۴۲۰۰ میلیارد تومان سود خالص آریا ساسول

شرکت پلیمر آریا ساسول که عنوان سودآورترین شرکت پتروشیمی ایران را در اختیار دارد، از جمله تولیدکنندگان مهم اتیلن و پلی‌اتیلن کشور است. آریا ساسول در مسیر ورود به بازار سرمایه قرار دارد. این شرکت که سال گذشته به دلیل بی‌ثباتی بازار نفت بر اثر شیوع ویروس کرونا از ورود به بازار سرمایه بازمانده بود، هم‌اکنون در آستانه عرضه اولیه سهام خود قرار دارد. چهارشنبه ۷ خرداد، ۵ درصد سهام آریا ساسول در فرابورس عرضه خواهد شد. برای آگاهی از شرایط پتروشیمی آریاساسول در آستانه عرضه اولیه سهام، با امیرحسین بحرینی، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی انجام دادیم.

در خصوص تولیدات و ظرفیت و عملکرد مالی و افتخارات شرکت توضیح می‌فرمایید؟

شرکت پلیمر آریاساسول در سال ۱۳۹۸ با رشد حدود ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل در مجموع حدود ۱.۸۰۰.۰۰۰ تن اتیلن و انواع پلی‌اتیلن سبک و سنگین و C۳+‌ تولید کرده ‌است. فروش محصولات شرکت در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۹۰.۰۰۰ میلیارد ریال بوده که رشد ۵۲ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و از این مبلغ حدود ۷۰ درصد صادرات بوده است. در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۲.۰۰۰ میلیارد ریال سود خالص محقق گردیده که با توجه به کیفیت مناسب سود و روند پایدار و صعودی سودآوری شرکت هر ساله حدود ۹۰ درصد سود خالص تقسیم و بین سهامداران توزیع می‌گردد.

اهم دستاوردها و افتخارات شرکت در سال ۱۳۹۸ عبارتند از:

-   استمرار تولید پایدار و بالاتر از طراحی طی ۴ سال اخیر.

-   رتبه نخست شاخص بازدهی فروش در گروه پتروشیمی‌های یکصد شرکت برتر کشور.

-   وصول کامل مطالبات حاصل از فروش

-   اجرای پروژه افزایش ظرفیت واحد الفین در مدت زمان پیش‌بینی شده، کمتر از هزینه برآوردی و با کیفیت کامل

-   سرآمدی جهانی در حوزه HSE

-   یگانه شرکت دریافت کننده تندیس زرین صنعت سبز برای ۳ سال متوالی

-      رشد مستمر فروش شرکت طی سالیان اخیر و ارتقای جایگاه شرکت در میان یکصد شرکت برتر کشور از منظر درآمد، از رتبه ۶۴ در سال ۱۳۹۲ به رتبه ۳۵ در سال ۱۳۹۸ (بر اساس رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی، IMI ۱۰۰ )

در خصوص فرآیند سهام ممتاز در شرکت پلیمر آریاساسول توصیح دهید؟

به طور کلی عرضه اولیه سهام شرکت پلیمر آریاساسول با توجه به تشکیل شرکت به صورت Joint-Venture و ساختار سهامداری ۵۰-۵۰،  فرآیندی پیچیده و زمان‌بر بود. راهکارهای متعددی بررسی و نهایتاً استفاده از ظرفیت سهام ممتاز در دستور کار قرار گرفت و با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، اساسنامه نمونه سازمان مبتنی بر سهام ممتاز تدوین و تصویب گردید. بلافاصله اساسنامه جدید شرکت مطابق نمونه مبتنی بر سهام ممتاز نوع الف به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده رسید و شرکت در ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۸ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید. برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه افتخار عرضه سهام شرکت با سهام ممتاز را خواهیم داشت.

مزیت و ویژگی‌های سهام ممتاز چیست؟

حق رای دارندگان سهام ممتاز شرکت در انتخاب اعضای هیئت مدیره در مجامع عمومی بیشتر از دارندگان سهام عادی است. در سایر حقوق و شرایط از جمله میزان سود هر سهم، حق رای در سایر تصمیمات مجامع سهام ممتاز و عادی یکسان بوده و تفاوتی ندارند. این ویژگی سهام ممتاز موجب افزایش میزان عرضه و سهام شناور شرکت می‌گردد که به نفع سهامداران خرد و کلیت بازار سرمایه است.

چه اقداماتی برای پذیرش این شرکت صورت گرفت؟

اخذ مصوبه هیئت پذیرش بازار دوم فرابورس، انجام اقدامات موضوع شرایط مصوبه هیئت پذیرش با همکاری و مساعدت سهامداران از جمله تمدید بلندمدت توافقنامه اجاره زمین مجتمع و همچنین ریالی نمودن نحوه تعیین اجاره بهای آن برای سال‌های آتی با هدف حفظ پایداری کسب و کار شرکت، تدوین اساسنامه نمونه سازمان بورس و اوراق بهادر مبتنی بر سهام ممتاز، تبدیل شخصیت حقوقی شرکت به سهامی عام و ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار.

برنامه بازارگردانی سهام شرکت چگونه است؟

بازارگردانی آریا توسط صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی مهرگان بر اساس شرایط مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار انجام خواهد شد.

در شرایط فعلی قیمت جهانی پلی اتیلن صادراتی و داخلی چقدر است؟

قیمت‌های جهانی پلی‌اتیلن در حال حاضر حدود ۸۰۰ دلار در هر تن و رو به رشد است و شرایط بازار محصولات شرکت بسیار امیدوارکننده و مناسب ارزیابی می‌شود.

قیمت خوراک شرکت با نفت چه رابطه‌ای دارد؟ آیا انتظار تعدیل یا تغییر فرمول وجود دارد؟

قیمت خوراک اتان شرکت بر اساس فرمول قیمت‌گذاری آن، تابعی از قیمت نفتا و محصولات پلیمری است. قیمت نفتا با قیمت نفت همبستگی دارد. با همکاری شرکت‌های مصرف کننده اتان پیگیری لازم جهت اصلاح کف قیمت در فرمول قیمت‌گذاری اتان از وزارت نفت در دست پیگیری است که انتظار می‌رود در نیمه اول سال جاری به نتیجه برسد.

طرح توسعه شرکت چیست؟

با اجرای پر افتخار و کاملا موفقیت آمیز پروژه افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه­های واحد الفین از سه منظر مدت زمان، هزینه و کیفیت، که در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید سالانه ۱۰۰ هزار تن اتیلن بیشتر به ظرفیت تولیدی شرکت اضافه شد.

با هدف افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش و با توجه به حاشیه سود پلی اتیلن و همچنین برخورداری از معافیت‌های مالیاتی، احداث یک واحد جدید پلی اتیلن با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن با رویکرد مشابه سازی از واحد پلی اتیلن سنگین موجود در دستور کار قرار گرفت. با احداث و راه‌اندازی این واحد جدید پلی‌اتیلن در سال ۱۴۰۱ ، درآمدهای شرکت افزایش یافته و پایداری سودآوری شرکت برای سهامداران شرکت تضمین می‌شود.

چگونه شرکت بالاتر از طراحی فعالیت می‌کند؟

انجام فعالیت­های تعمیراتی و افزایش قابلیت اعتماد فرآیندهای تولیدی شرکت با رفع موانع تولید و کاهش توقفات تولید منجر به تولید فراتر از طراحی اولیه گردیده که طی ۴ سال اخیر به صورت پایدار استمرار داشته است.

برنامه و نحوه تامین مالی شرکت چگونه است؟

سرمایه در گردش فعلی شرکت تکافوی لازم برای پشتیبانی عملیات تولیدی را دارد. همچنین با توجه به وضعیت مناسب شاخص‌ها و صورت‌های مالی شرکت که نشانگر بنیه قوی مالی شرکت است، تامین منابع مالی لازم برای احداث واحد پلی‌اتیلن جدید نیز با توجه به ظرفیت موجود بازار پول و سرمایه بدون مشکل امکان‌پذیر خواهد بود.

نحوه فروش ارزش شرکت چگونه است؟ آیا سنا می‌فروشید؟

ارز حاصل از صادرات شرکت وفق مقررات مربوطه در سامانه نیما عرضه و به فروش می‌رسد.

کد خبر 413424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =