۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲

مبهم بودن زوایای مختلف

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه
مبهم بودن زوایای مختلف

مبهم بودن زوایای مختلفعلت تمایل نداشتن چندان مردم به خرید صندوق‌ها ی ETF را در دسترس نبودن اطلاعات کافی  و بیگانه بودن این صندوق‌ها برای مردم دانست و گفت: مردم برداشت شفاف و روشنی از این صندوق‌ها ندارند علاوه بر آن از حقوقی که پس از خرید این یونیت‌ها برای آنها حاصل می‌شود، بی خبرند.

وی افزود : وقتی مقایسه کنیم متوجه می‎شویم که  خرید سهام  نسبت به این صندوق‌ها برای مردم شناخته شده‌تر است و  منافع خرید سهم، تعهدات و مسئولیت ناشران برای مردم  مشخص است اما در مورد صندوق‌ها چنین نیست. البته لازم بود که اطلاع‌رسانی خیلی گسترده‌تری در این زمینه صورت گیرد و مزیت‌های بیشتری در مورد مزیت‌ این  صندوق‌ها و روش های خرید و فروش  واحدهای این صندوق برای دارندگان آن روشن شود.

رضا پور با اشاره به مبهم بودن زوایای مختلف این واگذاری بیان داشت : ابهامات زیادی در رابطه با واگذاری این صندوق‌ها وجود دارد که از این موارد می‌توان به مواردی نظیر زمان‌بندی برداشت و واریز وجهی که افراد برای خرید می‌پردازند،عمر این صندوق‌ها، نحوه مدیریت، نحوه اعمال نظر یونیت‌داران و تصمیم‌گیریشان برای خرید و فروش این  یونیت‌ها، روش خرید و فروش و غیره اشاره داشت .  

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این روش مزیت‌های بسیاری برای سهامدار وجود دارد به علاوه به جای خرید یک سهم، سبدی از سهم‌های مختلف برای سهامدار خریداری می‌شود که می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. اما به دلیل پیش بینی  حضورغیر فعالانه  این صندوق‌ها در بازار ، نبود برنامه ریزی  برای استفاده از نوسانات بازاردر معاملات این سهم‌ها و به  دلیل داشتن محدودیت‌ها ممکن است که برای افراد مطلوب به نظر نرسد.

رضاپور در خصوص  مزیت‌های این صندوق‌ها تاکید کرد  : NAV که برای افراد سرمایه‌گذار بر اساس آن صدور واحد های صندوق انجام خواهد شد ،۲۰درصد بیشتراز متوسط مقدار اعلام شده است. این موضوع نسبت به بازارسهام شرایط جذاب‌تری را به لحاظ ارزشمندی سهام‌هایی که در بر می‌گیرد برای مردم ایجاد می‌کند.

  • هفته نامه ۳۵۳ اطلاعات بورس، صفحه ۴
کد خبر 413672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =