۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

فشار بر بازار و امکان رشد قیمتی

باقر خادمی، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری فارابی
فشار بر بازار و امکان رشد قیمتی

در خصوص علت محقق نشدن استقبال مد نظر از واگذاری‌های دولتی در قالب صندوق‌های  ETF گفت : مردم خیلی به صندوق‌های ETF اعتماد نکردند .

در واقع با مشخص بودن اینکه چه سهم‌هایی در این صندوق‌ها وجود دارد خرید مستقیم این سهم‌ها و آزاد بودن شخص برای خرید و فروش آن‌ها بدون محدودیت زمانی در شرایط فعلی رونق بازار،  یکی از دلایل مهم ترجیح خرید مستقیم سهام به جای صندوق‌ها است.

البته موضوع مهم  این است که دولت  سهم‌های مورد نظر در این صندوق را بالا می برد و به رشد آنها کمک می‌کند تا این که مردم با توجه به پایین بودن قیمت سهم‌ها در صندوق‌هایETF  به سمت خرید این صندوق‌ها بروند.به همین دلیل ممکن است که شاهد رشد قیمتی  سهم‌های این صندوق‎ها باشیم.

خادمی تصریح کرد : دولت از یک طرف سعی کرده با  تخفیف  ۲۰درصدی خود  برای خرید این صندوق‌ها جذابیت ایجاد کند ولی از طرف دیگر، حق خرید و فروش را تا دو ماه پس از آن از خریدار گرفته است.

وی گفت : باید این نکته را در نظر بگیریم که  محدودیت زمانی جذابیت تخفیف را تحت‌الشعاع قرار داد. البته اگر سهام به سرعت آزاد شود همه تمایل به فروش آن خواهند داشت حتی اگر ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد هم قصد فروش داشته باشند این میزان فروش قابل توجه است و به بازار فشار وارد می‌شود.با این حساب هدف دولت در مورد  رشد بازار نیز قاعدتاً تحت تاثیر قرار می‌گیرد به همین دلیل است که گفته می‌شود تا دو ماه نباید سهام فروخته شود.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی پیشنهاد داد: بهترین راهکار برداشته شدن محدوده زمانی   و فروش   پلکانی است تا علاوه بر  جلوگیری از ایجاد  آشفتگی در بازار،جذابیت خرید این صندوق‌ها برای مردم بیشتر ‌شود.

  • هفته نامه ۳۵۳ اطلاعات بورس، صفحه ۴
کد خبر 413674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =