۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲

تبلیغ واهی قابل مجازات است

مصطفی رجبی - وکیل دادگستری
تبلیغ واهی قابل مجازات است

تبلیغات ابزاری است برای معرفی و به فراخور نوع تبلیغ، حسب مورد، ترغیب جهت خرید یک محصول و یا خرید سهام شرکت؛ تبلیغات در عرصه تجارت و رقابت از اصول مهم محسوب می‌شود.

صدای بورس- تبلیغات با روش‌های منحصر به فرد توام با علائم مخصوص می‌تواند از مصادیق برندینگ و لوگو باشد.

ممکن است تبلیغات در مورد یک شرکت با واقعیت‌های شرکت همخوانی نداشته باشد. ترغیب به خرید سهام شرکت از طریق تبلیغات اغواکننده و بدون بررسی و پژوهش موجب ضرر مادی برای خریداران سهام خواهد شد. گاهی تبلیغ جهت پنهان نمودن واقعیت‌های شرکتی است که اتفاقا ورشکسته است.

تبلیغ همراه با حیله و تقلب، فریب به داشتن اموال و اختیارات واهی و امیدوار نمودن به امور غیرواقع از مصادیق کلاهبرداری محسوب می‌شود و دارای وصف کیفری است و در صورت وجود سایر شرایط مورد نظر قانونگذار و اعلام شکایت از سوی شاکی مربوطه قابل تعقیب و مجازات است. در حال حاضر با عنایت به ماده ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی شخص حقوقی نیز دارای مسئولیت کیفری است.

در زمان حاضر هر نوع فعالیت بورسی، خصوصا خرید و فروش سهام شرکت‌ها باید با تحقیق، مشورت و آشنایی با شرایط بورس صورت پذیرد و خرید سهم  بخاطر تبلیغات نتیجه‌ای به جز ضرر نخواهد داشت. ممکن است متقاضیان خرید، سهام شرکتی را بخرند که آن سهام ارزش واقعی‌اش بسیار کمتر از میزان خریداری شده باشد. در نتیجه اینکه حضور در بورس و فعالیت در آن بدون آشنایی با مقررات و شرایط و کسب اطلاع واقعی از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در آن و خرید بر پایه تبلیغات که ممکن است فریبنده هم باشد، رفتار صحیحی نیست و بی توجهی به موارد پیش‌گفته نتیجه‌ای به جز ضرر و خسران برای خریدار و فروشنده سهم نخواهد داشت. همانگونه که گفته شد، در صورت تحقق شرایط مورد نظر قانونگذار و اعلام شکایت از سوی شاکی مربوطه، این موضوع قابل تعقیب و مجازات است.

کد خبر 413486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =