تبدیل سرمایه‌های مردم به مسکن از طریق بورس

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: ورود مسکن به بازار بورس باعث می‌شود تا سرمایه‌های مردم از طریق بورس تبدیل به مسکن شود، البته این کار سختی است و محل به محل و ساختمان به ساختمان متفاوت است.

به گزارش صدای بورس، وزیر راه و شهرسازی در خصوص ورود مسکن به بورس توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مردم به دلیل این که ارزش پولشان را حفظ کنند آن را به زمین و خانه تبدیل می‌کنند و این امر باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. ورود مسکن به بازار بورس باعث می‌شود تا سرمایه‌های مردم از طریق بورس تبدیل به مسکن شود، البته این کار سختی است و محل به محل و ساختمان به ساختمان متفاوت است.

او با بیان این که این طرح، پروژه محور است، افزود: اولین بار  نیز خود معاونت بورس این موضوع را مطرح کرد و قرار است ساز و کار آن از طریق بورس مشخص شود این امر می‌تواند نقدینگی را در اختیار ساخت و ساز مسکن قرار دهد.

اسلامی با بیان این که در بخش مسکن سه اقدام به شکل همزمان انجام می‌شود، در این باره توضیح داد: اولین اقدام شناسایی کسانی است که فاقد مسکن‌اند، در مرحله اول،  ثبت‌نام به اندازه زمینی که پیش‌بینی کرده بودیم انجام شد. در برخی مناطق در عرض یک ربع سایت بسته شد. در مرحله دوم این نقص را برطرف کرده و ثبت‌نام به شکل باز انجام شد که در این مرحله یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند، بعد از انجام غربالگری ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند و تمام این افراد خانه‌دار خواهند شد.

او افزود: کار دوم، راه‌اندازی سامانه جامع املاک و اسکان است که در بهمن ماه سال گذشته از آن رونمایی شد و آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دادیم، این سازمان می‌تواند بعد از رفع مشکلات موجود قانون مالیات از خانه‌های خالی را اجرایی کند که این امر به تحریک بازار و افزایش عرضه کمک می‌کند.

اسلامی با شاره به سومین اقدام در حوزه مسکن گفت: اقدام سوم که مکمل دو اقدام قبلی به شمار می‌رود، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شهروندان در ساخت مسکن است. به این شکل که هر شخص زمین یا خانه نیمه‌کاره دارد، می‌تواند در طرح اقدام ملی مشارکت کند. خوشبختانه در برخی استان‌ها استقبال خوبی از این موضوع شده است.

او درباره تسهیلات بانکی نیز توضیح داد و گفت: بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، بانک‌ها موظفند  ۲۰ درصد سقف تسهیلات را به سازنده ارائه کنند. بر این اساس، سازنده ۸۰ درصد پول مورد نیاز ساخت و ساز را دریافت می‌کند و مجتمع‌های ساخته‌شده، قابل فروش به متقاضیان است. به این ترتیب یک جریان مولد برای ساخت مسکن ایجاد شده که باید پایدار شود.

 او با بیان این که این پروژه مربوط به دهک‌های یک تا ۷ است، تصریح کرد: ساخت انواع خانه در این پروژه تعریف شده و برای دهک‌های یک و دو نیز با تمام سازمان‌های حمایتی تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و ساخت ۲۰۰ هزار واحد برای این دهک‌ها هدف‌گذاری شده است. شناسایی این افراد شروع شده و وام‌های کم‌بهره و بلاعوض در اختیار آنها گذاشته می‌شود تا بتوانند خانه‌دار شوند.

منبع: اقتصاد انلاین

کد خبر 413874

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کاهش قیمت مسکن در سه ماهه آخر ۹۹

    کاهش قیمت مسکن در سه ماهه آخر ۹۹

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فرصت ۲ ماهه مردم برای ثبت املاک مسکونی خود در سامانه املاک و اسکان گفت: در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹ عرضه خانه برای فروش فوق العاده زیاد شده و تحت تاثیر آن قیمت مسکن کاهش داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =