادی دو رقمی و تورم یک رقمی شد و این همان وعده‌ای بود که در دولت دادیم.

به گزارش صدای بورس، حسن روحانی در جلسه هیئت وزیران گفت: در چهارمین ماه مقابله همزمان با ویروس کرونا و تحریم هستیم، مردم در این مدت فشار زیادی از لحاظ اقتصادی بر زندگی داشتند اما در عین حال تاب‌آوری آنها در مقایسه با همه کشورهایی که فشار تحریم نداشتند و صرفا با مساله کرونا مواجه بودند زبانزد است و در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی افزود: همچنان سلامت مردم مساله اول است و در زمینه ویروس کرونا به دلیل بازگشایی‌هایی که انجام گرفته در طول ۲ ماه گذشته به‌شکل طبیعی باید با احتیاطات و خودمراقبتی بیشتر بتوانیم برابر خطرات احتمالی این ویروس مقابله کنیم. از آغاز این مبارزه تا هفته‌های پیش به استثنای چند استان به مهار کرونا رسیدیم که البته در این چند استان تلاش مضاعف صورت گرفته تا از وضعیت قرمز خارج شود و شرایط مناسبی برای مردم به وجود بیاید.

افزایش بیماران کرونا به دلیل افزایش آزمایش‌ها

رئیس جمهور ادامه داد: روشن است که نه کرونا پایان یافته و نه تابستان و گرمای هوا می‌تواند نسبت به این ویروس تاثیرگذار باشد. بنابراین ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت کشور، بهداشت، صنعت، دادگستری و اصناف نظارت کنند و دقت به عمل آورند چرا که بازگشایی‌ها از آغاز مشروط به این بود که همه مردم به دستورالعمل‌ها توجه کنند.

روحانی به افزایش بیماران اشاره و عنوان کرد: البته این افزایش که در هفته‌های اخیر شاهد هستیم، مربوط به اضافه کردن آزمایش‌ها است یعنی امروز آزمایش زیادی انجام می‌گیرد که به طور طبیعی شناسایی بیمار هم بیشتر می‌شود که این جنبه منفی ندارد. مردم نگران نباشند چرا که وقتی زودتر تشخیص می‌دهیم به مرحله بستری نمی‌رسد.

وی توانمندی وزارت بهداشت و درمان را بسیار بالاتر از فشار این ویروس ارزیابی کرد و گفت: در شرایط فعلی به غیر از بخش تحول سلامت کارهای دیگری هم انجام می‌دهیم یعنی برای یافتن درمان و واکسن این ویروس و نیازمندی‌ها از لحاظ بهداشت و درمان، بخش‌های تولیدی به‌خصوص دانش بنیان‌ها تلاش خوبی انجام دادند که در این زمینه حتی در بعضی بخش‌ها صادرکننده هستیم. در تماس با سران کشورها برخی متقاضی صادرات امکانات ضدعفونی و بهداشتی هستند که البته این کار را انجام می‌دهیم.

راهی جز تغییر سبک زندگی نداریم

این مقام مسئول خطاب به وزارت آموزش و پرورش گفت: از آموزش و پروش می‌خواهم در ایام تابستانی که دانش‌آموزان فراغت دارند از این فرصت و امکانات هم برای تکمیل آموزش‌های سال گذشته، هم پر کردن ساعات فراغت آنها و هم افزایش خودمراقبتی آنها را در شرایط فعلی استفاده کنند. تغییر سبک زندگی در دوران شیوع کرونا ضروری است راهی نداریم جز آنکه سبک زندگی را عوض کنیم یعنی تا زمانی که این ویروس وجود دارد و تا وقتی که به واکسن مطمئنی برسیم، راه دومی نداریم. بازگشایی‌ها باید به تدریج انجام شود. این هفته و هفته دیگر بازگشایی‌هایی داریم که باید قدم به قدم انجام شود اما راه‌حل نهایی تغییر سبک زندگی است.

دولت وارد حاشیه‌سازی‌ها نمی‌شود

روحانی با بیان اینکه همه باید توجه کنند که در چه شرایطی کشور را مدیریت می‌کنیم، ادامه داد: دولت در حاشیه‌سازی‌ها وارد نشده و ۱۴ ماه فرصت دارد. در این مدت باید همه توان را برای حل مشکلات و رفاه مردم و تکمیل طرح‌های نیمه تمام بگذاریم. درآمد در شرایط فوق‌العاده تحریم‌ ۵۰ هزار میلیارد تومان کمتر شده و کل بودجه سال جاری ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است. ۵۰ هزار میلیارد یعنی دو برابر بودجه سال گذشته و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری بیشتر. هر دولتی در دنیا در این شرایط به زانو درمی‌آمد اما مردم ایستادگی کرده، قوای دیگر همکاری کردند، دولت در میدان بود و رهبری حمایت و کمک کردند.

رشد اقتصادی منفی ۸ را به مثبت ۱۴ رساندیم

وی تصریح کرد: اگر چه شرایط برای مردم سخت‌تر شده و به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم آنگونه که باید ادامه دهیم اما در این شرایط، رشد اقتصادی را از منفی ۸ به مثبت ۱۴ رساندیم یعنی در سال ۹۱ رشد اقتصادی منهای ۸ بود که در سال ۹۵ به اضافه ۱۴ شد . یک اقدام مهم در این دولت رساندن تورم ۴۰ به ۷ بود و رشد اقتصادی دو رقمی و تورم یک رقمی شد و این همان وعده‌ای بود که در دولت دادیم. امروز با یک شرایط ویژه ای روبه‌رو هستیم که باید مدنظر قرار بگیرد با این حال مستمری افراد کم درآمد ۹ برابر شده است.

آمریکا از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران عصبانی و به‌دنبال توطئه است

رئیس جمهور افزود: آمریکایی‌ها با ادامه سیاست فشار باز هم به دنبال توطئه هستند، و چون ایران در هفته‌های آینده و در مهرماه به نقطه‌ای می‌رسید که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ همه تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود از هم اکنون نسبت به آن روز مهم و بلند برای تاریخ دفاعی ایران عصبانی هستند و به دنبال تدوبن قطعنامه و ارسال به شورای امنیت سازمان ملل هستند. از چهار کشور عضو دائم شورای امنیت توقع داریم در برابر این توطئه آمریکایی‌ها به دلیل منافع و ثبات جهان ایستادگی کنند.

قدرت دفاعی را توسعه خواهیم داد

روحانی تاکید کرد: مطمئن هستیم انواع توطئه‌هایی که تا امروز آمریکا داشته منجر به شکست شده و در این توطئه هم به موفقیت نمی‌رسد و با همه توان، توانمندی دفاعی را بالا می‌بریم. در شرایط سخت تحریم بهترین سیستم‌های پدافند هوایی را طراحی کردیم و با همین سیستم پدافند ایرانی پهپاد آمریکایی را زدیم بنابراین قدرت دفاعی را توسعه خواهیم داد. مردم بدانند در زمینه اقتصادی دولت همه تلاش را برای کم کردن فشار بر مردم به کار خواهد گرفت.

وی گفت: در جلسه امروز هیئت دولت، رئیس بانک مرکزی ۲ آمار داد که مثبت بود و نشان می‌دهد حرکت درست است. یکی مربوط به ۳ ماهه چهارم سال ۹۸ بود که کارگاه‌های بزرگ صنعتی رشد ۱۰.۵ درصدی داشتند که رشد قابل ملاحظه‌ای است که البته اگر کل سال را هم درنظر بگیریم رشد ۱.۹ دهم بوده است که بسیار مهم است. امیدوارم رشد اقتصادی سال ۹۸ با وجود تحریم و کرونا مثبت باشد که البته در ماه‌های آینده روشن می‌شود. علائم و نشانه‌ها این است که رشد اقتصادی بدون نفت نیز منفی نبوده و مثبت خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: در زمینه کاهش تورم در مساله شاخص بهای تولید علامت خوبی را مشاهده می‌کنیم و در ماه اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال قبل که نقطه به نقطه حساب کنیم ۱۶ درصد است یعنی کاهش تورم و این نوید این است که در ماه‌های بعدی در مقام عمل در زمینه مصرف‌کننده هم شاهد همین شرایط باشیم. بنابراین هم به آینده امیدواریم و هم، همه توان را برای کاهش فشار بر مردم خواهیم گذاشت.

کد خبر 413939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =