بانک جهانی: ایران به مدار رشد بازمی‌گردد

بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که امسال جهان در عمیق‌ترین رکود ۸۰ سال اخیر فرو برود.​​​ اقتصاد ایران نیز از رکود جهانی و روند منفی اقتصادها، در امان نیست اما در سال ۲۰۲۱، نرخ رشد اقتصادی ایران مثبت ۲.۱ درصد پیش‌بینی شده است.

به گزارش صدای بورس، «عالم‌گیری کووید-۱۹ با سرعت هشدار دهنده‌ای در حال گسترش است. میلیون‌ها نفر آلوده شده‌اند و فعالیت‌های اقتصادی تقریبا متوقف شده است. از آن‌جایی که تلفات انسانی در حال افزایش است، وضعیت ویران اقتصادی کاملا مشهود است. این بزرگترین شوک اقتصادی است که جهان در دهه‌های اخیر تجربه کرده است.» بانک جهانی با این مقدمه، خبر از کوچک شدن ۵.۲ درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ داده است.

بانک جهانی بخش‌های جدید گزارش چشم‌انداز رشد اقتصادی را امروز(سه‌شنبه) منتشر کرد. با وجود آنکه بسیاری از کشورها قرنطینه را لغو کرده و فعالیت‌های اقتصادی را از سر گرفته‌اند، بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که امسال جهان در عمیق‌ترین رکود ۸۰ سال اخیر فرو برود.

بهبود رشد اقتصادی ایران با وجود بحران کرونا 

​​​اقتصاد ایران نیز از رکود جهانی و روند منفی اقتصادها، در امان نیست. رشد اقتصادی ایران امسال منفی ۵.۳ درصد خواهد بود. اما نکته مهم آن است که با وجود تمام چالش‌های سخت امسال، وضعیت اقتصاد ایران نسبت به سال گذشته بهتر است. بانک جهانی رشد سال ۲۰۱۹ اقتصاد ایران را منفی ۸.۲ درصد برآورد کرده بود.

بر اساس تحلیل بانک جهانی، دلیل اصلی رشد اقتصادی ایران در سال جاری کاهش مصارف داخلی و فشار وارد شده به بخش خدمات، مانند گردشگری، به دلیل شیوع کرونا خواهد بود.

بانک جهانی با تاکید بر روند کاهشی تورم در خاورمیانه می‌نویسد: «ایران یکی از کشورهایی است که نرخ تورم آن با روند نزولی، در ماه های اخیر در محدوده ۲۰ درصدی نوسان داشته است. کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به انجام فعالیت‌های جدید در شرایط کنونی، بخش مالی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا را تحت تاثیر قرار داده است.»

تحلیل بانک جهانی نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۰، آخرین سال با نرخ رشد اقتصادی منفی در ایران است. در سال ۲۰۲۱، نرخ رشد اقتصادی ایران مثبت ۲.۱ درصد پیش‌بینی شده است.

از شرق تا غرب جهان در رکود سهمگین

کاهش شدید تولید ناخالص جهانی، در شرایطی اتفاق می‌افتد که سیاست‌های حمایتی پولی و مالی گسترده‌ای از طرف دولت‌ها در تمام جهان به کار گرفته شده است. تریلیون‌ها دلار پول برای کمک به کسب‌وکارها، حفظ توان خرید مصرف‌کننده‌ها و حفظ عملکرد بازارهای مالی به اقتصادها تزدریق شده است. اما با این وجود، اقتصادها در تمام جهان در رکودی بسیار شدید به سر می‌برند و حتی اوضاع برای اقتصادهای توسعه‌یافته، سخت‌تر از دیگر گروه‌هاست. بر اساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد گروه کشورهای توسعه‌یافته امسال منفی ۷ درصد می‌شود.  

بدترین عملکرد اقتصادی امسال، در ناحیه یورو اتفاق می‌افتد. رشد اقتصادی این منطقه در پایان سال ۲۰۲۰، منفی ۹.۱ درصد خواهد بود. اقتصاد آمریکا نیز با رشد منفی ۶.۱  درصدی مواجه خواهد شد.

«چین» تنها اقتصاد بزرگ جهان است که امسال رشد مثبت خواهد داشت. رشد اقتصادی این کشور که منشا ویروس کروناست، مثبت یک درصد خواهد بود. البته این رقم کاهش بسیار شدیدی نسبت به رشد ۶.۱ درصدی اقتصاد چین در سال ۲۰۱۹ به حساب می‌آید.

بر اساس گزارش بانک جهانی، تمام مناطق جهان با افت شدید رشد مواجه هستند. رشد اقتصادی شرق آسیا و اقیانوسیه منفی نیم درصد؛ جنوب آسیا منفی ۲.۷ درصد، خاورمیانه و شمال آفریقا منفی ۴.۲ درصد؛ اروپا و آسیای مرکزی منفی ۴.۷ درصد، آمریکای لاتین منفی ۷.۲ درصد و جنوب صحرای آفریقا منفی ۲.۸ درصد خواهد بود.

بانک جهانی می‌نویسد: «این رکودها، سال‌ها پیشرفت به سمت اهداف توسعه را معکوس می‌کند و ده‌ها میلیون نفر را به فقر شدید می‌کشاند.»

منبع : ایرنا

کد خبر 413880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =