۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

تمرکز بر جذب سرمایه‌های ریسک‌گریز مد نظر است

سوددهی مطلوب نخستین سبدگردان کشور

سجاد یزدانی ، کارشناس سامانه رسام (اطلاعات مالی پارت)
سوددهی مطلوب نخستین سبدگردان کشور

گروه خدمات بازارسرمایه کاریزما به‌عنوان یک شرکت هلدینگ مالی در تابستان ۱۳۹۷ تاسیس و مجوز فعالیت خود را دریافت کرد. این شرکت دارای سه شرکت زیرمجموعه با نام‌های شرکت سبدگردان کاریزما، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما و شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما است.

سبدگردان کاریزما را می‌توان نخستین شرکت سبدگردان کشور دانست که در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و به‌عنوان یکی از مجموعه‌های خوش‌نام بازارسرمایه کشور مشغول به کار است. این شرکت در حال حاضر مدیریت ۷ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

سیر صعودی رشد خالص ارزش دارایی‌ها

 دو صندوق از هفت صندوق سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی مشغول به فعالیت‌اند. خالص ارزش دارایی‌های صندوق مشترک کاریزما با رشدی ۴۵۸ درصدی در یک‌سال گذشته به سطح ۱۳۶۰ میلیارد ریال نزدیک شده است. این صندوق ۸۵ درصد از سبد خود را به بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» اختصاص داده و موفق شده در یک‌سال اخیر ۳۴۴ درصد بازدهی کسب کند. صندوق قابل‌معامله سپهر کاریزما نیز رشدی ۸۲۲ درصدی خالص ارزش دارایی‌ها را در یک‌سال اخیر تجربه کرده و با ریسک‌پذیری بیشتری نسبت به صندوق مشترک کاریزما، سهمی ۹۴ درصدی را به بازار سهام و به‌خصوص گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» اختصاص داده که حاصل این استراتژی تحقق بازدهی ۳۶۷ درصدی در یک‌سال گذشته و قرارگرفتن در جمع پربازده‌ترین صندوق‌های سهامی ایران بوده است.

پربازده‌ترین صندوق بادرآمدثابت نیکوکاری

چهار صندوق از هفت صندوق این شرکت در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، در گروه صندوق‌های بادرآمدثابت (اعم از نیکوکاری و قابل‌معامله و ...) مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند. دو صندوق بادرآمدثابت کمند و کاریزما، در یک‌سال اخیر حدود ۲۳ درصد بازدهی کسب کرده‌اند که این رقم به نسبت سود سپرده بانکی و همچنین عملکرد برخی صندوق‌های بادرآمدثابت دیگر، بالاتر بوده است. صندوق قابل‌معامله با درآمد ثابت کمند با خالص ارزش دارایی بیش از ۲۰.۱۳۲ میلیارد ریال، بزرگ‌ترین صندوق مجموعه کاریزماست. دو صندوق بادرآمدثابت دیگر خانواده کاریزما از نوع صندوق‌های نیکوکاری‌اند؛ سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تمام یا بخشی از سود خود را جهت امور خیریه اهدا می‌کنند. سطح بازدهی‌های کسب‌شده در این دو صندوق از دو صندوق بادرآمدثابت دیگر بالاتر بوده و به‌نوعی می‌توان صندوق‌ نیکوکاری کشتی ورزش ملی ایران را با کسب ۳۹ درصد بازدهی، پربازده‌ترین صندوق بادرآمدثابت نیکوکاری مجموعه دانست.

در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان کاریزما را مشاهده می‌کنید.

  • هفته نامه ۳۵۲ اطلاعات بورس، صفحه ۱۶

کد خبر 413455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =