۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱

ابهام ها شفاف شود

احسان حاجی علی اکبر ، مدیرعامل مشاورسرمایه گذاری هدف حافظ
ابهام ها شفاف شود

در ابتدا باید گفت مردم نقد را رها نمی کنند که نسیه را بچسبند. در حال حاضر اوضاع بازار به شدت جذاب است و در خصوص صندوقETF اطلاع رسانی درستی نشده است، همچنین تکلیف ۲ میلیون تومان  و مالکیت آن هم مشخص نیست. هر روز تعدادی دیتا از صندوق ها می آید ولی به حد کافی نرسیده است.

در ابتدا حتی مشخص نبود که مدیریت این صندوق ها با چه نهادی است، ولی چندی پیش اعلام شد که این مدیریت بر عهده سه تامین سرمایه است . همچنین هنوز معلوم نیست مالکیت این صندوق ها به چه صورت است ؛ در نتیجه تضمینی هم وجود ندارد . همه مردم ترجیح می دهند که این دو میلیون تومان در را بازارسرمایه سرمایه گذاری کنند.

 به نظرصندوق ETF شبیه به سهام عدالت است .باتوجه به اینکه جو بازار هیجانی بود،‌ هر دو اقدام با هم در بازار اجرایی شد و مردم را دچار گیجی و گنگی کرد؛ البته ممکن است عدم استقبال از این صندوق ها  تا پایان اردیبهشت ماه هم ادامه داشته باشد. کماکان مردم ترجیح می‌دهند پول موجود را با مدیریت خود اداره کنند، ولی سهام عدالت خاصیتی که دارد، ‌این است که مردم را به شدت درگیر بازارسرمایه می‌کند.

پذیره نویسی صندوق ETF و سهام عدالت برای بازارسرمایه امری بسیار مثبت است . چون افراد درگیر در بازارسرمایه بیشتر خواهند شد وبورس از سال ۹۹ جزو سبد خانوار محسوب می شود. مخصوصا افرادی که در بازارسرمایه سود و زیانی را تجربه می کنند،‌ وسوسه خواهند شد که سرمایه های بیشتری را وارد این بازار کنند .

باید گفت بخش اعظمی از نقدینگی ای که روانه بازارسرمایه می شود ، ماندگار خواهد بود . همچنین عمق بازارسرمایه از سال جاری بیشتر خواهد شد. در کل ممکن است آزادسازی سهام عدالت فشار فروش ایجاد کند،‌ ولی اتفاق بسیار خوبی برای بازارسرمایه خواهد بود. در آخر باید گفت ماهیت صندوق ETF  با عرضه اولیه متفاوت است و مقایسه این دو اشتباه است.

  • هفته نامه ۳۵۲ اطلاعات بورس، صفحه ۱۵
کد خبر 413422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =