۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
پرداخت سود سهام با سامانه سجام

دریافت سود سهام همواره یکی از دغدغه های سهامداران بوده است. به ویژه آنها که آشنایی چندانی با سازوکار تقسیم سود مجامع و زمان بندی آن ندارند. یکی از دلایل راه اندازی سامانه سجام، رفع این دغدغه ها بوده است.

به گزارش صدای بورس، امروزه تقریبا در تمامی بورس های جهان از روش متمرکز برای پرداخت سود مجامع بورسی استفاده می شود. حسین زمانی، کارشناس بازار سرمایه در این باره می گوید: در ایران تا قبل از راه اندازی سامانه سجام، پرداخت سود به روش های متفاوتی انجام می شد. به این صورت که، پس از تشکیل مجمع عمومی عادی، قسمتی از سود هر سهم (EPS) بین سهامداران تقسیم می شد. سپس سرمایه گذاران می توانستند مطابق با اعلامیه ای که در سایت کدال (codal.ir) منتشر می شد، با استفاده از یکی از روش های زیر سود خود را دریافت کنند:

۱-  شماره حساب خود را از طریق ایمیل ارسال کنند تا سود تقسیمی به حساب آنها واریز شود.

۲-  یک بانک به سرمایه گذار معرفی می شد تا وی با مراجعه به بانک مذکور در تاریخ اعلام شده و ارائه کارت ملی و کد بورسی خود، سود تقسیمی مقرر را دریافت کند.

مشکل این روش ها زمانی بود که سرمایه گذار به تاریخ مجمع توجه نکند یا تاریخ پرداخت سود تا زمان سرمایه گذاری وی فاصله زیادی داشته باشد و فراموش کند که سود تقسیمی را دریافت کند. یا نیاز باشد برای افتتاح حساب به بانک های متفاوتی مراجعه کند و به این ترتیب هزینه ای به او تحمیل شود.

با راه اندازی سامانه سجام، این روند تغییر کرد. هم اکنون وجوه مربوط به هر سهمی که شما با آن به مجمع می روید و درخواست سود تقسیمی برای آن سهم می کنید، در تاریخ مشخص شده از سوی شرکت، به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز می شود. سپس این شرکت وجوه مذکور را به حساب هایی که سرمایه گذاران در سایت سجام معرفی کرده اند، واریز می کند. به این ترتیب سود بسیار سریع تر و کم دردسرتر و به طور خودکار به واسطه سامانه جامع سجام به حساب سرمایه گذاران واریز می شود. 

حال پرسشی که بسیاری از سهامداران مطرح می کنند، این است که سامانه سجام تا چه حد در پرداخت سود مجامع موفق بوده است؟ و پاسخ، هیچ است. بر این اساس، کمپینی تحت عنوان « حمایت واریز سود مجامع بورس توسط سامانه سجام» برای حمایت از پرداخت سود سهام شرکت های بورسی از طریق سامانه سجام به دست برخی فعالان بازار سهام راه اندازی شده است.

در این کمپین گفته شده است: یکی از دلایل تاسیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سجام، واریز سود مجامع به حساب سهامداران مشمول بوده است و به همین علت، شماره شبا بانکی نیز از سهامداران دریافت شده اما متاسفانه تنها چیزی که تاکنون به آن توجه نشده، همین مطلب بوده است.
با توجه به اینکه هر یک از شرکت های بورسی روش خاصی جهت پرداخت سود انتخاب و بانک‌های متفاوتی جهت دریافت سود مجامع معرفی می‌کنند، همچنین از آنجا که رقم برخی از سودها آنقدر کم و بی‌ارزش است که سهامدار برای دریافت آن به بانک مراجعه نمی‌کند و سود مجامعی که باید به جیب سهامدار می‌رفت، به جیب شرکت می‌رود و شرکت‌ها از همین سودهای ناچیز پول هنگفتی به جیب می‌زنند، بنابراین با توجه به رسالت اصلی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه جهت پرداخت سود مجامع درخواست رسیدگی هرچه سریع‌تر به این موضوع را از سازمان‌های مربوطه و همچنین مجلس شورای اسلامی درخواست داریم.

برای پیوستن به این کمپین، به نشانی زیرمراجعه کنید:

https://www.farsnews.ir/my/c/۲۶۰۶۶

کد خبر 413595

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =